Besvarat

Normalt att man kopplas upp på satelitnät utan att behöva godkänna det???

  • 3 July 2018
  • 12 svar
  • 2445 visningar

Hej

Jag åkte nattfärja mellan Sverige och Tyskland igår och vaknade upp till ett par obehagliga meddelanden som sa att jag kopplats upp till ett jättedyrt satelitnät. Jag sov medan uppkopplingen skedde och den enda orsaken att hela semesterkassan inte är borta är på grund av att jag hade en maxspärr på 575 kr.

Anser 3 som företag att det är rimligt att koppla upp sina användare till dyra satelitnät utan att låta dem aktivt godkänna detta. Så som det är nu skickas ett sms som inte är så lätt att läsa eller reagera på om man inte är vaken.

För det första tycker jag att 3 borde ta bort den delen av min faktura som relaterar till den oönskade uppkopplingen, och för det andra borde de ändra sitt system så att man aktivt måste godkänna om man vill bli uppkopplad till dyra satelitnät. 1 MB kostar 150 kr!! Hur många vill surfa/roama under dessa förhållanden??? Förmodligen väldigt få personer och då kan dessa aktivt godkänna denna extrakostnad.

Med vänlig hälsning

Christina

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Nils 5 July 2018, 09:27

Visa original

12 svar

Läser någon ens dessa inlägg?
Användarnivå 5
Emblem +36
Hej Christina och välkommen till 3Community! :-)

När du är utomlands så kopplar mobilen upp per automatik på det bästa tillgängliga nätet. Det är något mobilen i sig gör per automatik och fungerar likadant hos alla operatörer. Vi har lagt in en spärr på 575 kr för mobildata utomlands för att förhindra att våra kunder får väldigt höga kostnader kring just surf, då det annars kan skena iväg väldigt fort. Denna spärr kan man höja om man önskar.

Vi har möjlighet att lägga in en spärr som förhindrar denna typ av roaming helt som avser Fartyg och Flyg. Denna typ av spärr är ett tillval som kan aktiveras på begäran. Om du tar kontakt med vår kundservice kan dom lägga in spärren åt dig.

Min rekommendation är att man slår på flygplansläge när man befinner sig på ett fartyg, så att du har möjligheten att använda telefonen vid behov.
Shit vad dåligt svar. Helt idiotiskt att man blir uppkopplad per automatik till ett nät som är extremt mycket dyrare än vanligt nät. Det är ju inte ens samma produkt med tanke på priset.

Ja, det är lätt att säga till en i efterhand att man ska stänga av mobilen men om man som kund inte är tekniskt kunnig vet man inte detta förrän misstaget inträffat.

Ni borde tänka till innan kunder hamnar i en liknande situation som jag hamnat i. På det sättet undviker ni missnöjda kunder. Dela gärna med dig av dina synpunkter igen men lyft först det jag framfört med chefer med inflytande och fråga dem om jag är irrationell eller om mitt förslag om att aktivt godkänna Internet uppkoppling till satellitnät faktiskt hade gynnat er som företag.

Mvh

Christina
Användarnivå 5
Emblem +36
Jag förstår naturligtvis din frustration eftersom du aktivt inte använt datan, och anledningen till att vi har öppnat 3Community är just för att tillsammans med andra kunder öppet diskutera förbättringsmöjligheter. Vi vill inget annat än att göra det uppkopplade livet bättre för våra kunder! Vi har tagit denna feedback vidare internt för att se över vad det finns för möjligheter till förbättring.
Tack.

Bättre svar.

Mvh
Christina
Användarnivå 5
Emblem +10
Visserligen en gammal tråd, och med ett löst ärende, men jag vill ändå flika in att här skulle Tre kunna agera lite proaktivt och aktivera den spärr gällande Fartyg och Flyg, som Nils nämner ovan, för alla kunder hos Tre samt informera via SMS/Mitt3/E-post/Brev om hur kunder går tillväga för att ta bort spärren ifråga.

Ifall man inkludera prisuppgifter och informationen som finns på länken nedan tror jag personligen att ytterst få kunder vill ha spärren borttagen.
https://www.tre.se/privat/kundservice/utland/fartyg-och-flyg/

På sådant vis skulle situationen som Christina dessvärre fick uppleva helt förhindras från att inträffa och de kunder som drabbas av dessa skyhöga datakostnader skulle göra det efter att själva ha valt att ta bort spärren ifråga.

Rent tekniskt är det svårt för Tre att få till lösningar vid roaming i andra operatörers nät, dvs att godkänna surfning via exempelvis MCP blir bara möjligt med den operatörens medverkan och tillstånd. Med andra ord kan en proaktivt aktiverad spärrfunktion vara en mycket enklare och för kunden även säkrare, tänk mobiler som nyttjas av barn, lösning.

För gärna upp detta till aktuella produktägare för diskussion.

Slutligen vill jag bara påminna om att det inte bara är datatrafik som blir snuskigt dyrt via Fartyg & Flyg utan även samtal så rådet att nyttja flygplansläget, ifall man inte har aktiverad spärr, är att rekommendera samt att man håller koll på vilket nät man är ansluten till när man ringer ombord.

3 år senare vaknar jag upp till exakt samma sak som Christina. Vem skulle vilja koppla upp sig för 500kr per 5mb? Mobilen låg i hytten på ladd, kommer tillbaka och ser 4 sms där man maxat något tak som jag inte ens visste existerade. 
 

Hur gick det med att ta feedbacken vidare?

 

Haft Telenor innan och de gjorde aldrig något sådant mot sina kunder, detta är faktiskt något som får mig att vilja ta slutfaktura och arrivi deci till 3.

 

Hoppas ni tar problemet med en stor nypa salt, tror inte ens ni själva hade diggat konceptet på 99kr/mb om ni var offret i detta fallet. Ni måste göra detta till ett aktivt val - via sms eller dyl. Inte sätta det per automatik? Ni vet ju själva hur mycket 1mb är, det är inte ens en jpg fil.. det är väl inte så komplicerat att det ska ta 3 år att redesigna er modell - spegelvända ert system för data i flyg/vatten genom att först fråga: hej kära kund, nu kostar det 100 spänn per mb, svara ja för att aktivera nätåtkomsten. Jag kunde ju stänga av åtkomsten via ett sms? Istället för att sätta en 500kr gräns per automatik som är någonstans i mitten av 180 och obegränsat. Makes no sense, hade ni frågat alla era kunder så garanterar jag att 99% hade sagt att de inte vill ha den möjligheten att surfa så här. 

 

 

Just happened to me as well. woke up and got a surprise with 150kr per MB…..after

3 år senare vaknar jag upp till exakt samma sak som Christina. Vem skulle vilja koppla upp sig för 500kr per 5mb? Mobilen låg i hytten på ladd, kommer tillbaka och ser 4 sms där man maxat något tak som jag inte ens visste existerade. 
 

Hur gick det med att ta feedbacken vidare?

 

Haft Telenor innan och de gjorde aldrig något sådant mot sina kunder, detta är faktiskt något som får mig att vilja ta slutfaktura och arrivi deci till 3.

 

Hoppas ni tar problemet med en stor nypa salt, tror inte ens ni själva hade diggat konceptet på 99kr/mb om ni var offret i detta fallet. Ni måste göra detta till ett aktivt val - via sms eller dyl. Inte sätta det per automatik? Ni vet ju själva hur mycket 1mb är, det är inte ens en jpg fil.. det är väl inte så komplicerat att det ska ta 3 år att redesigna er modell - spegelvända ert system för data i flyg/vatten genom att först fråga: hej kära kund, nu kostar det 100 spänn per mb, svara ja för att aktivera nätåtkomsten. Jag kunde ju stänga av åtkomsten via ett sms? Istället för att sätta en 500kr gräns per automatik som är någonstans i mitten av 180 och obegränsat. Makes no sense, hade ni frågat alla era kunder så garanterar jag att 99% hade sagt att de inte vill ha den möjligheten att surfa så här. 

 

 

Got the same surprise after woke up seeing the SMS/…. your suggestions is great and wondering why a simple solution like you suggested it is not implemented by 3 after years of same angry cases happens again and again. 

Why it’s not implemented yet is a fairly easy question to resolve. We can start with a customer base of 2M active users within Sweden which is about 18% of the population, based on that number is about 3.5M vacations, business trips done per year. If 1/10 people gets victim of this that would make a turnover of approximately 100M SEK from only this service/charges.

Åkte färjan mellan Travemünde-malmö igår och råkade ut för samma sak som tidigare skrivit om för 5 år sedan! Skaffade wifi på färjan men råkade ändå ut för kostnad på 500kr från er. Hade hallon tidigare men tyvärr bytte min kollega till 3 och vi betslar dubbelt mot tidigare. Men t o m där så ingår en automatisk spärr då man åker färja. Så dåligt att detta inte ingår i era abonnemang. Känns oseriöst. Och varför inget meddelande annars direkt man går på båten om att man surfar på satellit-nät och vad det kostar. Detta kom på natten när jag sov först flera timmar efter vi kommit på båten. 

Användarnivå 6
Emblem +40

@TinaBo 

Hallon är dotterbolag till 3 och använder samma nät. Så det ska inte vara större skillnad mer än att dom har helt olika former av abonnemang och tjänster.

Du har en automatisk spärr på 625 kr som Tak dataroaming (inkl. moms) och även ett kostnadstak i Sverige. Tror den är på 500 kr . (Har själv sänkt båda till minimum Vilket är 100 kr . Det kan du göra genom att logga in på Mitt3 i App eller

https://www.tre.se/ och logga in på Mitt3.

Verkar som Hallon har ett kostnadstak på 525 kr inkl moms/månad. Detta kostnadstak gäller i hela världen.Så snarlikt. Det verkar vara samma kostnadstak i Sverige också.

Angående att informations SMS kom sent, kan vara lite svårt att svara på . Kan ha att göra med att du är ansluten till mobilnätet när du väl stiger på och en bit under resans gång . Innan täckningen blir bristfällig. Och när den väl börjar använda Satellit mobilnät , så kommer kostnaden snabbt upp i kostnadstaket. Vilket är tur i oturen , eftersom det kan bli enormt dyrt annars . Mobiler använder alltid en viss mängd surf från mobilnätet i bakgrunden även om man inte “använder den” .

Köpte du Wi-Fi på färjan direkt vid ankomst och anslöt direkt vid ankomst ? Eller va det efter du märkt att kostnaden på 500 kr uppstått.

 

/F

Hej! 
jag köpte wifi på båten strax före kl 22 då färjan började gå och loggade in direkt. SnS med prisinfo mm kom 23.01 och efter det meddelande om att jag börjat surfa via satellit och även meddelande om att min fria utlandssurf nu utnyttjats till 80% och senare hade det kommit ett där det stod att den var slut. Så används både den fria utlandssurfen och satelisurf som jag betalar för samtidigt. Och dessutom samtidigt som jag loggat in via wifi på båten? Får inte ihop det riktigt. 
 

sen hittade jag detta på hallons hemsida gällande att det skulle fungera liknande där. Står som jag läser det tydligt och klart att de lagt in spärr från början som jag själv får öppna upp om jag vill satellitsurfa. Läs sista meningarna.

 

Svara