Besvarat

Zyxel nr7103

  • 12 January 2023
  • 14 svar
  • 749 visningar

Hej, använder sedan en tids tillbaks Zyxel nr7103 i vårat fritidshus och det har fungerat över förväntan.

Om man vill uppdatera mjukvaran är det samma som nr7101, någon som vet?

icon

Bäst svar av Bright 1 February 2023, 01:52

Visa original

14 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😑, @MatsUrban

Jag skulle tro att den uppdaterar automatiskt under natten när det finns en ny version redo. Och man ska inte försöka få in annan mjukvara manuellt , för det kan skapa stora problem . Vet dock inte om 5103E får samma uppdateringar som skickas ut ifrån 3 . Eller om dom får seperata mjukvara .

 

/F

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @MatsUrban!

Hur har det gått med detta?

Har inte kollat om den har uppdaterat sig, har problem att komma åt den genom nätverket, funkar bara när jag startar om den via dess wifi.

Användarnivå 6
Emblem +40

@MatsUrban 

Bör inte vara några problem att kunna ansluta till dess admin sidor kan tyckas . Du ansluter väll till Zyxel EX3301 “ inomhus routerns” Wi-FI eller med kabel ? Alternativ ansluta med Zyxels respektive app.

 

 

@Karl Von Bredband Delar 7103E / Zyxel EX3301 , samt 5103E samma firmware / mjukvara eller skickas det ut olika mjukvaror från er efter era tester slutförts ? För antar det är ett litet tag kvar tills nästa mjukvara efter B6 skickas ut .Om det nu är B7/B8 eller vad som blir härnäst.

 

/F

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

NR7103 och Nr5103e får olika mjukvaror i olika takt.

Det bör rent tekniskt fungera att köra in en mjukvara för NR7101 till NR7103, men skulle starkt avråda ifrån det eftersom det finns en hög sannolikhet att en del saker helt slutar fungerar (talar ifrån egen erfarenhet när jag uppdaterade en NR5103 med en NR5103e mjukvara av misstag, dödade wifi permanent).

 

Eftersom NR7103 och EX3301 har samma adress till gränssnittet, så behöver du ansluta direkt till NR7103 för att kunna nå det. Som standard så ska egentligen möjligheten att komma åt det stängas av efter c.a 1 timme (likt det wifi NR7103 skickar ut under första timmen). Men eftersom vi vet att våra kunder inte tycker om att bli begränsade så stängs det aldrig av 😊

 

Finns det någon speciell feature eller liknande som du saknar i den nuvarande mjukvaran?

Användarnivå 1
Emblem +1

Hej @MatsUrban Testa logga in i routern (EX3301) gå vidare till System info. kopiera ip adressen under wan klistra in den i webbläsaren och plussa på en etta så tex. Om din ip är 1.11.111.111 så ändra den till 1.11.111.112 så gjorde jag innan jag ställde om båda (EX3301 och NR7103) och då kom jag till inlogget på NR7103.

För info så ändras ip adressen med jämna mellanrum så du får gå in och kolla i EX3301 först.

 

PS Det verkar som vi får vänta med Firmware uppdatering. Jag väntar också och jag har fått infon från zyxel att det är tre som ska skicka ut denna och detta fick jag bekräftat av tre.  

Hoppas detta hjälpte

 

//Bright

Tack för tipset, ska prova i helgen.

Användarnivå 7
Emblem +36

Grymma svar @frodrik91 & @Bright!

Har det gått att uppdatera den @MatsUrban? 😁

Hej tack för tipset @Bright , kom in i 7103:an med wan-ip+1(fattar inte riktigt hur den köper det) Jag har firmware 

  • V1.00(ACCZ.0)P0 bör väl vara den som den kom med, så nej det har inte uppgraderat sig
Användarnivå 6
Emblem +40

Man kan ju tycka att 7103E / Zyxel EX3301 bör ha fått någon FOTA skickad till sig . Den har ju ändå funnits ett tag.

I jämförelse , så har jag 5103E och fick nyligen B8 . Den startar med liknande versions namn “ V1.00 ( sen annat ) B8D0 tex. Och den har säkert fått 3-4 styckna sen börjans start från 3. Men ska inte blanda ihop firmware mellan dom så sätt men som ett exempel 😎

@Karl Von Bredband Hur ser det ut på denna fronten för 7103 & tillhörande inomhusrouter med firmware ? Det bör väl ha skickats ut någon fix . Och kanske är någon på g under test 😏

/F

Användarnivå 1
Emblem +1

Hej @MatsUrban Roligt att det funkade. Markera gärna det jag skrev att det var svaret på din fråga om det kändes bra :)

 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

Man kan ju tycka att 7103E / Zyxel EX3301 bör ha fått någon FOTA skickad till sig . Den har ju ändå funnits ett tag.

I jämförelse , så har jag 5103E och fick nyligen B8 . Den startar med liknande versions namn “ V1.00 ( sen annat ) B8D0 tex. Och den har säkert fått 3-4 styckna sen börjans start från 3. Men ska inte blanda ihop firmware mellan dom så sätt men som ett exempel 😎

@Karl Von BredbandHur ser det ut på denna fronten för 7103 & tillhörande inomhusrouter med firmware ? Det bör väl ha skickats ut någon fix . Och kanske är någon på g under test 😏

/F

Halloj!

Just nu finns det ingen nyare FW till NR7103, men det kommer ju att ändras inom sin tid. 😁

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej @MatsUrban Roligt att det funkade. Markera gärna det jag skrev att det var svaret på din fråga om det kändes bra :)

 

 

Grymt svar @Bright! 🤘

Användarnivå 1
Emblem +1

@JeppePeppe Tack 😁

Svara