Skip to main content

Klagomål Tre världen

• August 21, 2025
  • 8 svar
  • 155 visningar

Jag har skrivit mycket i chatten kring min frustration med 3 världen under min semester i Kenya. Där jag kunde inte ringa ett samtal till Sverige som krävde Bank Id identifiering eftersom den operatören som funkade att ringa till Sverige funkade inte med surf. Därför det krävdes Wifi för att kunna ringa till Sverige.

Idag ringde jag till Tel 3 som en uppföljning av min frustration och pratade med en Kvinna som heter Susanne. Hon var väldigt otrevligt och arrogant. Hon suckar i konversationen och ta inte hänsyn till min frustration. Hon försöka bortförklara min frustration att den kan vara Apple eller Samsung som tappar nätverket när man åka utomlands  och man behöver nätverk återställa- vilket vi gjorde men problemet inte låst. Så plötsligt är våra telefoner som hade problem i Kenya??? När jag förklarar för henne att mina släktingar i samma byggnad hade ingen problem med nätverk, hon lyssnar inte heller. 
Hon påstår att det var mitt ansvar att ringa till operatören i Kenya under vistelsen i Kenya och ta reda på varför jag kunde inte ringa till Sverige.. Som kund på Tel 3 är det mitt ansvar att ta reda på varför problemet eller är det Tel 3 ansvar att ta reda på varför 3 världen inte funkar som det ska?? Tel 3 har helt enkelt vilseledande information till kunder och de vill inte erkänna och ta itu med saker. De vill bortförklara saker och kunder ska stå ut som dumt. 
När jag påstår att jag kommer anmäla  Tel 3 till SVT för granskning om Tel 3 inte kan ta reda på varför problemet- så här svara Susanne till mig” varsågod och gör det och lycka till” sedan la hon ner telefonen luren. En sån människa behöver inte jobba  på kundtjänst om hon inte ha tålamod och respekt att kunna hantera kunden ilska och frustration. 
Jag har bekräftat vad jag har hört sedan tidigare kring Tel 3 - otrevliga, information som inte stämma med verkligheten  m.m. 
Jag vill ha rättvisa till min skada under semestern och jag komma kämpa på alla möjliga sätt tills jag vet varför kunde jag inte ringa till Sverige som det ska enligt avtalet med  3 världen..

8 svar

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 21, 2025

Varje gång man ringa och vill veta orsaken- man får olika svar och man ska låter dumt och okunnigt. Plötsligt är kundens ansvar att se till att saker fungerar. Det är helt vilseledande enligt konsumentslag. Helt förbannad. Hade jag inte ett bidande avtal skulle jag säga upp Tel 3 omedelbart. Jag varna andra- ha en plan B när ni åker. Litar inte att Tel 3 3 världen ska lösa problemet. 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • August 21, 2025

Hej ​@agrib,

Jag förstår verkligen din frustration över situationen du beskriver. Det ska inte gå till på det här sättet, och det är absolut inte du som kund som ska kontakta en operatör utomlands för att lösa problemet. När en felanmälan kommer in är det vår tekniska avdelning som har möjlighet att ta den kontakten om det behövs.

Det sker också ett kontinuerligt arbete med att kvalitetssäkra den service som tillhandahålls av våra medarbetare, just för att säkra att bemötandet alltid ska vara professionellt, respektfullt och korrekt - tyvärr var så inte fallet här. Detta är något som kommer att följas upp på och utvärderas.

Vet du om ditt ärende har blivit felanmält och uppföljt av tekniker hos oss? Det är en viktig del för att kunna ta reda på varför det inte fungerade som det skulle i Kenya. I vissa fall kan det handla om problem med själva mobilen, men det är just en sådan sak som en felanmälan och den efterföljande utredningen ska kunna fastställa i sådant fall.

Jag håller helt med dig om att det du berättar låter som ett ärende där kompensation är aktuellt. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med just den biten här i forumet eftersom det är en publik kanal, men jag rekommenderar att du tar kontakt med kundservice igen så att ärendet kan hanteras på rätt sätt. Jag förstår om tilliten inte är särskilt hög utifrån hur ditt ärende hanterats hittills, men just därför är det viktigt att vi får chans att följa upp ditt ärende på rätt sätt via kundservice.

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 21, 2025

Tack att för svaret! Hur jag ska veta om mitt ärende är utreds när jag ringa och göra en uppföljning och vill att Tel 3 ska åtminstone ta reda på orsaken till problemet. Varje gång jag ringa inte ända personal som nämner och visa åtminstone hänsyn till vad jag berättar och ta det på allvar och göra en utredning. Jag vill veta anledning. Tyvärr verkar vara en tystnadskultur och olika bortförklaringar hos Tel 3. Vad jag läst på olika chatter verkar att jag är inte ensam med att 3 världen funkar inte som det ska. Olika bortförklaringar som andra drabbade kunder har fått är det precis det jag har fått. Tel 3 verkar skilja på kunders telefoner, täckning m.m . 
Jag har ställd två frågor som jag vill ha svar på- varför kunde jag surfa med Airtel Kenya som vanlig i Kenya och ringa som vanligt i Kenya men inte kunna ringa till Sverige. Trots att täckningen var på 4 G??

Varför kunde jag ringa med Telkom Kenya till Sverige men inte kunde ringa med den i Kenya? Inte kunde surfa med den eftersom täckningen var E??? 
Vem är ansvarig att mitt ärende ska utredas eftersom när jag ringer till kundtjänst ingen nämner och visa empati och hänsyn att utreda problemet så problemet inte uppstår igen??

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • August 22, 2025

Hej ​@agrib,

Tack för att du tar dig tid att utveckla din upplevelse och för att du ställer så konkreta frågor. Jag förstår att det känns frustrerande när du inte får några tydliga svar eller upplever att dina synpunkter inte tas på allvar.

För att reda ut det du beskriver – exempelvis varför det fungerade att surfa med Airtel Kenya men inte ringa till Sverige, och varför det gick att ringa med Telkom Kenya men inte surfa – så behöver vi göra en teknisk utredning. Det är vår tekniska avdelning som kan analysera trafikloggar och kontakta operatörerna i Kenya vid behov. Kundservice i första ledet kan inte alltid svara på dessa frågor direkt, utan det krävs en felanmälan för att ärendet ska följas upp på rätt sätt. 

Det är alltså vår tekniska avdelning som är ansvarig för att utreda ärendet, men för att de ska kunna starta utredningen behöver en felanmälan först registreras via kundservice. Jag förstår att det är frustrerande när du upplever att du inte blir bemött med empati eller att ärendet inte drivs vidare, och det ska självklart inte vara så. Det du beskriver kommer jag att lyfta vidare, men för att vi ska komma framåt i just ditt fall behöver ärendet rapporteras in så att teknikerna kan följa upp det.

Jag vill därför varmt rekommendera att du kontaktar kundservice igen och ber om att ditt ärende felanmäls och skickas vidare till teknisk avdelning, om så inte gjorts tidigare. På så sätt kan vi faktiskt få fram svar på de frågor du ställt och minska risken för att du eller någon annan upplever samma sak i framtiden.

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 22, 2025

Jag ringde kundtjänst idag och pratade med teknisk support en kille som heter Alex. Jag nämner till honom att jag vill fel anmäla mitt klagomål och jag vill det ska utredas. Då säger  Alex till mig att detta kan inte felanmälas och utredas eftersom jag inte befinner mig längre i Kenya. Och då frågar jag honom varför problemet inte utreds då  under min vistelse i Kenya när jag ringde och chattade fler gånger med Tel 3, då kunde han inte svara. Så varje gång man ringer och pratar med olika människor får man olika svar och man bortförklaras tills man ge upp. Man får lida tills bindningstiden löper ut. Plötsligt är kundernas fel och inte Tel 3 fel. Skamligt!!

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • August 25, 2025

@agrib Jag har tagit vidare detta internt. Det är viktigt att den här typen av information når oss så att vi kan förbättra de delar som uppenbart brister. Jag förstår att det inte hjälper dig i efterhand med de problem du upplevde under din resa, men det är ett viktigt underlag för att vi ska kunna se till att ingen hamnar i samma situation igen.

Det jag verkligen vill understryka är att du självklart borde ha fått bättre hjälp redan under din vistelse i Kenya, och det beklagar jag att du inte fick. Även om det inte går att utreda tekniskt i efterhand vill jag uppmana dig att kontakta kundservice igen och hänvisa till en kompensationsbedömning baserat på hur ärendet har hanterats. Jag såg i den tidigare tråden du skrev att ni redan hittat en kompensationslösning, vilket är bra. Det är dock helt rimligt om du känner att situationen skulle kunna motivera mer, och det är något kundservice kan titta närmare på vid en ny kontakt. 

Jag förstår verkligen hur frustrerande situationen har varit, särskilt när du har hört av dig flera gånger utan att få den hjälp du behövt. Det du har delat med dig av har jag tagit vidare internt, och det kommer att få genomslag i hur vi hanterar liknande situationer framöver.

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 26, 2025

Det är tyvärr ingen verkar bryr sig att ta ansvar. Det enda kundservice kan göra  är att studsa kunder som en boll. Tyvärr är jag inte ensam om det här utifrån vad jag har läst i community. Det finns ingen kund som han lämnat klagomål och har fått rätt hjälp med tillfredställelse. Alla har  hamnat i en maktlöshet situation. Alla har lidit under sin semester och försökte hitta lösning till problemet. Detta även stämmer när jag har försökt dela min frustration till nära och bekanta! Några har varit i liknande situationer och de beskriver Tel 3 som bedrövligt och längtar bara att bli av med abonnemanget när bindande gå ut. Så här säger min kollega- Tel 3 bara ljuger. De lovar himla och jord med allt stämmer inte. Jag kommer inte ringa längre kundtjänsten. Jag ska försöka upplysa fler att tänker om innan man tacka Ja till Tel 3. Jag kommer ta hjälp av konsumentvägledaren och media så att fler kunder för rättvisa för det avtalet de har tecknat. 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • August 28, 2025

@agrib Jag förstår verkligen din frustration utifrån hur ärendet har hanterats.
Jag förstår också att det inte lockar att kontakta kundservice igen, men härifrån är det tyvärr det enda jag kan rekommendera. Jag beklagar verkligen situationen.