Skip to main content
Registrerad användare
July 5, 2018
Besvarat

Ska bo i Spanien i sex månader. Hur fungerar EU-roaming?

• July 5, 2018
  • 1 svar
  • 504 visningar
Tjena! Jag bor för tillfället i Spanien och planerar att bo här under i alla fall 6 mån. Jag har ett abonnemang som tillåter roaming i EU/ESS så än så länge är allt frid och fröjd. Min fråga är om det finns någon tidsbegränsning på roaming och samtal/sms/mms för samma pris som hemma? Och i sådana fall, vad händer efter att de villkoren inte gäller längre?

Tack på förhand! /Sanna
Bäst svar av Nils
Hej Sanna!

Välkommen till 3Community! :-)

Tre tillämpar 4-månadersregeln vilket innebär att man debiteras för utlandstrafik om en eller båda av nedanstående punkter uppfylls:

-Man befinner sig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod (Befinner sig utomlands = är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige).
-Det totala användandet under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet (dvs i andra nät än i 3Sverige). Om detta sker debiteras man enligt nedan:

Privat Samtal: 0,37 kr/minut Sms: 0,12 kr Data: 7 öre/mb
Företag Samtal: 0,29/minut SMS: 0,09 kr/st Data: 5,7 öre/mb

Innan debiteringen sker, får man information om kostnader kring detta.

1 svar

Nils
Moderator
NilsModeratorSvar
Moderator
July 9, 2018
Hej Sanna!

Välkommen till 3Community! :-)

Tre tillämpar 4-månadersregeln vilket innebär att man debiteras för utlandstrafik om en eller båda av nedanstående punkter uppfylls:

-Man befinner sig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod (Befinner sig utomlands = är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige).
-Det totala användandet under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet (dvs i andra nät än i 3Sverige). Om detta sker debiteras man enligt nedan:

Privat Samtal: 0,37 kr/minut Sms: 0,12 kr Data: 7 öre/mb
Företag Samtal: 0,29/minut SMS: 0,09 kr/st Data: 5,7 öre/mb

Innan debiteringen sker, får man information om kostnader kring detta.
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.