Jag har svårt att förstå att Tre väljer att lägga ut delar av sin försäljning på återförsäljare som NOSP.
Så här gick det till:
NOSP är ett mycket oprofessionellt företag som agerar återförsäljare av Tres tjänster. De ringer upp befintliga, långvariga Tre företagskunder vars abonnemang är på väg att löpa ut och erbjuder en förlängning på villkor som i praktiken är sämre. Samtidigt får de det att låta som att man får ett bättre avtal – eller åtminstone behåller samma villkor som tidigare.
Detta är exakt vad som hände mig.
När jag fick samtalet hade jag ingen aning om att Tre låter andra företag hantera försäljning till sina befintliga företagskunder, än mindre att de använder aktörer som NOSP. Säljaren nämnde aldrig att hon inte arbetade direkt för Tre. Jag trodde därför att jag pratade med en representant från Tre och litade på informationen jag fick.
Jag blev försäkrad om att mitt abonnemang skulle förlängas med ytterligare tre år till samma månadskostnad som tidigare.
Idag fick jag min första faktura – och blev chockad. Kostnaden har ökat med cirka 60 % jämfört med det som sades under samtalet.
Min frustration slutar inte där.
Jag ringde Tres kundtjänst, där man bekräftade att priset jag fått är oskäligt. Men de kunde inte hjälpa mig eftersom avtalet var tecknat via NOSP och inte direkt med Tre. Jag blev därför hänvisad tillbaka till NOSP.
Jag ringde NOSP fyra gånger under dagen. Varje gång fick jag olika bortförklaringar, och jag blev aldrig kopplad till någon som kunde svara på mina frågor eller hantera ärendet.
Jag har nu lagt flera timmar på att försöka få enkla svar, utan resultat.
Det är svårt att förstå att Tre tillåter externa aktörer att kontakta långvariga företagskunder utan att tydligt identifiera sig, vilseleda kring avtalsvillkor och sedan lämna kunden utan fungerande support.
Mitt förtroende för Tre som leverantör av kritiska företagstjänster har tagit allvarlig skada.
I nuläget överväger jag att gå vidare med rättsliga åtgärder.
Det känns väldigt orimligt att jag som långvarig företagskund hos Tre lämnas ensam att hantera oseriösa tredjepartsåterförsäljare som NOSP. Därför har jag en fråga till Tre: Hur kan ni stödja mig i att hitta en lösning i mitt ärende?