Besvarat

5G med nya iPad Pro 2021

  • 24 May 2021
  • 7 svar
  • 848 visningar

Användarnivå 3

Hej!

Trots att Tre nu själva säljer nya iPad Pro som har stöd för 5G (och marknadsför detta på hemsidan med texten nedan) så verkar inte bredbandsabonnemangen vara öppna för att koppla upp sig på 5G-nätet. Hur kan detta komma sig? Jag köpte själv den nya generationens iPad just för att kunna använda fördelarna med snabbare mobil uppkoppling, då behovet av detta ju är betydligt större i en iPad där man använder mer dataslukande tillämpningar än en mobiltelefon.

“Redo för 5G.

Koppla upp dig mot 5G i de delar av Sverige där vi har aktiverat vår 5G-uppkoppling. Läs mer om tillgänglighet till 5G-tjänster hos Tre. iPad Pro 11 2021 är kompatibel med 3G och 4G-nätverk.”

https://www.tre.se/handla/surfplattor/apple/ipad-pro-11-2021?b=fb&o=n

Påståendet ovan på hemsidan verkar därmed inte stämma, om det inte är så att 5G-nätet snart ska öppnas upp för dataabonnemang på iPads? Någon som vet mer?

Undrar // Daniel

icon

Bäst svar av JeppePeppe 24 May 2021, 15:30

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @Daniel Forslund! Välkommen till 3Community :rainbow:

Jag hör vad du säger, och jag förstår att det kan vara otydligt. iPaden har alltså tillgång till 5G, men vi har ännu inte lanserat 5G till våra data/bredbandsabonnemang ännu. Det går alltså (just nu) endast att använda iPad med mobilabonnemang eller 3Extra användare, som då har tillgång till 5G. 

Jag hoppas och tror att 5G snart kommer till dataabonnemangen så att det går att få höga hastigheter till dem :sunglasses:

Användarnivå 3

Tack Jeppe för snabbt svar! 👍🏼


Jag tycker det viktigt att ni informerar tydligare om detta på hemsidan, för i all peppig reklam om lanseringen av det nya 5G-nätet framgår att det ingenstans att det inte går att använda 5G för bredbandsabonnemang. Det är ju lite absurt, eftersom 5G är ett nät främst för just snabbare datatrafik, så det är lite svårt att gissa sig till att man inte kan använda det nya nätet för att surfa… 

Men jag håller tummarna för att 5G-nätet snart öppnas upp för alla devices och alla abonnemang så att vi kan njuta av högre datahastighet när det verkligen behövs!

// Daniel

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Jag förstår dig till fullo och håller med!

Jag feedbackar detta till ansvariga så att de förhoppningsvis kan göra det tydligare på hemsidan :grin:

Användarnivå 3

Hej!

Finns det någon uppdatering på när vi bredbandskunder kommer kunna använda 5G för iPads och mobilroutrar? Jag har haft min iPad Pro med stöd för 5G nu i över 8 månader men inte kunnat använda 5G alls trots att täckningen börjar blir bra, det känns rätt trist. När jag först frågade kundtjänst trodde de att det skulle aktiveras i dataabonnemangen i slutet av sommaren, men inget hände. Nu har 3 i Danmark lanserat 5G för mobilt bredband, så borde det inte komma även i Sverige? Känns lite bakvänt att ha snabbare uppkoppling i mobilen än med bredbandet där man behöver den högsta hastigheten!

https://www.3.dk/internet/routere/til-hjemmet/huawei-5g-cpe-pro-2/

// Daniel

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @Daniel Forslund!

Jag är helt med dig! Förstår givetvis att du vill kunna använda 5G när det känns så himla nära. 

Tyvärr har jag inga uppgifter att gå ut med, men precis som du skriver så har våra danska syskon fått ut det och det bör inte vara alls lång tid innan det är möjligt för dig och alla andra med liknande situation :grin:

Användarnivå 3

Då håller jag tummarna för att 5G snart finns aktiverat även på dataabonnemangen inom kort!

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag ringde 3 Support igår angående 5G på dataabonnemangen och fick då till svar att de arbetar hårt med att lösa detta, så något är förhoppningsvis på gång. Supporten hade dock ingen information om tidplan, men om de arbetar med frågan borde det inte vara så långt borta. Jag fick intrycket att det är många som efterfrågar det.

Svara