3:s 5g levererar nytt rekord i Göteborg

  • 7 January 2021
  • 10 svar
  • 743 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

 


10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Snyggt! Jag längtar tills det blir mer vanligt :D 

 

Jag längtar väl egentligen mest till svarstid under 10ms, eftersom det är vad som kommer märkas mest vid vanligt användande. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Otroligt kul att se!

Har ännu inte kommit upp i de hastigheterna just nu.

Men vad är det för telefon du har? 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen Samsung Note 20 Ultra 5g

Användarnivå 7
Emblem +38

@Chipsgeneralen Samsung Note 20 Ultra 5g



Har en Fold2 men har inte kommit upp i några hisnande hastigheter ännu. Borde ju gå att få samma då.

Kom på att det kan väl rent tekniskt vara olika 5G antenner i de två telefonerna då Note 20 Ultra i Eu har exynos och Fold har snapdragon. Kan göra skillnad, borde inte kan man tycka. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Det gör stor skillnad! iPhone är ett jättebra exempel, bara när de bytte från Intel-modem som satt i iPhone 11 Pro till Qualcomm som nu sitter i iPhone 12 Pro har 4G-hastigheten även ökat. Hemma hos mig ökade hastigheten med 10-20Mbit/s. 

Andra saker som påverkar är ju hur många som använder 4G-nätet på platsen. Kapaciteten delas ju mellan 4G och 5G just nu, så om det är många användare på 4G påverkas tyvärr 5G också. 

Fördelen med 5G generellt tycker jag dock är stabilare och lägre svarstider. I Sverige har vi ju inte riktigt problem med att 4G-hastigheten är låg så att användandet drabbas, som i andra länder. 50 eller 500Mbit/s i mobilen spelar mindre roll vid vanligt användande - men en lägre svarstid är ofta direkt märkbart. 3G-näten ger ju ofta helt okej hastighet idag - de upplevs dock som långsammare iom högre svarstider. 

Även om 5G-hastigheten inte alltid är imponerande, och i vissa fall även lägre än med 4G, så ger svarstiden en liten skjuts till hur snabbt bilderna på Instagram laddar. 😅

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson @Erik Jag kan säga att jag nog var ensam på den siten när jag testade vilken hastighet jag kunde få. Att komma upp till 387 Mbit/s i ett belastat nät är nog bara en dröm. I centrala Göteborg kan jag komma upp i 260 Mbit/s i bästa fall 😃 Vilket inte är dåligt i sig.. 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Nu är ju dock auktionen för 3,5GHz-bandet klar, blev klar igår, och 3 fick tillgång till 80MHz de kan använda utomhus (+20MHz som endast får användas inomhus), så snart kan vi nog se hastigheter högre än dessa på olika ställen i landet - även om det är flera anslutna till samma site. ⚡️🏃‍♂️

Användarnivå 7
Emblem +10

Ledsen för sena svaret! Varit en minst sagt spännande vecka. :blush:

@Martin - 3 kund i 15år, ser att du har varit förbi 3Huset! 387 mbit är rätt så bra men som du säger var det nog inte många som var anslutna till den. Händer ju inte så mycket runt Globen idag och kontoret är ju inte direkt fullt av liv just nu. 

Ja @Pettersson, äntligen kom denna pusselbit på plats. Som vi har väntat! Vi är väldigt nöjda med resultatet så nu är det bara på med handskarna. :sweat_smile:

Hej,

ett år senare i centrala göteborg, med full täckning fungerar det riktigt dåligt, det har vart lika dålig hastighet dem senaste 2 månaderna :

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,  då ska vi se 😯 @Patric Gustavsson 

Kan du berätta mer om:

  1. Vilket område i centrala Göteborg du syftar på .
  2. Vad du har för hårdvara , mobil eller router . 4G / 5G eller båda och  . Och version på Operativsystem om du kan kika det.
  3. Får du samma värden på olika test appar / sidor tex ( Speedtest / Bredbandskollen  ) . Du kan testa emot andra operatörers servrar som är belägna i Göteborg .
  4.  Har det gjorts någon förändring i hårdvara eller mjukvara / inställning från ditt håll ? Tex ny telefon / router eller uppdatering av operativsystem mm. Eller något annat i närområdet.

Som det ser ut som så får du bra svarstid just vid det testet 22:01 , har du mer test data från 3-4 olika tidpunkter om dagen . morgon/middag/kväll/läggdags typ . Du får ju också ändå bra uppladdningshastighet. Och ser ut som du är kopplad till 4G .

Som du säger att det varit sämre dom 2 senaste månaderna. Hur va det innan för att jämföra mot data / statistiken nu på ner/upp hastigheter & svarstider .Hur upplever du att det “fungerar” dåligt , att det buffrar / laggar eller på något annat sätt ?

 

Återkom med svar så får vi se om vi kan sätta bollen i rullning.

 

Mvh F

Svara