Fråga

nummer ej associerat med mobilen

  • 7 April 2024
  • 11 svar
  • 147 visningar

Flera gånger får jag meddelande om att numret inte är associerat med mobilen? Jag har tagit ur o satt tillbaka simkort och nollställt nätverksinställningar. 


11 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

Vi behöver lite mer detaljer för att kunna hjälpa dig här.

Vad har du för telefon? iPhone eller Android?

Vad säger felmeddelandet exakt?

En iPhone 13. Det står:”det här numret är registrerat för ditt Apple-id men är inte associerat med den här mobilen. Du kan fortsätta att använda det här numret för imessage och FaceTime till det löper ut”.

Användarnivå 5
Emblem +33

Kontrollera först att rätt nummer står under Inställningar - Mobilnät - Mitt nummer.

Sedan kan du behöva gå in och återaktivera FaceTime och iMessage.

Inställningar - FaceTime - Stäng av FaceTime och aktivera det sedan igen.

Inställningar - Meddelanden - Stäng av iMessage och aktivera det sedan igen. 

Hej!

Jag har samma problem. Jag har gjort allt ovanstående. Har nyaste programuppdateringen och har nollställt nätverksinställningarna. Det står fortfarande ”det här numret är registrerat för ditt Apple-id men är inte associerat med den här mobilen. Du kan fortsätta att använda det här numret för imessage och FaceTime till det löper ut” på FaceTime och imessage. 

Användarnivå 5
Emblem +33

Har du verkligen stängt av FaceTime och iMessage och sedan aktiverat det igen?

Inställningar - FaceTime - Stäng av FaceTime och aktivera det sedan igen.

Inställningar - Meddelanden - Stäng av iMessage och aktivera det sedan igen. 

Japp. Jag har ställt in Mitt nummer. Ställt in rätt nummer på FaceTime och imessage. Kollat på Apple-id på hemsidan så att enbart mitt riktiga nummer är där. Jag har nollställt nätverksinställningar. Jag har stängt av imessage och FaceTime och satt på dem igen. Jag har nyaste programuppdateringen. Jag kommer inte på mer saker att testa. 

Användarnivå 5
Emblem +33

Har du nyligen flyttat ditt nummer till Tre? Är det i så fall ditt tillfälliga nummer som syns när du aktiverar FaceTime/iMessage?

Du kan alltid prova att starta om telefonen om du inte redan har gjort det.

Ja, jag har nyligen porterat. Precis som jag skrev tidigare så är det mitt riktiga nummer överallt. Har startat om telefonen ett antal gånger. 

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag tror att det kan vara en viss fördröjning efter att porteringen skett tills ditt riktiga nummer blir fullt ut registrerat i Tres system. Jag är övertygad om att detta problem kommer att gå över av sig själv inom några dagar.

Jag förstår. Det var dock 12 dagar sen jag porterade. 
Men jag lyckades lösa det. Jag tog bort numret så att det inte längre användes (alltså inte enbart stänga av funktionen utan raderade numret från imessage och FaceTime). Sen lade jag till det igen. Då försvann felmeddelandet. Den behövde nog bara ”registrera” om sig efter att jag ändrade Mitt telefonnummer från det tillfälliga numret. 

Tack så mycket för din hjälp och alla förslag. 

Svara