Besvarat

När kommer 5G-bredbandsabonnemang med router?

  • 22 February 2022
  • 28 svar
  • 1222 visningar

Användarnivå 2

Noterar att det börjar dyka upp 5G-bredbandsabonnemang med tillhörande 5G-router på marknaden och undrar om det finns någon information om när Tre kommer att erbjuda något liknande (för företag)? Hade också varit intressant att veta vilken hårdvara man i så fall har siktat in sig på?

icon

Bäst svar av frodrik91 22 February 2022, 21:50

Visa original

28 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Qwirks Nu framgår det inte för just 3Datakort Företag vad det är för hastigheter - men jag skulle gissa att det är motsvarande som huvudabonnemanget - eftersom det är så det fungerar för privatpersoner. 

5G för företagsbredband borde väl inte hellet vara speciellt långt bort i tiden kan jag tänka mig. De säljer ju redan 5G-routern med de bredbanden.. 

Användarnivå 2

Fick 5G-routern alldeles precis och första testerna visar en uppkoppling i paritet med vad jag får på telefonen inomhus d.v.s. nånstans i spannet 350-500 Mbit/s. Kommer väl krävas en del testande för att hitta den optimala setupen, men så här direkt känns det som förväntat - bra!

En sak som jag noterat är att med vissa placeringar så tenderar routern att hoppa tillbaks till 4G, men det verkar som att man kan stänga av det ena frekvensbandet (jag antar att det ena avser 4G och det andra 5G - men får läsa på lite). EDIT: Frekvensbandet verkar handla om Wifisignalen, så där står jag med dumstruten på ;-)

Användarnivå 7
Emblem +40

@Kristoffer Norén Kul att det verkar funka bra! Är avundsjuk på 5G i hemmet 😅

Jag vet inte om det hjälper - men för 5G+ är det n78/3500MHz/3,5GHz som används. För 4G kan det vara b1, b7, b20, b38/L800, L2100, L2600, L2600 (TDD)/800MHz, 2100MHz, 2600MHz, 2600MHz (TDD) som kan användas. 

Idag är även 5G inte SA, Stand Alone, vilket gör att det krävs en 4G-anslutning för att det ska fungera. Så du kan ju alltid testa att stänga av lite saker för att se om du kan förbättra stabilitet och hastighet - men var beredd på att det kanske dör helt istället. 🤓 Kan vara därför det inte finns en tydlig inställning för att “låsa till 5G” än. 

Svara