Fråga

NR5103 dålig prestanda

  • 25 September 2022
  • 66 svar
  • 5123 visningar

Användarnivå 1

Testkört NR5103e in i minsta detalj.

Kort summering vad tre behöver göra för att få nyttjat hårdvara till sin rätt i denna router är att kontakta Zyxel's Project Representative och be om ny mjukvara för 4x4 CA för 4G ej 5G. 

 

Förklaring.

Routern hårdvara är utmärkt.

Anledning att den underpresterar (manual har jag fått från zyxel) den klarar inte av 4x4 mimo på 4G banden med CA. Detta skall den göra enligt manual men det fungerar ej.

de externa portarna är enbart för 5G för att utesluta  problemet med interna antenner har jag genom att koppla bort de interna samt istället anslutit 4 st RF U.FL IPEX IPX till Sma kopplade på x2 st Xpol-5g v2. Då går 4/5G att köra med samtliga frekvenser på samma antennpar.

Carrier aggregation fungerade inte det gör att 5G NSA som samtliga svenska operatörer kör underpresterar och kan upplevas som instabilt om inte pci lock eller band sätts manuellt.

Prestanda tres nät där jag bor:

5103 4/5G NSA ca: 500-600Mbit samma antenner

H112-372 (mod) 4/5G NSA ca: 750-850Mbit samma antenner

M5 (mod) 4/5G NSA  ca: 700-750 samma antenner

 

So please kontakta zyxel be dem fixa ca till vad de säger att den skall klara via 4G div 4x4 ca. Då kommer denna router vara bland det bästa på marknaden ivf som 4/5G modem.

 

 

 


66 svar

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

Mjukvaran som vi har på Zyxel routern ska ha stöd för 4x4 mimo. Det som även spelar in är vilka förutsättningar man har och hur mjukvaran i routern hanterar det.

Vi har stöd för 4x4 Mimo på 4G på Band 1 och Band 38. Routern i sig måste utöver att ha en bra signalstyrka även få in en bra signalkvalitét för att kunna nyttja 4x4 mimo. Sedan är det olika algoritmer som i routern som ska avgöra i samspel med nätet om 4x4 mimo ska triggas, men även också om “behovet” anses finnas i routern. Det skulle kunna vara så att dom andra routrarna du testat med använder en helt annan algoritm.

 

En fråga som jag fick ifrån en av våra tekniker är hur du lyckas se om routern nyttjar 4x4 mimo? Det är tidskrävande att ifrån vårt håll att få fram den informationen, så om du sitter på något smidigt sätt man kan få fram det direkt på routern så är ju det betydligt bättre!

 

Vi dubbelkollar såklart! Så återkommer till dig när jag har fått svar. 😊

Användarnivå 1

Äntligen någon som kan.

Kort svar: Då är det ju inte så konstigt band 38 finns inte här enbart 800 (B20); 2100 (B1); 2600 B7, 3500 N78. Det förklara skillnaden mot H112-372 samt Netgear M5  då finns alltså ingen 4x4 med B7 via N5103e? Det är just hastigheten via 4G som saknas vid NSA 5G

 

Då blir motfrågan kan vi få 4x4 mimo även på övriga band tre levererar via N5103e

 

Övrigt inte nödvändigt att läsa (för att det är intressant)

Nej det finns inte vad jag vet än något lätt sätt till Zyxel finns dock till Huawei. Min lördag gick åt (vilket var riktigt kul) att mata igenom band för band med x4 antennkablarna från taket (går till x2 xpol med 60cm mellanrum med antennerna vinklade 25grader var med 2xLMR400 kabel samt 2xLMR195).

 

  • Dessa ger isch med b1,b7,b20, n78, med en H112-372 (var bättre med zyxeln) enligt nedan.
  • 4G SINR 30, RSRP 65, RSRQ 4, RSSI 50 
  • 5G 80MHz, SINR 30, RSRQ 9, RSRP 90

 

Olika ordning på antennkablarna och därefter nästa variant band+band till dess att jag matat igenom alla varianter på de nät som finns här: 800 (B20); 2100 (B1); 2600 B7, 3500 N78 så nära det gick utfördes samma test med min H112-372 (då den är snarlik men sämre hårdvara) på de interna och externa porterna. För att ge rättvisa resultat så bryggades samtliga routrar och ansluts till en ORBI850 för att få statisk och en graf med skillnader på prestanda (N5103e har 2,5Gbit portar så borde varit ett duktigt övertag för zyxel med denna konfig). Som väntat fick routern bäst resultat med enbart 2100 B1 + 2600 B7 + 3500 N78 (800 är överbelastat eller går via annan mast). Verifierade att allt var anslutet via samma mast från båda routrarna M5 användes som referensvärden. 

 

Till sist efter samtliga test kontakta jag även router-mod som alltid har bra svar. Fick bekräftat av dem att deras kunder inte heller lyckats få CA på 4G vilket gör att routerns nedladdnings-hastigheter är sämre än zyxels konkurrenter. Dock är upload riktigt bra där slår den H112-372 med 50Mbit och snittade runt 120Mbit.

 

H112-372 mod.

Zyxel N5103e test med externa antenner på de interna antenn-portarna stöder fler band än de externa TS9 portarna (brukar vara så från de flesta leverantörer). 

Användarnivå 5
Emblem +21

Riktigt spännande! Riktigt kul att du har grävt så djupt i det hela!

Det är enbart nätet som har stöd för B1, B7 och B38 med 4x4 mimo. 

B7 4x4 stöds dock enbart på vissa platser, det håller på att uppgraderas för att fler platser ska ha tillgång till det. Har inte platsen stöd för B7 4x4 så ska det falla tillbaka på B7 2x2 istället.

 

NR5103E har stöd för fler 4x4 än vad vårt nät har.

 

Routern i sig meddelar nätet vilka olika kombinationer m.m den klarar av/har stöd för. Sedan så gör nätet i samspel med routern en bedömning baserat på olika algoritmer vad som är bäst för just den routern, under just dom förutsättningarna den har.

Hur den bedömningen görs verkar tydligt skilja sig gentemot dom olika routrarna du testat. Vet du vilken specifik kombination det är du försöker få in?/har fått in med Netgearen/Huaweien?

B1(4x4),B7(4x4),B20(2x2), N78(4x4) kombinationen  ska stödjas av både NR5103E och nätet med Downlink.

 

 

Användarnivå 1

Tjena,

Kort svar idag (intensiv dag)

Jag gjorde testerna med B1 + B7 + N78 med och utan mastlåsning.

Det finns ett scenario till som jag inte provat med Zyxel men som sedan länge bekräftades med H112-372 det är att köra på 2x2 med antennkablar, kontrollera hastighet köra nästa portar med 2x2 sedan 4x4 det visar tydligt om bandbredd ökar i relation till fler antenner (viss variation är det förstås alltid)

 

Så när tid finns, skall det göras (tror jag testade av det men huvet är trött ikväll). Om bandbredden är densamma med 2x2 mimo port 1-2 samt port 3-4 och genom att ansluta 4x4 om värdena är hyfsat nära så borde vi kunna påstå att ca verkligen saknas för download via b1 + b7

H112-372 olika mimo varianter finns här (halvskum länk): https://r-spectrum.com.au/sites/default/files/2020-06/huawei-5g-cpe-pro-h112-372-datasheet.pdf

sida 18 och nedåt, har dock inte lyckats hitta någon till NR5103e.

Testar när tid finns, samt meddelar vilken firmware Zyxel burken kör. 
 

Tack till fin hjälp.

Bra att jag kom in på eran konversation, jag har en undran om jag kan använda två rundstrålande till denna burk 5103e och om det går hur koppla på antennplintens 4 uttag, ni slänger er med en massa siffror och ord som jag inte hajjar, vore kul om ni kunde förklara vad 4x4 menas, jag har en riktantenn som jag använder till en öppen telia router då jag kör på mitt 3 abonnemang, för att jag inte hajjade 5103e uttag. Tack på förhand

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej @Catt 

Med rundstrålande, menar du då som en 360 antenn? (frågan dyker inte upp så ofta, så vill bara säkerställa att jag förstår rätt). Och att du ska ha två sånna kopplade till routern samtidigt?

 

4x4 mimo går enklast att förklara med denna bild (tagen ifrån en mycket äldre tråd för, men principen är fortfarande densamma):

 

NR5103e har så kallad MIMO som innehåller hela fyra antenner och kan på så sätt öka hastigheterna med upp så mycket som fyra gånger.

Skulle du jämföra det med antalet körfält på en väg har MIMO möjligheten att hantera fyra gånger så mycket trafik än vanlig LTE. Vilket i praktiken betyder att det går att ladda ned- eller upp mycket fortare.

Jag har varit på Zyxels sidan och hittar ingen 5103e utan bara 5101, men en förklaring var att sätta två antenner ca 3 meter från varandra, men bilden visar bara två uttag på den burken, så då undrar jag om det funkar med två 360 antenner och hur tar jag ut dom från dom fyra ts9 kontakterna, hoppas jag förklarar mig nog

ett tillägg jag använder en 4g lte riktantenn 48 dbi mimo till min router huawei e5186

Användarnivå 5
Emblem +21

@Catt  bara så jag förstår rätt.

 

Du vill använda 2st 360 antenner till NR5103e, där ena antennen använder två av uttagen och den andra antennen använder dom andra två uttagen? Och om det behövs kopplas på något speciellt sätt?

 

Om så är fallet, så kan jag skicka frågan vidare till vår kontakt på Zyxel.

Skulle då behöva veta exakt vilka antenner det skulle gälla, samt längd på kablarna som skulle användas. 😊

 

Jag personligen ser inte på rak arm varför det inte skulle funka, men vill vara helt säker.

Jag kanske är lite (dum) dåligt insatt i olika antenner, men en mimo har väl två kablar och en 360 rundstrålande bara en kabel, rätta mig om jag har fel, så vilka uttag kopplar jag dom två antennerna då jag utgår från att man kopplar mimo i par.

Karl von bredband. Hej jag har hittat rundstrålande LTE SISO och Rundstrålande mimo det är ju en djungel av antenner, så jag ska söka var era antenner finns i Stallarholmen Ängsvägen, det finns tydligen två på Selaön och en vid Sandåsa och en mot Mariefreds hållet, kan det kanske finnas en i byn också. Jag har sagt upp mitt fiberbredband så jag ska använda erat mobila nu när jag flyttar hem. Här i Björkvik på campingen är vi många som har 3 så det gäller att ha bästa mottagningen antennen HaHa. Tack på förhand för svar i detta kniviga ämne. Kuriosa har ägt mobila telefoner sedan 1974 med olika operatörer och det är första gången med 3. Ha de 

Användarnivå 5
Emblem +21

Jag kanske är lite (dum) dåligt insatt i olika antenner, men en mimo har väl två kablar och en 360 rundstrålande bara en kabel, rätta mig om jag har fel, så vilka uttag kopplar jag dom två antennerna då jag utgår från att man kopplar mimo i par.

Jag har kollat runt lite, och min uppfattning har tidigare varit att för att få in 4x4 mimo så behöver antennen ha 4st kablar som ska in i routern.

Det finns även 2x2 mimo, men dom antennerna som jag har sett för det har då 2st kablar som ska in i routern. Har antennen enbart 1 kabel så skulle jag tro att den inte stödjer mimo?

 

Exempel är denna: https://www.dustin.se/product/5011291029/epnt-1-rundstraland-5glte-4x4-mimo-antenn eller denna: https://www.communica.se/index.asp?artikel=4400937 (vet inte om dom använder TS9 dock)

Jag kollade på adressen Stallarholmen Ängsvägen, det bästa ska vara att rikta den mot Lekplatsen “Vikingaparken” om det ringer någon klocka? 😁

Måste erkänna, att du har haft mobila telefoner längre än vad jag har varit född hehe...

Tack den var nära och hoppas bra, kan du kolla med din källa på Zyxel hur jag kopplar två siso LTE rundstrålande antenner och dom har bara en kabel var och jag måste använda övergångar från antennens kontakt Tack på förhand

Användarnivå 5
Emblem +21

Tack den var nära och hoppas bra, kan du kolla med din källa på Zyxel hur jag kopplar två siso LTE rundstrålande antenner och dom har bara en kabel var och jag måste använda övergångar från antennens kontakt Tack på förhand

Absolut!

Har du någon länk eller liknande till exakt dom antennerna det gäller? Samt hur långa kablarna är? 

induo.com/kop/antenner/gsm-3g-4g/rundstralande-antenner/goa02-antenn-hog-forstarkning/  www.induo.com/kop/antenner/gsm-3g-4g/rundstralande-antenner/quomni-lte-siso/  som exempel den senare två stycken i par med ca 3 meters mellanrum

Användarnivå 1

Catt öppna gärna en egen tråd nästa gång!

 

Test slutförda med N5103e 

Firmware Version
V1.00(ACDJ.0)b5_D1

 

5103 Nedladdningsprestanda är sämre än:

  • NSA 4/5G Huawei (4st antenner) H112-372 band B1, B7, B20, N78 även enbart med B1, B7, N78
  • NSA 4/5G Huawei (8st antenner) H112-373 band B1,B7,B38,N78 även enbart med B1,B7,N78
  • NSA 4/5G Netgear (0st antenner) M5 band B1, B7, N78
  • 4G only SoyaLink (2st antenner) B535-333 band B1,B7, B20 (5103 sattes till 4G only för test)

 

5103 Uppladdningshastighet är bättre än:

  • 4G only Huawei B525 band B20,B1,B7  knapp vinst för N5103 på 17Mbit 
  • NSA 4/5G Huawei (4st antenner) H112-372 band B1, B7, B20, N78 rejäl vinst för 5103 snittade på 127Mbit mot H112-372 75Mbit.
  • NSA 4/5G Netgear (utan externa antenner) band B1,B7, N78 rejäl vinst till 5103 40 vs 127Mbit

 

För att ge den rättvis bedömning testades den även hos en kompis där jag tidigare modifierat en H112-373 där vi vi har hela 4st xpol-v2-5g antenner div 8st antenn kablar @7M LMR400kablar hela vägen till antennerna. Nr5103e blev formligen krossad i både nedladdning och uppladdningshastighet. Vi körde alla antenn varianter som gick (tog 4h med tester) ingen av varianterna var för N5103e fördel. Observera att även Nr5103e körde med 8st kablar då ext knappen inte växlar till annat än 5G men fortfarande har 4G på de interna. 4G kör på de interna som i mitt fall även de är externa. Korta 4st TS9 LMR195 10cm piggtail användes till 5G och 4st vanliga SMA hona till hane till 5/4G interna.

 

Så frågan kvarstår går det att få en nyare firmware till denna router som gör att den optimeras bättre då det inte är något fel alls på hårdvaran. Den är enligt mig utmärkt. Men det är något skumt med 4x4 som sannolikt inte fungerar korrekt i åtminstone min mjukvara. Det som är märkligt är att samtliga portar (8st fungerar med bra signal värden) men prestanden i 2 mot 4 är det nästan ingen skillnad med 5103e. För Huawei är det massiv skillnad.

Interna portar kopplade till SMA-hona 10CM RG316 
Ger 8st antennportar om ext läget används
Följande värden hade jag med H112-372 dock var de GUI:t med NR5103e avsevärt bättre tog tyvärr inte en dump av H112-373

 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

induo.com/kop/antenner/gsm-3g-4g/rundstralande-antenner/goa02-antenn-hog-forstarkning/  www.induo.com/kop/antenner/gsm-3g-4g/rundstralande-antenner/quomni-lte-siso/  som exempel den senare två stycken i par med ca 3 meters mellanrum

 

Hej @Catt 

 

Ber om ursäkt att mitt svar dröjt.

Vet du om det går att få fram någon ytterligare teknisk specifikation om antennerna? Det skulle behövas innan jag kan skicka frågan vidare till Zyxel.

Jag gissar på att längden på kablarna skulle vara c.a 5 meter då?

Skickar sedan frågan vidare till Zyxel om man kan koppla båda dessa antenner till NR5103e samtidigt, utan att det skulle innebära några problem eller dylikt. 😊

@Dameli H112-373/H112-373, är det även den routern som benämns “Huawei CPE PRO”?
Jag skulle vilja försöka göra samma test hos oss, men skulle då behöva skaka fram dom övriga routrarna som du har testat med på något sätt.

Bara en observartion, men det har inte blivit någon skillnad på NR5103e om du har skiftat mellan “INT” och “EXT” på brytaren som finns på baksidan av routern?

Användarnivå 1

Tjena,

 

Jag hade nog gjort det enkelt för oss istället för att grotta ned sig i all test och information i denna nu långa tråd.

Fråga Zyxel hur man får ut 4x4 i 4G + 5G samtidigt. 2x2 är helt ok. samt om det finns nyare mjukvara än firmware V1.00(ACDJ.0)b5_D1.

 

Övrig information:

De antenner vi härjat med är:

Mina: xpol-2-v2-5g 2st orginal-kablarna är klippta så det finns enbart 10cm LMR195 orginal kvar på dem, därefter 4st 10M LMR400 + 4st 10M LMR195 (lade en jädra massa kablar i ett rör innan jag byggde in dem i väggarna.

 

Min polare:  xpol-2-v3-5g: 4st tror det är 5-6 meter dock LMR400 hela vägen.

Vi testade även 2st QuPanel 5G/LTE HP MIMO 4x4, 5m cable = 8x8

H112-372 = Huawei 5G CPE Pro H112-372 (finns även en 371 som omfattar av PRO)

H112-373 = Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373

Den bästa konfiguration som jag funnit med N5103e som är stabil med ext är 2x2 mimo 5G + 2x2 mimo 4G (intern). Hos mig ger denna ca:800Mbit/114Mbit med b1,b7,n78. Petar man 2st till antenner med 4kablar gör det alltså ingen skillnad. Dock blir det såklart lite lägre upp om de tomma portarna används på bild snitt runt 600/50 på dessa.

Se bild nedan, detta är vad jag funnit är den mest optimala antenn konfigurationen hos mig (bild kommer strax)

 

Fin 2x2 prestanda fås på följande sätt: runt 800/114Mbit ip-passthrough 2,5Gbit med cat7 rj45 till ORBI850. Värt att veta med NSA som tre kör så är ext = externa portar + interna portar för 4G. ända skillnaden med modifiering här är att alla portar går att köra på andra antenner än de inbyggda. Minskar även strålning kring där enheten står. 

Signalvärden för konfigurationen i bild 1.
Ger alltså 800Mbit i 2x2 mimo 4G + 5G med signalvärden ovan undrar vad den faktiskt hade klarat med 4x4 i både 4G + 5G samtidigt. Som jag nämnt tidigare uppenbarligen är hårdvaran riktigt bra.

 

Karl von Bredband, jag hoppar av denna tråd och skapar en egen inom kort. Ska kolla runt på lite antenner, men jag har rätt bra med bara burken från den du tipsade om, Tack så länge. Sorry att jag trängde mig in i din tråd Danell

Användarnivå 6
Emblem +40

Känns ändå så du får ganska så bra hastigheter och responstid 😉

Har ni provat någon förändring av NAT Inställningen i routerna ?  dock blir det brist på brandväggens funktion i just routern . 

Använder 3 sig någonting av bandbreddstrypning på några portar ? Tex för streaming del , spel osv . Eller Peering med andra Operatörer.  

Även Annonsblockerare , skillnad på webbläsare , nerladdad app . Kan också skilja resultaten väldigt mycket. Historik & Cache lagring kan också påverka negativt . Även att ha så få anslutna enheter samma gång om man ska göra ett rent test, utan många noder som belastar . 

Om så fall , gör en VPN en workaround för bättre resultat tro ? 

För övrigt så har jag en riktad antenn för 3G &.4G som jag inte använder , om någon gillar att laborera . Då jag inte bor på landet längre , så har jag ingen funktion till att jaga . Tyckte även också det är svårt att just bekräfta att man får ett bra resultat . Då den ska rakt in i masten nästan . 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 1

Tjena,

Gällande NAT, Jepp lekte med olika inställningar innan jag aktiverade IP-passthrough. Använder alltså ORBI850 som router (med en satellit) NR5103e är enbart modem allt som går som Wi-Fi osv är avstängt på den. Det som är fint just med N5103e och ORBI850 är att kablad anslutningen mellan blir 2,5GBit. Har inte testat LACP mot NR5103e det skulle kablat ge 3,5Gbit. Om NR5103e klarade (här?) 4x4 mimo så är det sannolikt med hastigheter över 1Gbit då skulle det bli en begränsning om man som jag väljer en annan router. Som ex maxade Huawei med 4x4 4G/5G strax under 1Git pga av enbart gigabit interface på Huawei enheten.

Håller med mer hastighet behövs inte, tycker mest det är kul att lära mig olika enheter och hur man optimerar dem. Med NR5103e har jag fått huvudbry då jag inte lyckas få till 4x4 som manualen talar om att enheten skall klara. Har inte heller hittat något verktyg för att lätt se ca+mimo so det blev trail and error manuella tester. För rättvisa resultat så kör alltså Speedtest innefrån orbi det ger ivf lika förutsättningar även om hastighet alltid är beroende av en mängd faktorer så blir test lika om de görs hyfsat nära varandra.

 

Användarnivå 1

För er som läst igenom denna tråd.

 

Firmware har uppgraderat 

Från

V1.00(ACDJ.0)b5_D1

Till:

V1.00(ACDJ.0)b6_D0

 

Med denna firmware är nu routern likvärdig med H112-372. Genomsnitts download över en månad är 780Mbit ned (lite lägre) och 110Mbit (avsevärt högre) upp över band  2600,2100,3500. Se dock till att välja bort band 800 i din enhet annars får du sannolikt bedrövlig prestanda (samma i x3 routrar kan vara knytet till min lokation)

 

Top värde under perioden var 1032Mbit lägsta värde 612Mbit ned.

 

Använder de nedre portarna av div 2x Ts9 

Port 1-2 på de interna portarna.

Med externa riktantenner.

 

Prestandan blir sämre om du inte moddar routen och enbart kör på ts9 portarna.

För er som läst igenom denna tråd.

 

Firmware har uppgraderat 

Från

V1.00(ACDJ.0)b5_D1

Till:

V1.00(ACDJ.0)b6_D0

 

Med denna firmware är nu routern likvärdig med H112-372. Genomsnitts download över en månad är 780Mbit ned (lite lägre) och 110Mbit (avsevärt högre) upp över band  2600,2100,3500. Se dock till att välja bort band 800 i din enhet annars får du sannolikt bedrövlig prestanda (samma i x3 routrar kan vara knytet till min lokation)

 

Top värde under perioden var 1032Mbit lägsta värde 612Mbit ned.

 

Använder de nedre portarna av div 2x Ts9 

Port 1-2 på de interna portarna.

Med externa riktantenner.

 

Prestandan blir sämre om du inte moddar routen och enbart kör på ts9 portarna.

Hej! Hur uppdaterar man firmware på dessa/vart hittar man dem? Har kikat i inställningar och har nu V1.00(ACDJ.0)b6_D0.

Har också en 5103e. Testade en Inseego FX2000 innan och upplevde hastigheten ner bättre på den, ca 650mbit på bra dagar. 5103e Ca 400-450mbit. Klart godkänt såklart men FX2000 hade tyvärr inte IP passthrough. Mvh

Användarnivå 6
Emblem +40

@Hallonskalle 

Hej  😎

 

V1.00(ACDJ.0)b6_D0  är den senaste firmware. Så du har den senaste verkar det som . Routern ska kunna sköta uppdateringar av sig själv , under perioder som den valt ut , i samband när vi sover tex. 

Men vid inloggat läge på 192.168.1.1 i webbläsaren, så kan man trycka på uppdatera firmware , så säger den om du har den senaste , eller så börjar den ladda ner och installerar det.

Zyxel appen finns också att tillgå .

Mvh F

Användarnivå 5
Emblem +21

@Hallonskalle

Hej  😎

 

V1.00(ACDJ.0)b6_D0  är den senaste firmware. Så du har den senaste verkar det som . Routern ska kunna sköta uppdateringar av sig själv , under perioder som den valt ut , i samband när vi sover tex. 

Men vid inloggat läge på 192.168.1.1 i webbläsaren, så kan man trycka på uppdatera firmware , så säger den om du har den senaste , eller så börjar den ladda ner och installerar det.

Zyxel appen finns också att tillgå .

Mvh F

Helt rätt!

 

Uppdateringar ska göras automatiskt (om det finns) när routern är inaktiv (alltså är tanken att det ska göras när man ligger och sover), mellan kl 01:00 - 05:00 förutom på Lördagar, Söndagar, Måndagar och Fredagar.

 

Sedan är även generellt sett dom flesta helgdagarna också uteslutna såsom 24 December, 6 Juni etc.

 

Anledningen till att vi exkluderar vissa dagar/perioder från att uppdateras automatiskt, är att om man startar om routern mitt i en uppdatering vid fel tillfälle (är under några enstaka sekunder) så  finns det en stor risk att routern “brickas”. Vi vill då säkerställa att man kan komma i kontakt med oss direkt, istället för att behöva vänta ut en helg eller röda dagar innan man kan få hjälp om det mot förmodan sker.😊

Svara