Besvarat

Extern antenn till NR5103

  • 26 December 2022
  • 4 svar
  • 2674 visningar

Jag har en Zyxel NR 5103e router som jag på det stora hela är nöjd med.

Jag såg dock att tre har lanserat ett abonnemang med extern antenn och en annan modell av router.

Jag undrar om utomhusantennen är kompatibel med NR5103e och man i så fall eventuellt skulle kunna hjälp med att installera en sån, eller måste man då även byta routern? Jag har bindningstid kvar på mitt abonnemang där routern ingick. Vad hade det kostat i så fall?

Hur stor är skillnaden på prestanda jämfört med att bara ha en inomhusrouter? Jag har just nu cirka 100 MBit/s ner och 50 MBit/s upp under normala förhållanden (ibland mer ibland mindre beroende på när på dagen jag mäter) via 4G, har ej 5G-täckning där jag bor.

Skulle en extern antenn innebära en stor skillnad? Routern jag har står nu i ett fönster med ganska bra sikt mot basstationen.

icon

Bäst svar av frodrik91 27 December 2022, 02:54

Visa original

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @DanielThomas 

Med stor sannolikhet så tror jag inte den är kompatibel till 5103e . Om ens inomhus routern går att köpa löst är frågan . Eller deras utomhus router. Såg att tex deras “Zyxel 7101 “ säljs , kostar ca 7.000 kr . Men hur kompatibelt saker och ting är ju nästa fråga då.Utöver priset hehe !

 

Jag skulle nog tipsa om extern till den du redan har . Man får mycket för pengarna.

Poynting XPOL 1 5G V2 4x4 mimo

https://www.dustinhome.se/product/5011277245/a-xpol-version-2-5g-lte-4x4-mimo-antenn

https://www.computersalg.se/i/5967007/poynting-antennen-5g-lte-mast-wand-a-xpol-0002-v3-01-sma-m-11dbi-flat-mimo-sma-5-meter-kabel?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=3F1B51BC31F625135842CDA5202B31E120E90A38

Kan tänka mig att det kostar ganska så mycket att köpa ut sig från abonnemanget , då routrarna inte funnits så länge som utbud hos 3.

Att få 100 Mbits ner & 50 upp med 4G skulle jag säga är en mycket bra siffra. Du kan använda Zyxel Air appen , för att se vart du får bäst Signal Styrka i hemmet/bästa fönster . Desto lägre “RSRP mätt i dBm” som visas , desto större chans för bättre hastigheter & speciellt Svarstider. Som enligt mig är det viktigast.

Får du dessa hastigheter på 2.4 / 5 Ghz trådlösa banden ? eller via pc & nätverkskabel ? Svarstider?

Sen förhoppningvis får ditt område också nyttja 5G fördelarna inom kort. Att du får så höga hastigheter på 4G , får jag lite känsla av att du inte bor så långt ifrån större ort.

Att du har en mast nära dig , behöver inte betyda att det är just från 3 . Kan även vara andra operatörer. Eftersom man försöker hålla det hemligt , för minska skadegörelse med mera. Här kan 3 Kundservice hjälpa dig, för guida mot bästa mast. Men du bör vara ansluten till någon i närheten med dom hastigheterna.

Det är tyvärr svårt och säga i förväg om externa antenner gör någon skillnad eller uppfyller det man förväntar sig. Det är så mycket som ska spela in . Men en fördel är ju att bo i Villa , så man inte behöver fråga om lov först & hålla sig till regler över hur det ska monteras osv. 

Om jag själv skulle bott i villa , så hade jag inte tvekat 1 sekund på externt monterade antenner till min 5103a . Om jag inte hade valt 7103 med inomhusrouter direkt så att säga. Men är som sagt inget som kan lovas , utan det är testa och se.

Vad jag vet , så kan man ofta återlämna externa antenner om man inte är helt nöjd, så länge man inte förstört / skavt sakerna för mycket eller låtar lång tidsperiod gå .

Man kan tex ha externa antennerna lösa högt upp/ på taket inkopplade eller provmonterade för att se om man upplever någon förbättring .

 

 

/F

Hejsan 🙂, @DanielThomas 

Med stor sannolikhet så tror jag inte den är kompatibel till 5103e . Om ens inomhus routern går att köpa löst är frågan . Eller deras utomhus router. Såg att tex deras “Zyxel 7101 “ säljs , kostar ca 7.000 kr . Men hur kompatibelt saker och ting är ju nästa fråga då.Utöver priset hehe !

 

Jag skulle nog tipsa om extern till den du redan har . Man får mycket för pengarna.

Poynting XPOL 1 5G V2 4x4 mimo

https://www.dustinhome.se/product/5011277245/a-xpol-version-2-5g-lte-4x4-mimo-antenn

https://www.computersalg.se/i/5967007/poynting-antennen-5g-lte-mast-wand-a-xpol-0002-v3-01-sma-m-11dbi-flat-mimo-sma-5-meter-kabel?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=3F1B51BC31F625135842CDA5202B31E120E90A38

Kan tänka mig att det kostar ganska så mycket att köpa ut sig från abonnemanget , då routrarna inte funnits så länge som utbud hos 3.

Att få 100 Mbits ner & 50 upp med 4G skulle jag säga är en mycket bra siffra. Du kan använda Zyxel Air appen , för att se vart du får bäst Signal Styrka i hemmet/bästa fönster . Desto lägre “RSRP mätt i dBm” som visas , desto större chans för bättre hastigheter & speciellt Svarstider. Som enligt mig är det viktigast.

Får du dessa hastigheter på 2.4 / 5 Ghz trådlösa banden ? eller via pc & nätverkskabel ? Svarstider?

Sen förhoppningvis får ditt område också nyttja 5G fördelarna inom kort. Att du får så höga hastigheter på 4G , får jag lite känsla av att du inte bor så långt ifrån större ort.

Att du har en mast nära dig , behöver inte betyda att det är just från 3 . Kan även vara andra operatörer. Eftersom man försöker hålla det hemligt , för minska skadegörelse med mera. Här kan 3 Kundservice hjälpa dig, för guida mot bästa mast. Men du bör vara ansluten till någon i närheten med dom hastigheterna.

Det är tyvärr svårt och säga i förväg om externa antenner gör någon skillnad eller uppfyller det man förväntar sig. Det är så mycket som ska spela in . Men en fördel är ju att bo i Villa , så man inte behöver fråga om lov först & hålla sig till regler över hur det ska monteras osv. 

Om jag själv skulle bott i villa , så hade jag inte tvekat 1 sekund på externt monterade antenner till min 5103a . Om jag inte hade valt 7103 med inomhusrouter direkt så att säga. Men är som sagt inget som kan lovas , utan det är testa och se.

Vad jag vet , så kan man ofta återlämna externa antenner om man inte är helt nöjd, så länge man inte förstört / skavt sakerna för mycket eller låtar lång tidsperiod gå .

Man kan tex ha externa antennerna lösa högt upp/ på taket inkopplade eller provmonterade för att se om man upplever någon förbättring .

 

 

/F

 

Tackar och bockar för ditt utförliga svar. Ska undersöka med Zyxel air appen, mycket bra tips.

Jag har svårt att tro att man bara kan byta ut befintlig router mot den nya med extern antenn utan att betala en rätt hög kostnad. Då är det nog bättre att själv köpa en extern antenn. De du länkade verkar bra. Får jag inte högre hastigheter så borde det förhoppningsvis gå att lämna tillbaka.

Användarnivå 6
Emblem +40

Så lite så ! Ja men gör så,appen i sig är mest för att installera/sätta igång routern & få det bra från start. Sen tycker Zyxel själva att sakerna ska bara lira  . 

Jag skulle nog säga att det bra att ha lite tålamod också,och inte förhasta sig.Eftersom du får väldigt bra 4G hastigheter och utbyggnaden av 5G fortgår.Speciellt om du får dom hastighterna vid trådlös koppling.

Så håll koll på nätnytt tråden & utbyggnad . Om inget , så lär du märka både på hastigheter /svarstider & symbol när 5G är utbyggt nära dig / hos dig . Beroende på vart du bor i landet .

 

/F

Användarnivå 5
Emblem +21

Utomhusantennen (Zyxel NR7103) fungerar faktiskt med vilken inomhusrouter som helst (förutsatt att den har en WAN-uttag).

Flyttar man simkortet ifrån NR5103E till NR7103 och kopplar in NR7103 till WAN-uttaget på NR5103E så ska det fungera hur bra som helst!

 

Det blir dock en väldigt kostsam lösning. Eftersom utomhusantennen (NR7103) kostar 6495:- och NR5103E kostar 5495:-. Om man tar det med abonnemang så ingår NR5103E med 3Bredband Max och med NR7103 100kr extra i månaden (då ingår också en annan inomhusrouter, EX3301).

 

Beroende på vart i Sverige du bor, så får man också möjlighet till en kostnadsfri tekniker hjälper en att montera utomhusroutern. Dock om man bor i lägenhet brukar man behöva ha tillstånd ifrån sin hyresvärd/bostadsrättsförening för att få montera upp den.

 

Du skulle absolut märka en skillnad med en NR7103. Dock vågar jag inte svara på hur stor skillnaden skulle vara. Går man på vad våra interna system säger så verkar NR7103 prestera runt 12% snabbare på 4G än NR5103E. Dock är det draget på ett snitt av “daglig använding” och inte “maxad prestanda”.

 

Det är svårt att säga ja eller nej gällande om du kan byta ut din NR5103e till en NR7103 istället. Det skulle minst innebära en kostnadsökning på 100:-/mån. Det skadar inte att testa att höra av dig till bredbandssupporten för att kolla vilka möjligheter som finns!

 

En utomhusantenn som @frodrik91 länkar till skulle nog också fungera bra. Dock så är jag hyfsat säker på att om man bor i lägenhet så behöver man fortfarande få OK ifrån hyresvärden/föreningen innan man sätter upp något. 

Svara