Besvarat

3Extra användare 100GB begränsning

  • 17 August 2022
  • 8 svar
  • 898 visningar

Emblem

Hej. 
 

Jag har ett abonnemang med obegränsad surf som jag skaffade för ca två års sedan. Jag lade in 3Extra användare (3stycken) innan 100GB begränsning fanns. 
 

Jag vill förlänga mitt abonnemang då jag tycker om de villkor som jag har. Vid kontakt till kundservice får jag olika svar. Mina villkor ska inte förändras vid förlängning då det inte räknas som en förändring av abonnemanget. 
 

Säljaren som förlängde abonnemanget sa att min 3Extra användare påverkas ej. Uppsägningsavdelningen behövde tid och återkom efter ett par timmar att det visst påverkar mina extra användare och de skulle ha en gräns på 100GB. 
 

Jag vill gärna fortsätta vara kund hos er med samma pris och villkor men behöver veta vad är det som gäller egentligen?

 

Tack på förhand 

icon

Bäst svar av Younes M 1 September 2022, 16:29

Visa original

8 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😊 , @Naruto 

Så som jag uppfattar det , så har du haft 24 Månader med obegränsat surf , bundet med 1 st hårdvara i form av en telefon . Och på det 3 Extra simkort som extra användare ( familje Abonnemang ) .Och sen kanske avbetalning eller kontantköp av 3 Telefoner till Extra användarna .

Och vad fick man för surtpott för 24 månader sedan som du har varit bunden till , Va det Obegränsat för varje extra användare då. eller 100 GB då också ? Som potten delades på 3 st Extra Användare .

Jag tänker lite så att om det va obegränsat surf man fick på sina extra användare då . Och vad jag vet , så är det ingen bindningstid på 3 Extra användare nu , kanske inte då heller ? Så fall är det obundet och avtal kan ändras egentligen när som helst.Eftersom Abonnemangsformer förändras ,nya kommer , äldre försvinner , surfpotter uppdateras & förändras successivt i tid .

Hur var villkoret och hur skulle villkoret bli försämrats ?

 

Om din bindningstid har löpt ut , så kanske hårdvaran är avbetalad tex . Sen så löper de ju på utan bindningstid tills man gör något val . Man kan ju ofta bara ha det som det är och binda sig och få en lägre kostnad , just för man är kvar som kund så att säga .Eller bara låta det vara .

Man kan även välja enbart avbetalning av ny telefon , eller bara lira vidare med den man har för att den just funkar bra och hålla nere kostnader tills man vill ha en ny eller har behov av ny.

För det är egentligen 2 delat .  #1 - Man betalar av telefon #2 Man betalar  för användning av telefoni,tjänster,surf . Men hamnar på samma faktura om man väljer avbetalning ihop med mobil abonnemang så att säga .

 

Rent generellt , så kan jag berätta av min erfarenhet när mina bindningstider går ut för telefon och abonnemang . Då förbereder jag mig över vad jag tänker att jag behöver , så som hur mycket surf förbrukar jag och om jag vill ha ny mobil eller ej . Och sen ringer jag kundservice och väljer alltid sista anhalten , dvs uppsägnings avd. Även om jag vet i förväg att jag kommer vara kvar hos min Operatör . Men under 24-36 månader så sker det ju förändringar av avtal så som surf , telefoner osv och då är det bra att se över det med priser bland annat. Förutom det så tänker jag lite som jag skriver nedan:

  1. Är jag nöjd med telefonen jag har & den funkar bra. Och kanske inte någon ny telefon lockar för mig på marknaden . Eller att jag vill vänta på ett ny släpp av telefoner , tex nu då att vänta för släpp av nya Apple iPhones i September. Så låter jag det bara vara obundet eller med en viss rabatt / möjlighet att välja ny telefon när man känner för det. Som man möjligtvis kan få när man pratar med Uppsägningsavdelningen. Då är man liksom ändå kvar lojal som kund , men kan välja när det är dags för ny telefon .Att man har lite is i magen så att säga. Samt att när det kommer nya modeller , så går tidigare modeller ner i pris .

Så det är alltid bra och fundera i förväg vad man vill förändra , vad man behöver osv .

 

Blev lite möe text men får hoppas det går väl ändå 🤓

 

Mvh F

 

 

 

 

Emblem

Hej rack för ett snabbt svar @frodrik91
 

När jag skaffade 3Extra användare så var hade de samma surfmängd som jag dvs obegränsat. Enligt nuvarande regler så skulle mina 3extra användare ha 100GB per användare per månad som begränsning. Eftersom jag skaffade dessa användare innan reglerna trädde i kraft så omfattas jag inte av dessa förändringar.  
 

Om jag skulle göra några förändringar i abonnemanget så kommer de nys begränsningar vara aktuella för mig vilket jag inte tycker om. Kundtjänsten säger två olika saker när jag ringer in dem. 
 

Att en förlängning av abonnemang inte räknas som en sådan förändring men när jag dubbelkollat med uppsägningsavdelningen så fick jag ett svar att en förlängning räknas visst som en förändring abonnemang. 
 

Jag är inte ute för ett bättre pris eller liknande. Jag vill bara ha samma villkor som jag har idag. 
 

Ursäkta för mycket text. 

Användarnivå 2
Emblem +8

Hejsan @Naruto, tråkigt att du har mottagit flera olika direktiv till hur det fungerar, och så ska det inte vara. Tänkte passa på att ge dig info på hur det fungerar. 

Det som gäller är att om du väljer att göra en förlängning på ditt avtal kommer de obegränsade villkoren att ändras till 100GB. Om du vill behålla de villkoren som du har just nu med att ha obegränsat till dina extraanvändare så kan du behålla det precis som det är, och inte göra någon aktiv ändring på dina avtal.

FYI: Kan dock hända i framtiden att Tre bestämmer att göra villkors ändringar då du inte har någon bindningstid vilket framkommer i allmäna villkoren:

“4.1 Vi har rätt att göra ändringar i avtal som löper tillsvidare. Ändringar som är till nackdel för dig informerar vi om (t.ex. via SMS) minst en månad innan ändringen träder ikraft. “ 

Emblem

@Younes M 

 

Hej,

tack för att du svarar. Vad jag fick för information är deg att om man ändrar avtal rörande extra användare så har man gräns på 100 GB. Men om man förlänger ett befintligt avtal så bör den inte räknas som en förändring. Dessutom är det bara huvudabbonemang som förlängs inte extra användare. 
 

Mvh Marko

Användarnivå 2
Emblem +8

Hej igen @Naruto Ändringen omfattas till exempel;

Om man lägger till en ny extra användare kommer abonnemanget att omfattas av nya villkoren, alltså 100GB gräns. Om du ändrar ditt huvud abonnemang till nya 3Flexibel kommer samtliga extra användare att ha 100GB.

De befintliga extra användare som du har kommer inte påverkas av detta och kommer ha obegränsat så länge du inte ändrar ditt huvudabonnemang, men om du lägger till en ny extra användare kommer just det abonnemanget ha 100GB.

Hoppas detta var tydligt, annars är det bara att hojta till. Kan förstå att det är rörigt 😊



 

Emblem

@Younes M 

 

Mitt abonnemang går att förlänga nu. Jag har 3Surfa obegränsat. Jag byter alltså inte till tre flexibelt utan bara förlänger det befintliga. Jag tänker inte lägga till fler extra användare. Behåller jag mina villkor om jag förlänger det befintliga abonnemang? Om svaret är ja då vill jag att ni kontaktar mig så vi kan få saken gjord. 
 

mvh marko

Användarnivå 2
Emblem +8

@Naruto 

Då kan du behålla det precis som du har det just nu. Precis som jag skrev tidigare om Tre hjälper dig att genomföra en förlängning kommer dina villkor ändras, då 3Surfa är ett äldre abonnemang portfölj går det inte att förlänga med 3Surfa.  

Men som nämnt ovan kan saker och ting ändras i framtiden med att Tre bestämmer att ta bort 3Surfa portföljen, men då kommer du bli meddelad i så fall. 

Om du behöver komma i kontakt med Tres kundservice hittar du information här 😊
 

Emblem

@Younes M 

 

Tack för hjälpen. Kollade lite hur mina 3extra användare använder surfen och ingen sv de är i närheten av 100 GB så jag behöver inte vara orolig. Men tack för hjälpen. 
 

Ha en fortsatt trevlig dag. 

Svara