Fråga

Ingen Carrier Aggregation (TPLink Archer MR600)

  • 10 April 2022
  • 11 svar
  • 845 visningar

Kanske världen vanligaste 4G router, nyaste firmware, strålande täckning. Har en gång fått den att rapportera två band samtidigt i ett par sekunder. 
 

Routern rapporterar 4G+ men bara ett band. Känns nästan som min 10 år gamla abbonemangsform som från början varit 3G, inte stödjer CA. Tre menar master är moderna och stödjer det. 
 

Nån som har en idé hur man kan felsöka? Tycker tekniska frågor blir obesvarade via kundtjänst. De kan inte ta fram en lograd från en handshake. Men refererar ändå till routern som felkällan. 


11 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , då ska vi ta en kik ! @Chaab 

Vad jag förstår , så har du haft det fungerande tidigare ?  Men nu har något hänt av okänd anledning ? Hur märkte du av att den “hade” 2 band samtidigt i ett par sekunder .

Vad jag strosat runt och läst , så verkar TP-Link inte ha någon lösning på stabil funktion för välja 2 band från 1 operatör .  Deras kundservice är inte fel och vända sig till angående denna produkt skulle jag säga. Ifall dom har någon lösning. Antar det är detta dom kallar för “Mimo” också .

 

https://www.induo.com/b/carrier-aggregation-forklarat/  ( Kanske funkar om man väljer rätt frekvens spann som 3 Erbjuder för båda banden ) dvs 2 band som 3 har frekvenser i . Som finns låst info om högst upp på på länken nedan :

Samt denna

https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm-3g-4g-frekvensband/

( Lite längre ner på sidan ) Dom verkar inte ha varit duktiga på updatera men förhoppningvis är det mesta aktuellt.

 


 

 

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/259364?page=1

 

https://www.tp-link.com/se/support/download/archer-mr600/v1/

Har du någon av nedastående Mjukvara / hårdMjukvara. ISP har ju vad jag vet med operatörer att göra iaf . Beroende på V.1 eller V.2 som du har , det ser du på undersidan av Modemet/Routern .

 

2022-03-04 ISP - File ( Kan ej nedgraderas )

 

MR600(EU)_V1_21082501

MR600(EU)_V2_21082501

 

Firmware :

Archer MR600(EU)_V1_210608

Published Date: 2021-06-10

 

Archer MR600(EU)_V2_210914

Published Date: 2021-12-24

 

 

Får du inte “Jordgloben , 4G / 4G+ Symbolen och 1-4 staplar lysande och ett fungerande internet över wifi / kabel?

 

https://www.tp-link.com/se/support/faq/1656/       alt . Tether App för TP-Link inloggning.

 

Det jag förstår det som så är det “2 advanced LTE antennas som dom menar med channel 1 & 2.  .

 

Sen är det Wifi 2.4 GHz & 5 Ghz ( Det interna trådlösa ) som kör varsitt race.

Och att det möjligtvis är Channel 1 & 2 på 5 GHz bandet wifi .

 

 

 

 

Det låter lite som länken nedan att du har E-sim / Sim kort på 1 telefon nr och där krockar det . Antar man inte kan köra den med CA , 2 operatörer då den bara har ett “sim” uttag och inget E-sim som extra.

Denna kanske är något liknande . Mr200/400 & MR600 vad jag vet , inte ska skilja så mycket i deras utseende på “ web inloggningen “ och kanske samma app “tether” ! .

 

https://www.husbilsklubben.se/threads/tp-link-archer-mr600-ac1200-alternativ-f%C3%B6r-str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning.127477/page-4

 

Här är ju iaf något om band när man är inloggad .

 

Hoppas det är något som kan hjälpa dig ! Hojta till om du får någon framgång eller behöver mer assistans !

 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chaab Hej,

 

det är mycket möjligt att ha Carrier Aggregation på enbart en frekvens också. Vilken frekvens är det som används? Det kan ju även vara så att där du har routern så anser den att täckningen blir för dålig för att kombinera frekvenser..

 

Har du testat att flytta den till någon annan plats eller testa i ett annat område? 

@Chaab Hej,

 

det är mycket möjligt att ha Carrier Aggregation på enbart en frekvens också. Vilken frekvens är det som används? Det kan ju även vara så att där du har routern så anser den att täckningen blir för dålig för att kombinera frekvenser..

 

Har du testat att flytta den till någon annan plats eller testa i ett annat område? 

Vad skulle CA betyda över bara ett band? Har utmärkt täckning. 

@frodrik91

Hej! Tack för engagemang.

 

Jag har V2 och nyaste firmware. 

Har provat auto, och att välja banden manuellt. Båda resulterar i samma resultat. Ett band i taget. I hoppandet mellan detta rapporterade routern AC mellan banden för ett par sekunder, dvs “Band: 1, 7”. För att sedan återgå till ett band i taget enligt nedan:

 Jordgloben med 4G+ lyser konstant. ca 30 Mbit/s. Vill tro att det bör vara snabbare med CA, samma som min gamla router som absolut byggdes innan Carrier Aggregation.

 

Fattar inte riktigt vad du menar med versionerna du refererar till… Ser mina vettiga ut?

Kan välja band manuellt, eller auto. Bara “Manual, B1 B7”, ej frekvens som sådan. 

 

 

Har ett case med TP-link, men de skyller på ISP. Och ISP skyller på hårdvara. Vore guld att få en lograd på en handshake så man kunde driva på lite bättre mot TP-link… Som kund är man lite “in the blind” i mitten.

Så här ser det ut när det är CA. Har aldrig lyckats återskapa detta. Höll bara några sekunder.

 

Denna inställning hade precis aktiverats:

 

Så här ser B7 ut hos mig för den som klurade på signalkvaliteten. Brukar oftast rapporteras som 100 %:

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena !  . Kan du se vad du har för version av isp, bör ju kunna se det via logga in som tidigare & gå på avancerat . 

https://www.tp-link.com/se/support/faq/2583/

Vi kan dela upp de i ”bra , bättre & bäst ” betyg för signalkvaliten . 

Du har bättre / bäst signal kvalite .75-100 % 

under -80 på RSRP dBm är bäst . Och det är du under eller rakt på så. 
———-
Hur upplever du funktionen om du kör på nätverksläge auto? / network auto med auto band ,  eller valt 1-2 band , om man nu har den inställningsmöjligheten där . 

——

Tänker på några informella grejer om hur det har fungerat innan samt vad för problem du upplever ?  

Eller fungerar det felfritt & du önskar mer av tekniken & högre hastigheter .  

  • Hur upplever du ditt internet sämre än tidigare ,  .  Tex . Att det hackar när du ser på film /klipp , spelar dator spel  , har hög svarstid eller ladda ner större filer långsammare . 

 

  • Har du haft snabbare än 30 Mbits ner hastighet ? 
     
  • Det man kan göra , beroende på vad för område i Göteborg centrum du bor . Är att få en guidning över riktningen till bra master. Tror faktiskt ”Opensignal ” appen kan visa riktningen . Beroende på vad man har för mobil , men ska finnas till dom mesta . Kanske även fungerar i webbläsaren , ej kikat . 
     .1 riktningen( antingen med hjälp av appen alt hjälp av ( @JeppePeppe som kanske kan ge en riktning mot bästa mast för dig . Kan ni ta på privat meddelande så inte det anges uppgifter här
  •  2. Testa att ha routern i olika fönster och jämför vad du får för signal styrka & rsrp samt hastigheter och hur du upplever det. Sämre eller bättre . Värt och skriva ner på papper så är de lätt och jämföra . 

Mobilt är som sagt väldigt krävande över placering . 
 

  1. är att se över med kundservice / tekniska avdelningen om det är någon annan orsak .

Ha de gott / F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chaab Jag tänker, för att kunna utesluta att det är fel på routern. Har du testat den i ett annat område för att se hur den beter sig då? Samt gärna, om möjligt, med ett annat SIM-kort från Tre. 

Gällande CA på samma frekvens så kan operatörerna ibland köra flera carriers på samma frekvens. Vet dock inte exakt vad din router menar med “4G+”.

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

 

Det enda jag kan bidra med är att vårt nät begränsar inte vilka hårdvaror som kan använda CA. Detsamma gäller även med abonnemang. Alla abonnemang kan använda CA och vi begränsar inte på något sätt om en hårdvara kan använda CA.

 

Dock så testas enbart dom hårdvarorna vi själva säljer i vårt nät, för att kunna garantera att en hårdvara ska fungera som det är tänkt i vårt nät. Skulle den inte göra det så kan vi sätta krav gentemot tillverkaren att konfigurera routern så att den lirar med vårt nät och CA.

 

Eftersom TP-link inte är något vi själva säljer så testas den inte för CA och våra möjligheter att sätta krav gentemot tillverkaren begränsas kraftigt.

 

Om jag utgår ifrån hur dom routrarna vi säljer fungerar så menas “4G+” att man använder CA. Dock så kan man inte (vågar inte svära på allt vi någonsin sålt) se vilken CA kombo den använder. Man kan enbart se det som blir “Primary band”. 

 

Om du vill så kan jag höra med en av våra nättekniker om dom kan få fram ifrån nätet och se om routern faktiskt tar emot CA eller inte, samt vilken kombination. Kan du då skicka mig ett PM med ditt kundnummer eller nummret till ditt abonnemang? 

(Sen bör du höra med TP-link om “4G+” även betyder CA hos dom)

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjenixen ,

Se svar #6 på denna sidan . Men även han upplever inte en 100 % funktionalitet .

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/259364

( Oklar vad den indiska YouTubern har för inflik i detta dock ! Klarar inte hindi haha  )

 

Lite nyttig info är ju då att den styrs väldigt mycket av signalkvalitet.

Men lockas inte av att uppdatera din V.2 mr600 med V.1 , Kan säkert ställa till problem eller neka.  Och när det ändå är inbakat i senaste för v.2 så ;)

(Här är också lite nyttig info , tex att den faller tillbaka om man inte väljer band som Operatören stödjer )

https://www.tp-link.com/se/support/faq/3099/

https://www.youtube.com/watch?v=ikSKwTIBcNI

Och vad jag läst i förbifarten är att V2 inte har någon beta firmware , utan den är på något sett inkluderas i senaste uppdateringen. Kanske något man kan välja vid inloggat läge om man vill delta i eller inte . Kan vara för & nackdel såklart . Dom verkar inte vara jättesnabba på mjukvaruutvecklingen enligt personer som kommenterar.

 

Men “ Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk “ Så bästa signal får man tro ger bäst resultat . Men den som testar den ser , och att flytta sig runt i bostaden är standardutförande om man ska leta hastigheter med mobila enheter & tekniker.  

Tjena !  . Kan du se vad du har för version av isp, bör ju kunna se det via logga in som tidigare & gå på avancerat . 

https://www.tp-link.com/se/support/faq/2583/

Vi kan dela upp de i ”bra , bättre & bäst ” betyg för signalkvaliten . 

Du har bättre / bäst signal kvalite .75-100 % 

under -80 på RSRP dBm är bäst . Och det är du under eller rakt på så. 
———-
Hur upplever du funktionen om du kör på nätverksläge auto? / network auto med auto band ,  eller valt 1-2 band , om man nu har den inställningsmöjligheten där . 

——

Tänker på några informella grejer om hur det har fungerat innan samt vad för problem du upplever ?  

Eller fungerar det felfritt & du önskar mer av tekniken & högre hastigheter .  

  • Hur upplever du ditt internet sämre än tidigare ,  .  Tex . Att det hackar när du ser på film /klipp , spelar dator spel  , har hög svarstid eller ladda ner större filer långsammare . 

 

  • Har du haft snabbare än 30 Mbits ner hastighet ? 
     
  • Det man kan göra , beroende på vad för område i Göteborg centrum du bor . Är att få en guidning över riktningen till bra master. Tror faktiskt ”Opensignal ” appen kan visa riktningen . Beroende på vad man har för mobil , men ska finnas till dom mesta . Kanske även fungerar i webbläsaren , ej kikat . 
     .1 riktningen( antingen med hjälp av appen alt hjälp av ( @JeppePeppe som kanske kan ge en riktning mot bästa mast för dig . Kan ni ta på privat meddelande så inte det anges uppgifter här
  •  2. Testa att ha routern i olika fönster och jämför vad du får för signal styrka & rsrp samt hastigheter och hur du upplever det. Sämre eller bättre . Värt och skriva ner på papper så är de lätt och jämföra . 

Mobilt är som sagt väldigt krävande över placering . 
 

  1. är att se över med kundservice / tekniska avdelningen om det är någon annan orsak .

Ha de gott / F 

 

Jobbar du för Tre eller? I sådana fall får du gärna hjälpa mig komma i kontakt med den “tekniska avdelningen”. Hittills har jag aldrig nåt en endaste teknisk person på Tre. Det hade jag önskat! De bör ju synas i en handshake...

 

Har redan koll på masterna, riktning etc. Min ISP och hårdvara är inte kompisar. Tydligt. Ny router, eller ny ISP?

 

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

@Chaab 

Nope , Dom mesta som skriver här är engagerade kunder. Ofta personer som haft operatören många år och har ett gemensamt intresse för teknik skulle jag säga.

Skrev du PM till @Karl angående svaret högre upp ? Ta en kik i din inkorg strax !

Jag skulle tipsa dig att välja router/modem som “3” har testat och lagt mycket tid på för att garantera funktionalitet. Antingen om du är obunden , och kan binda om och få obegränsat surf med router tex . Eller router som extra val om man är bunden . Finns många alternativ i guess . En annan är att vänta ut sin bindningstid eller avvakta några månader . Den Netgear Orbit är ju inte dum vad jag hört iaf !

Sen är det som han säger , och man kommer få samma svar oavsett operatör .Så att hoppa runt bland Operatörer och ha samma otestade Router/Modem , kommer med stor sannolikhet fortsätta ge samma resultat.

Sen längs med vägen jag sökt så är de inte problem i bara Sverige . Så varför dom inte utvecklar en stabilare Firmware /Software är frågan . Märket finns hos många teknik-butiker , så dom kanske säljer bra , men till så liten kostnad för utveckling från företaget som möjligt och därav problemen . Folk kan ju surfa tänker dom skulle jag tänka mig och tro iaf ! 

Operatören väljer efter sina parametrar och därefter testar så det funkar efter deras nät och struktur . Så det är lite anledningen till varför det är bäst att man tex skaffar mobil med abonnemang från operatören eller i detta fallet router/modem med bredbandssurf. För då är det testat och anpassat hos operatören .

Sen har jag varken bra eller dåligt och säga om TP-Link . Men vad jag vet så är det ingen Operatör i Sverige som säljer surf/bredband med TP-Link.

Men sen i slutändan , så har jag inte riktigt fått begrepp över vad du upplever för problem med ditt 4G surf från 3 .  Det jag är med på är att du vill att det ska stå 2 band vid inloggningen . Men du har bra täckning , bra signal & det kan vara så att det kanske inte är bättre just där .

Men man kan ju kika på hur det ser ut på täckningskartan hur det ser ut där du är & även i nättråden om det görs någon uppdatering nära dig . Det lär du märka ändå oavsett ;)

För du får ut ca 30 Mbits Ner & kanske lite lägre upp och en hyfsad svarstid ?

Jag skulle nog säga att man inte ska förvänta sig så mycket av tekniken , för tyvärr är den inte tillräckligt bra . Det är så mycket parametrar som väger in . För mig som bor mitt i storstaden , är teknikerna mer stabila. Men så fort man kommer lite utanför , handlar bara om någon mil eller så , så är det ett annat scenario . Jag brukar beskriva mobil täckning som en persons humör . Ena dagen är aldrig den andra lik så att säga haha !

Mvh F

Svara