Skip to main content

När aktiverar 3 Sverige stöd för RCS på iPhone via iOS 18?

Riktigt dåligt att detta inte är aktiverat vid släpp 

@TvAnton Det verkar tyvärr vara Apple som inte riktigt är helt igång med lanseringen. Listan med operatörer som har stöd för det är väldigt begränsad tyvärr. Det verkar vara begränsat till Belgien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien i Europa. Här finns en lista med operatörer som har stöd för RCS: https://support.apple.com/en-us/108048

@TvAnton Det verkar tyvärr vara Apple som inte riktigt är helt igång med lanseringen. Listan med operatörer som har stöd för det är väldigt begränsad tyvärr. Det verkar vara begränsat till Belgien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien i Europa. Här finns en lista med operatörer som har stöd för RCS: https://support.apple.com/en-us/108048

fast de där är ju bara en hemsida med vad länderna stödjer inget Apple styr 

@TvAnton Det är faktiskt Apple som styr detta. En operatör kan bygga stöd för, exempelvis RCS, och skicka en uppdatering till Apple gällande stöd och med nödvändig data och inställningar. Det är sedan Apple som ska skicka ut en uppdaterad operatörsprofil (Carrier Bundle) till de telefoner som har ett simkort från den aktuella operatören. Apple kan alltså välja att aktivera detta i olika specifika regioner i olika omgångar, vilket de har valt att göra för RCS.

Här är en artikel gällande en mobiloperatör i USA som belyser samma sak: https://9to5google.com/2024/09/16/google-fi-rcs-iphone/ - inte ens i en region där stödet är aktiverat har alla operatörer fått det aktiverat än.

Med det sagt, hoppas jag att vi får RCS i Sverige snart! Vore skönt att kunna lämna typ Messenger mer, tycker den appen blir sämre och sämre.

Nu när 3 UK har lanserat RCS så kanske det är aktuellt att ta upp frågan igen? 

https://community.three.co.uk/t5/Network/RCS-on-iPhone-gone-live/m-p/41562

@Kittaren Svaret som är precis ovan ditt är fortfarande vad som gäller.

Det är fortsatt ingen operatör utanför nämnda länder som har fått RCS aktiverat för iOS. I dagsläget tillåter Apple att Europeiska operatörer i Belgien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien att få RCS aktiverat. Operatörer i övriga länder kan, även om de vill, inte få RCS aktiverat. 

Det som krävs är att operatören får bygger stöd för RCS, sedan ska det godkännas av Apple och en operatörsprofil ska skickas ut av Apple där det är aktiverat. Apple skickar inte ut någon operatörsprofil med stöd för RCS för operatörer utanför ovan nämnda länder. 

Såg på en tråd hos apple. Dom glömde nog bara att skriva 3 också.

Apple has included RCS support in iOS 18, but it depends on carriers to enable it. As of now, Telia and Tele2 have not enabled RCS for iPhones in Sweden. It might take some time for them to roll out the necessary updates.

Norden tros ligga näst på tur efter implementeringen av de första marknaderna, och arbetet förväntas starta i Q1 2025.

Så som jag förstod det , så är det många operatörer som avvaktar pga. att dom anser att funktionen inte är tillräckligt säker ännu. “iOS 18’s RCS messages aren’t encrypted — but that will change in future” .Dvs att den inte är lika säker som den rcs en android telefon har. 

“Norden tros ligga näst på tur efter implementeringen av de första marknaderna, och arbetet förväntas starta i Q1 2025.”

Apples RCS-stöd är också lite av de lataste jag läst om. Om jag fattar allt rätt. Deras stöd är typ RCS 1.0 och därav är säkerhet sådär..

Nu skall det väl också sägas att sms inte är direkt säkraste heller. 

Apples RCS-stöd är också lite av de lataste jag läst om. Om jag fattar allt rätt. Deras stöd är typ RCS 1.0 och därav är säkerhet sådär..

Nu skall det väl också sägas att sms inte är direkt säkraste heller. 

RCS eller inte så undviker jag sms till folk med Android. Anhöriga som har Android kommunicerar jag med WhatsApp eller MS Messenger med. Barnen mina som har iPhones kör jag iMessage med. Det kommer sannolikt inte förändras med RCS.

Lämna en kommentar