Besvarat

När kommer 5G-bredbandsabonnemang med router?

  • 22 February 2022
  • 28 svar
  • 1206 visningar

Användarnivå 2

Noterar att det börjar dyka upp 5G-bredbandsabonnemang med tillhörande 5G-router på marknaden och undrar om det finns någon information om när Tre kommer att erbjuda något liknande (för företag)? Hade också varit intressant att veta vilken hårdvara man i så fall har siktat in sig på?

icon

Bäst svar av frodrik91 22 February 2022, 21:50

Visa original

28 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,

 

Vad jag har kunnat se så är det bara en operatör som erbjuder 5G mobilt bredband inklusive router & repeater utomhus som ett paket . Men har du sett något jag missat ?

Det har iaf kommit en del 5G mobila routrar ut på marknaden .

Vad jag får för känsla så tror inte jag att mobilt bredband med 5G sker innan sommaren. Varken hos 3 eller övriga operatörer. Men kommer en operatör ut , så kanske det biter lite hos andra operatörer och får kontra med release.

Vad jag har för mig så får operatörerna använda tex Huawei som tidigare, för router delen som 5G . Men inte i deras teknologi för nätet .  Har svårt och se att valet faller på någon annan fabrikant , om de inte blir ett krav på att välja annat så att säga.

 

Men blir spännande att se framöver ! Tre skiljer sig lite mot andra operatörer just nu.Tre använder vad jag tycker är bästa routern i form av ( “ Huawei B818” ) för 3G / 4G+) Medans andra operatörer använder lite klenare (“ Huawei 535 “ ) Men med kombination av förstärkare på utsidan .

 

Det blir skoj och se framöver vad det kan bli av allt ;)

@Kristoffer Norén 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 @Kristoffer Norén Hej! 

 

Jag har ingen koll på när det kan bli aktuellt med bredbandsabonnemang som tillåter anslutning till 5G-nätet. Det lär nog kräva lite mer utbyggnad än vad vi har sett idag dock för att det ska bli aktuellt. Det krävs även routrar med bra stöd för frekvenser för att det ska fungera bra.

 

Hårdvaran för konsumenter kommer mest troligt att levereras från Huawei eller ZTE. Det finns redan flera olika alternativ på marknaden - men dessa är ganska dyra och frågan är hur bra de är eftersom det är förhållandevis nya produkter. Ibland kan det vara smart att vänta något och få en mer beprövad produkt. 

Användarnivå 2

Hej ,

 

Vad jag har kunnat se så är det bara en operatör som erbjuder 5G mobilt bredband inklusive router & repeater utomhus som ett paket . Men har du sett något jag missat ?

Det har iaf kommit en del 5G mobila routrar ut på marknaden .

Vad jag får för känsla så tror inte jag att mobilt bredband med 5G sker innan sommaren. Varken hos 3 eller övriga operatörer. Men kommer en operatör ut , så kanske det biter lite hos andra operatörer och får kontra med release.

Vad jag har för mig så får operatörerna använda tex Huawei som tidigare, för router delen som 5G . Men inte i deras teknologi för nätet .  Har svårt och se att valet faller på någon annan fabrikant , om de inte blir ett krav på att välja annat så att säga.

 

Men blir spännande att se framöver ! Tre skiljer sig lite mot andra operatörer just nu.Tre använder vad jag tycker är bästa routern i form av ( “ Huawei B818” ) för 3G / 4G+) Medans andra operatörer använder lite klenare (“ Huawei 535 “ ) Men med kombination av förstärkare på utsidan .

 

Det blir skoj och se framöver vad det kan bli av allt ;)

@Kristoffer Norén

 

Hej och tack för svar!

De alternativ som jag har hittat bland andra operatörer är https://telenor.se/handla/bredband/bredband-via-mobilnatet/ och https://www.tele2.se/foretag/abonnemang/mobilt-bredband?subscription=165&offer_id=1&router=620506dc2a8bc851467ba004, men på min adress finns det ingen täckning medans jag med Tre har finfin 5G-täckning (med mobilen) och är mycket nöjd i övrigt så det vore ju trevligt om det skulle vara på gång.

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,

 

Vad jag har kunnat se så är det bara en operatör som erbjuder 5G mobilt bredband inklusive router & repeater utomhus som ett paket . Men har du sett något jag missat ?

Det har iaf kommit en del 5G mobila routrar ut på marknaden .

Vad jag får för känsla så tror inte jag att mobilt bredband med 5G sker innan sommaren. Varken hos 3 eller övriga operatörer. Men kommer en operatör ut , så kanske det biter lite hos andra operatörer och får kontra med release.

Vad jag har för mig så får operatörerna använda tex Huawei som tidigare, för router delen som 5G . Men inte i deras teknologi för nätet .  Har svårt och se att valet faller på någon annan fabrikant , om de inte blir ett krav på att välja annat så att säga.

 

Men blir spännande att se framöver ! Tre skiljer sig lite mot andra operatörer just nu.Tre använder vad jag tycker är bästa routern i form av ( “ Huawei B818” ) för 3G / 4G+) Medans andra operatörer använder lite klenare (“ Huawei 535 “ ) Men med kombination av förstärkare på utsidan .

 

Det blir skoj och se framöver vad det kan bli av allt ;)

@Kristoffer Norén

 

Hej och tack för svar!

De alternativ som jag har hittat bland andra operatörer är https://telenor.se/handla/bredband/bredband-via-mobilnatet/ och https://www.tele2.se/foretag/abonnemang/mobilt-bredband?subscription=165&offer_id=1&router=620506dc2a8bc851467ba004, men på min adress finns det ingen täckning medans jag med Tre har finfin 5G-täckning (med mobilen) och är mycket nöjd i övrigt så det vore ju trevligt om det skulle vara på gång.

Det enda du kan göra för stunden är att internet dela från din mobil , då du säger att du får bra täckning med den . Får helt enkelt hänga med på uppdateringarna på 3community & 3 hemsidan framöver och se :) 

@Kristoffer Norén 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 5
Emblem +21

Halloj!

Minns att jag såg det där om Telenor på lite nyheter, men det verkar vara någon fuffens marknadsföring. Dom säljer “5G-redo utrustning” men verkar inte ännu ha kopplat på 5G för bredband? 🤔 Rätt mig gärna om jag har fel! Det är även min uppfattning att Tele2 har gjort detsamma...

https://news.cision.com/se/telenor-sverige/r/telenor-lanserar-5g-redo-bredband-via-mobilnatet,c3497487

Om sådant är fallet tycker jag personligen att det är lite fult, eftersom man får ju en klar uppfattning om att det är 5G man ska få in, även om det inte framgår tydligt någonstans.

 

Sen ställer jag mig något frågande hur Tele2, Telenor och Telia i dagsläget skulle tycka att det är smart att lansera bredband på 5G när deras 5G nät verkar vara ganska outvecklade om man jämför med vårt 🤔.

Tele2 5G:
 


Telenor 5G:
 

 

Telia 5G:
 

Sen har vi vårt 5G nät, känns som att det täcker betydligt bättre än vad konkurrenterna gör (åtminstone för Stockholm som jag kollat på) 🤔

Tre 5G:
 


Teknikens utveckling går ju supersnabbt framåt! Så dom “5G redo” routrarna som dom säljer kan ju vara utdaterade när dom väl lanserar 5G på bredband, bara en tanke. 🤔

Användarnivå 6
Emblem +40

Halloj!

Minns att jag såg det där om Telenor på lite nyheter, men det verkar vara någon fuffens marknadsföring. Dom säljer “5G-redo utrustning” men verkar inte ännu ha kopplat på 5G för bredband? 🤔 Rätt mig gärna om jag har fel! Det är även min uppfattning att Tele2 har gjort detsamma...

https://news.cision.com/se/telenor-sverige/r/telenor-lanserar-5g-redo-bredband-via-mobilnatet,c3497487

Om sådant är fallet tycker jag personligen att det är lite fult, eftersom man får ju en klar uppfattning om att det är 5G man ska få in, även om det inte framgår tydligt någonstans.

 

Sen ställer jag mig något frågande hur Tele2, Telenor och Telia i dagsläget skulle tycka att det är smart att lansera bredband på 5G när deras 5G nät verkar vara ganska outvecklade om man jämför med vårt 🤔.

Tele2 5G:
 


Telenor 5G:
 

 

Telia 5G:
 

Sen har vi vårt 5G nät, känns som att det täcker betydligt bättre än vad konkurrenterna gör (åtminstone för Stockholm som jag kollat på) 🤔

Tre 5G:
 


Teknikens utveckling går ju supersnabbt framåt! Så dom “5G redo” routrarna som dom säljer kan ju vara utdaterade när dom väl lanserar 5G på bredband, bara en tanke. 🤔

Får också många oklarheter gällande det uttalandet ifrån Telenor som du länkade med . Mottagare på utsidan för dom som har behov och skicka wifi in till en router som ger Wifi 2.4 / 5 GHz utan förluster ? Blev bara en snabb skumläsning :)

Och bara inomhus mottagare / router för dom som det kan funka hos …. Krävs ju hembesök för att bestämma vad en kund ska behöva då kan jag tycka .Tveksamt om man kan tolka det på en täckningskarta och få reda på om kunden har trä vägg eller betong tex . Som en jämförelse med satellit - Parabol så sänds ju inte direkt tv kanalerna trådlöst in till mottagare . Utan man drar ju coax till uttag i fastigheten .

 

Verkar som Telenor erbjuder det både mot Privat & företag medans Tele2 kör mot företag .

 

Men är lik väl som du , skeptisk om hur man tolkar utbyggnad & täckningskartor . Är faktiskt otroligt förvånad över andra operatörers utbyggnad . Speciellt på hur stora företag dom är , då dom säljer mer produkter än “3” när dom har fiber,Tv osv .

Vad jag får för bild så har ju “Telia” missat tåget så som “SJ “ gör nu för tiden haha !

 

Tele 2 har ju liksom Comhem , Tele2 & Comviq under sina vingar. Säkert något mer dotterbolag.

Men om det finns tillgängligt någon slags statistik  / fakta över alla operatörer. På hur många kunder det finns med : ( Svårt och se hur många som brukar 5G eftersom det är mobilt )

  • Förberedd telefon för 5G
  • Snitthastigheter för 5G ner / upp per / operatör .
  • Svarstider

Sen jämfört med andra lände angående utbyggnad så antar jag att Sverige ligger lågt till.

 

Det blir ju lite per automatik att kunder får en 5G redo telefon vid nytt köp eller ny täckning av abonnemang oavsett om dom är medvetna om det eller ej . Eftersom marknaden med Telefoner kommit långt fram .

@Karl 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 @Karl  Det är lite olika strategi som operatörerna har använt. Tre har 5G-täckning i minst antal områden, men verkar ha störst sammanhängande 5G-täckning i de områden där täckning finns. Tele2 och Telenor verkar ha satsat på att sätta upp enstaka siter på många ställen för att kunna säga att de erbjuder 5G i många kommuner. Telia verkar ha kört någon blandning mellan dessa. Frågan är hur bra det blir för kunden när det går att surfa supersnabbt i begränsade områden? Känns rimligare att täcka större områden först.

Sedan är det väl inte heller helt rättvist att jämföra, då en del av 5G-täckningen i Stockholm fortfarande är på n1 med DSS vilket inte ger riktigt samma upplevelse som C-bandet gör. Men utbyggnaden av C-bandet verkar ju gå snabbt framåt för Tre och i Stockholm, Göteborg och Malmö (säkert ytterligare städer) har ju Tre helt klart störst 5G-täckning med C-bandet. 

 

Gällande hur stora operatörerna är så är det baserat på antal abonnemang - där är Telia störst, följt av Tele2, Telenor och Tre. På enbart konsumentsidan placerar sig Telia först, följt av Tele2, Tre och Telenor. 

 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

@frodrik91 @Karl  Det är lite olika strategi som operatörerna har använt. Tre har 5G-täckning i minst antal områden, men verkar ha störst sammanhängande 5G-täckning i de områden där täckning finns. Tele2 och Telenor verkar ha satsat på att sätta upp enstaka siter på många ställen för att kunna säga att de erbjuder 5G i många kommuner. Telia verkar ha kört någon blandning mellan dessa. Frågan är hur bra det blir för kunden när det går att surfa supersnabbt i begränsade områden? Känns rimligare att täcka större områden först.

Sedan är det väl inte heller helt rättvist att jämföra, då en del av 5G-täckningen i Stockholm fortfarande är på n1 med DSS vilket inte ger riktigt samma upplevelse som C-bandet gör. Men utbyggnaden av C-bandet verkar ju gå snabbt framåt för Tre och i Stockholm, Göteborg och Malmö (säkert ytterligare städer) har ju Tre helt klart störst 5G-täckning med C-bandet. 

 

Gällande hur stora operatörerna är så är det baserat på antal abonnemang - där är Telia störst, följt av Tele2, Telenor och Tre. På enbart konsumentsidan placerar sig Telia först, följt av Tele2, Tre och Telenor. 

 

 

Det kan nog stämma! Kollade på vår interna karta och kan se att det är C-Band som främst finns i Stockholm. På dom platserna som är strax utanför är det mycket N1 på DSS. I Göteborg så finns det nästan inget N1 på DSS kvar. I Malmö så är det nästan 50/50 . 😁

Användarnivå 7
Emblem +40

@Karl Kan väl tillägga att n1 5G är ju en klar förbättring mot 4G också - verkar ge bättre svarstid vilket alltid är supertrevligt 🤩 Jag lät ju nästan negativ i inlägget tidigare - men det var ju inte alls meningen!

Användarnivå 2

Fick precis följande mail från Tre Företag som kan tolkas som att det nu skulle finnas mobilt bredband med 5G hos Tre, men kan inte hitta någon information om detta på hemsidan. Det skulle förvisso också kunna tolkas som en allmän information om att 5G ger snabbare mobilt bredband - men inte att det är något som kan användas (vad man nu skall ha den informationen till).

 

Är det möjligtvis någon som har hittat mer information om att man faktiskt kan börja använda mobilt 5G-bredband hos Tre samt möjlighet till köp av kompatibel utrustning?

Användarnivå 3

Bra att du fortsätter fråga @Kristoffer Norén, det är märkligt att inte bredbandsabonnemanget öppnas för 5G när det nu börjar bli så väl utbyggt i flera städer med många Trekunder. Jag har själv ställt frågor i drygt ett års tid och fått svar att ”det snart är på gång” men det verkar gå trögt. 
 

Tres danska systerbolag 3.dk har dock lanserat 5G för bredbandsabonnemang sedan ett par månader, och erbjuder både iPad med 5G och router från Huawei: https://www.3.dk/internet/Til-hjemmet/

Kanske ett positivt tecken på att det snart är dags även för oss svenska 3-kunder?!

Användarnivå 6
Emblem +40

Dom danska har dock haft fritt fram för att lansera . Sen är det högre konkurrens jämför är med Sverige . Sverige blev ju kraftigt försenat tack vare säkerhet över att sverige / Säpo inte gillade huawei om att det fanns stora chanser för avlysning . 

Användarnivå 5
Emblem +21

@Kristoffer Norén Jag ska höra lite internt hur man tänkt där. Blir ju jättefel om man får uppfattningen om att vi har 5G bredband när vi ännu inte har det.

 

Förstår såklart också att väntan är olidlig och att många har efterfrågat det här väldigt länge. Det är ju den största förändringen för telekom sedan 4G lanserades.

Lovar att väntan kommer att vara värt det!

 

Sen är det också som @frodrik91 säger. Sverige överlag är väldigt sena med 5G. Till stor del pga den försenade auktionen och Huaweis utfrysning. 

 

Lovar också att se till att uppdatera er här när/om jag hör något nytt gällande 5G bredband!

 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

Det verkar ha släppts nu på morgonen: https://www.tre.se/handla/bredband/ 😀

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena ! Nemen så otroligt va grymt ! Då får jag kika om mitt abonnemang löser en sådan ist för de jag har ! Kan vara gött och slippa del ut från mobilen 🙄👽körde med  5G och den slog min router 4-6 gånger .

Känns som sjukt bra priser för båda valen ! Imponerande ✌🏻🚄 
https://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressreleases/5g-tar-upp-kampen-med-fiber-3180673

________

https://instagram.com/3sverige?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Få ut information där också , så kanske de stiger lite följare på vägen, kanske med nätnytt”a” på de emellanåt  🤪🔥

Tack för du hojta till 😉 skönt att släppa hemlighetsmakeriet. & behövt hålla på den länge ? Haha en fin måndag du , härligt ! En nätnytt på fredag kanske , så blir det en grym vecka ! 

ha d gööör gött ! 

Användarnivå 7
Emblem +36

 

Användarnivå 6
Emblem +40

@JeppePeppe 

Kanske bra reklam slogans med snabbare än blixten referenser 🏎🚤🛫🚀

Användarnivå 2

Hej!

Det verkar ha släppts nu på morgonen: https://www.tre.se/handla/bredband/ 😀

 

Härligt!


Beställde direkt och med leverans om ca. en vecka. Skall bli kul att se om jag kommer upp i bättre/samma/sämre nivåer som med telefonen.

Användarnivå 7
Emblem +36

@JeppePeppe

Kanske bra reklam slogans med snabbare än blixten referenser 🏎🚤🛫🚀

Haha snyggt! Så hade det sett ut ifall jag bestämde reklamerna helt klart! 😎🏎⚡

Användarnivå 2

Hej!

Det verkar ha släppts nu på morgonen: https://www.tre.se/handla/bredband/ 😀

 

Härligt!


Beställde direkt och med leverans om ca. en vecka. Skall bli kul att se om jag kommer upp i bättre/samma/sämre nivåer som med telefonen.

 

Inser att jag eventuellt var lite för snabb på köpknappen. För Företagsabonnemangen står det fortfarande att nätet avser 3G/4G även med 5G-routern. Får hoppas att det bara är att det inte är uppdaterat så att jag inte förlängt för 4G i två år...

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

Det verkar ha släppts nu på morgonen: https://www.tre.se/handla/bredband/ 😀

 

Härligt!


Beställde direkt och med leverans om ca. en vecka. Skall bli kul att se om jag kommer upp i bättre/samma/sämre nivåer som med telefonen.

 

Inser att jag eventuellt var lite för snabb på köpknappen. För Företagsabonnemangen står det fortfarande att nätet avser 3G/4G även med 5G-routern. Får hoppas att det bara är att det inte är uppdaterat så att jag inte förlängt för 4G i två år...

Hej Kristoffer!

Dessvärre så gäller det enbart för konsument än så länge, har inga nyheter om hur det ser ut på företagsfronten ännu 🤔

Om du skickar ett PM till mig med dina kunduppgifter så kan jag hjälpa dig att avbryta din beställning om så önskas?

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej!

Det verkar ha släppts nu på morgonen: https://www.tre.se/handla/bredband/ 😀

 

Härligt!


Beställde direkt och med leverans om ca. en vecka. Skall bli kul att se om jag kommer upp i bättre/samma/sämre nivåer som med telefonen.

——————

@Kristoffer Norén 

Vilker val blev det helan( båda enheterna )  eller halvan( routern enbart  )  ? ;) 

( har du några siffror att bidra med !  )( @Daniel Forslund  )

Vad Har du för nivåer du kommit upp i ungefär om man drar de rakt av & vilken stad ? ;) 

Intressant hur förväntningar är & vad folk har för prestanda innan man slussas in i stora 5G massan 🚀🏎

/F 

Användarnivå 3

Hastigheten med 5G+ börjar bli riktigt imponerande, kanske beroende på att trafiken i 5G-nätet fortfarande är ganska begränsad? Men RIKTIGT snabbt går det oftast, jag brukar snitta på 800-900 Mbps på 5G med min iPhone 13 Pro Max och runt 100 Mbps i uppström. Här kommer några exempel från Bredbandskollen senaste veckan i Stockholm och Göteborg. Ser fram emot att äntligen kunna njuta av samma hastighet i min iPad och mobila bredband!

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hastigheten med 5G+ börjar bli riktigt imponerande, kanske beroende på att trafiken i 5G-nätet fortfarande är ganska begränsad? Men RIKTIGT snabbt går det oftast, jag brukar snitta på 800-900 Mbps på 5G med min iPhone 13 Pro Max och runt 100 Mbps i uppström. Här kommer några exempel från Bredbandskollen senaste veckan i Stockholm och Göteborg. Ser fram emot att äntligen kunna njuta av samma hastighet i min iPad och mobila bredband!

 

 

 haha för det där så får man ju vara allt mer än nöjd ;) Skulle nog nästan tro att man flyttar över slaskhalsen till tekniken som folk har hemma nu framöver ! Fantastisk svarstid , alla dagar i veckan viktigast kontra hastigheter :)

 

Dock , galet så mycket mätningen krävde :O

Användarnivå 5
Emblem +33

Hej!

Det verkar ha släppts nu på morgonen: https://www.tre.se/handla/bredband/ 😀

 

Härligt!


Beställde direkt och med leverans om ca. en vecka. Skall bli kul att se om jag kommer upp i bättre/samma/sämre nivåer som med telefonen.

 

Inser att jag eventuellt var lite för snabb på köpknappen. För Företagsabonnemangen står det fortfarande att nätet avser 3G/4G även med 5G-routern. Får hoppas att det bara är att det inte är uppdaterat så att jag inte förlängt för 4G i två år...

Hej Kristoffer!

Dessvärre så gäller det enbart för konsument än så länge, har inga nyheter om hur det ser ut på företagsfronten ännu 🤔

Om du skickar ett PM till mig med dina kunduppgifter så kan jag hjälpa dig att avbryta din beställning om så önskas?

 

Roligt att det nu är lanserat för privatpersoner.

 

När kommer det för företag? Undrar både om bredbandsabonnemang samt för datakort som är kopplade till mobilabonnemanget.

Svara