Skip to main content
F.A.Q.

Android 12.

• 5 januari 2022
  • 8 svar
  • 153 visningar
Android 12.
JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37

Vi kan säkerligen dra en bibel i detta inlägg om alla diverse nya funktioner och specifikationer, men istället så går vi igenom våra toppfavoriter av det vi vet!

Design

Ett nytt och fräscht “UI” (user interface) som skjuter upp Androids designspråk mot skyarna!

Folk säger att en hund är lik sin ägare, men med Android 12s nya färgkombinationer i allt från stark neon till mjuka pastell-färger, och den nya snyggare och mjukare UI-designen gör så att du kan göra din telefon, helt och hållet din egen. Adderar man faktumet att Android alltid låter användaren anpassa och justera sin telefon på sina villkor, så har du verkligen möjligheten att forma den hur du vill.

Inte att glömma är att widgets är ett nytt och fantastiskt tillskott, och deras nytänk med “Conversation widgets” gör att du snabbt från hemskärmen kan skriva och läsa meddelanden med dina förvalda kontakter. 

Säkerhet

Är du som vi, och prioriterar säkerhet och integritet så är Android 12 även en ny trygghet för dig som användare. Med flera åtgärder för både det praktiska i din telefon som kameran men även bakomliggande funktioner som platstjänster så är Android 12 det säkraste det någonsin varit.

Med den nya “Privacy dashboard” funktionen så kan du numera ha översikt om vilka appar som använder exempelvis din mikrofon, kamera eller platsinformation, under vilken tid och hur länge så att du kan känna dig trygg med vad som sparas.

Du kan även via denna dashboard stänga av samtycken för det som du vill.

Även hur din platsinformation behandlas har verkligen fått en förbättring i denna uppdatering. Utöver att du har möjligheten att ha översikt om vilka appar som har din platsinformation, så kan du väldigt lätt stänga av eller aktivera det via inställningarna. Det finurliga nu är att alla appar inte alltid kräver att den behöver din exakta platsinformation, så numera kan du begränsa och välja vilka appar som ska ha din exakta position eller en ungefärlig platsinformation.

:speech_balloon: Vad är dina favoriter från Android 12? Någonting du fortfarande saknar eller förväntade dig skulle komma med uppdateringen? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet!

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

8 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1047 kommentarer
  • 5 januari 2022

Android 12 verkar göra sjukt mycket rätt, önskar ibland mig själv ekonomin att ha en tex pixel telefon så jag kunde använda android med. 
speciellt en som får uppdateringar lite längre. 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Skribent
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 5 januari 2022

Samma här! Har tidigare haft svårt för android specifikt för deras layout och design, men tycker de gått i rätt riktning och bara förbättras under åren! Sen är man ju väldigt sugen på en vikbar skärm… får se om Apple ger oss något annars 😅 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1047 kommentarer
  • 5 januari 2022

Åh min nya drömmen är ju OPpO find N. Perfekt format och vikbar. Stor som en 13 mini i vikt format och när man fäller ut blir den typ lika stor nästan som en fold 3. Tror Apple ger oss en Fold 2023-2024 tidigast.

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Skribent
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 5 januari 2022

Den hade jag inte sett tidigare! Väldigt lik Fold 3 tycker jag 🤔

Åhh säger du att jag behöver vänta minst 2 år… får se hur det blir helt enkelt!

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+34
JeppePeppe skrev:

Den hade jag inte sett tidigare! Väldigt lik Fold 3 tycker jag 🤔

Åhh säger du att jag behöver vänta minst 2 år… får se hur det blir helt enkelt!

Kag laddade ner Android 12 igår till min Note 20 Ultra. Får se vad det ger i förbättrad prestanda 👌👍

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1047 kommentarer
  • 6 januari 2022

Ibland som sagt önskar jag att jag kunde ha en android liggandes. Så man kan testa. Men är så mycket annat man vill ha så två telefoner. Hur är 12 på Note? Samsung är ju ibland sådär med sin mjukvara 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Skribent
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 6 januari 2022

@Martin - 3 kund i 15år Kul! Vad tycker du hittills?

@Chipsgeneralen Ja men precis, bara för att testa på allt nytt som kommer! 

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+34
JeppePeppe skrev:

@Martin - 3 kund i 15år Kul! Vad tycker du hittills?

@Chipsgeneralen Ja men precis, bara för att testa på allt nytt som kommer! 

@JeppePeppe Inte hunnit utforska den så mycket än. Får ta det när jag kommer hem! 😃

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies