5g tar sig rejält!

  • 16 October 2021
  • 21 svar
  • 301 visningar

Användarnivå 7
Emblem +38

Mitt på söder ändå. Vet inte ännu vad jag ska ha det till men 🤩 


21 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Jääääklar, där snackar vi! :heart_eyes:
Nu har jag ju fortfarande inte ordnat en telefon med tillgång till 5G, men blir nog nästa iPhone-släpp kan jag tänka mig!

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen Mitt i Göteborg 💥

Användarnivå 7
Emblem +38

@Chipsgeneralen Mitt i Göteborg 💥

Bra där med, är också gruvligt imponerad av ping på 9 ms 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen ja ping på 9 ms är ganska bra. Själv har jag inte kommit under 14 ms här i Göteborg än. 

Användarnivå 7
Emblem +38

@Chipsgeneralen ja ping på 9 ms är ganska bra. Själv har jag inte kommit under 14 ms här i Göteborg än. 


Men hastigheterna du brukar presentera är oftare  sjukt sjukt bra! 

Pratade härom dagen med några kompisar om att jag kommer fortfarande ihåg när 4G kom och jag laddade ner en platta på centralen och det gick ”hur fort  som helst” 

 

idag är det typ 8x så snabbt och man inte riktigt reflekterar över det! 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen jag minns när Turbo 3G lanserades av 3, då gick det undan 😜 Här i Göteborg byggs det för fullt och nya Ericsson Air-antenner kommer upp! 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Det mest imponerande är nästan svarstiden! Det gör ju verkligen skillnad vid vanlig slösurf 💨

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen @Pettersson Mer hastigheter åt folket 💥👍😯 Men det är som @Pettersson skriver, att svarstiden är det mest intressanta såklart! 

 

Användarnivå 7
Emblem +38

Drog ett till test vid Skanstull.   Man blir ju sugen på en iPad 5G och jobba från gatan typ. 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen Bra resultat från Skanstull!!

Just nu i Göteborg (se bild) byggs en site om helt och hållet. Ny hårdvara och nya antenner för LTE-A och UMTS. Såklart 5g också 💥👍 @Erik @JeppePeppe 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Martin - 3 kund i 15år Som vanligt på plats när det magic happens! Snyggt :sunglasses:

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe Såklart! 😜 Man måste ju hänga med... 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

SPRÄNGDE 1 Gbit/s idag inne på Liseberg! Stod 5 meter ovanför deras site. Göteborg levererar 💥🌪

@JeppePeppe @Pettersson @Erik @Chipsgeneralen 

 

Användarnivå 2

Ok dessa hastigheter finns bara i sthlm och gbg? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Mr C Hej,

 

dessa hastigheter går att få på de ställen där Tre har byggt ut med 3,5GHz-bandet (C-bandet som det också kallas). I dagsläget finns det i delar av Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping och Helsingborg. 

 

Du kan hålla utkik i tråden nedan, för att se de senaste uppdateringarna kring utbyggnaden. 

 

 

Användarnivå 2

@Pettersson 
Ok i Malmö finns de ej! snittar runt 40mbps
Och Tre svara väldigt luddigt..:joy:
Så får hoppas nån här inne är lite mer kunnig och har koll på läget ;)  
 

@Mr C Hej,

 

dessa hastigheter går att få på de ställen där Tre har byggt ut med 3,5GHz-bandet (C-bandet som det också kallas). I dagsläget finns det i delar av Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping och Helsingborg. 

 

Du kan hålla utkik i tråden nedan, för att se de senaste uppdateringarna kring utbyggnaden. 

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Mr C Hej,

 

som jag skrev så finns det 5G på C-bandet i delar av Malmö - nedan är de ställen som Tre nämnt i tråden för nätutbyggnad ovan. C-bandet är det som krävs för att du ska kunna få riktigt höga hastigheter.

  • Kapellgatan
  • Sankt Knuts väg
  • Tandvårdshögskolan
  • Turning Torso
  • Tessins väg
  • Stortorget
  • Gamla Väster
  • Caroli City
  • Studentgatan
  • Södra Promenaden
  • Davidshall
  • Rörsjöstaden
  • Triangeln
  • Östertull
  • Norra Skolgatan
  • Storgatan
  • Nordenskiöldsgatan
  • Västra Hamnen

 

Observera att bara för att ett område nämns, betyder det inte att du kommer ha täckning med C-bandet i hela det området. C-bandet påverkas lätt av objekt som kan vara mellan dig och själva antennen - är du inomhus kan fönster avskärma signalen ganska mycket. Det kan också göra at du hamnar på den andra frekvensen Tre använder för 5G, vilken inte ger lika höga hastigheter, eller att du inte får in 5G-täckning alls. 

Du behöver ha en telefon med stöd för C-bandet. 

Användarnivå 2

ok, jag bor på -Tessins väg , så då borde det ju funka eller vad missförstår jag? 

Och har stöd för allt vad jag vet samt nya enheter av allt! 
Samt hel täckning till 5G som jag förstår det..  
Hur vet man exakt vad “c-bandet” finns? 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Mr C Precis som jag skrev i inlägget ovan, så betyder det inte att du kommer ha C-bandstäckning bara för att området nämns ovan. C-bandet, 3,5GHz, är en högre frekvens än vad som använts till 2G, 3G och 4G-näten i Sverige. En högre frekvens har sämre egenskaper för att penetrera väggar, fönster, träd osv. Det är många saker som kan påverka alltså. Speciellt om du är inomhus. 
 

Tre har även 5G på 2,1GHz, en frekvens som har mycket bättre penetrationsegenskaper. Jag skulle gissa att det är denna din telefon ansluter till. 
 

Bilden du har lagt upp säger inget om vilken frekvens du är ansluten till egentligen, men utifrån det som står tror jag att det är 2,1GHz - sett till den begränsade bandvidden som används. 
 

Vad är det för hårdvara du använder? 
 

 

Användarnivå 2

Pettersson ok men man vet då inte var de finns c-band 3.5hz ?
Ja just nu är den nog på 2.1hz… men skall ej vara problem med 3.5hz

Ok, bilden i mina ögon säger den är kopplad mot 5G NSA och avstånd samt styrka (RSPR/RSSI).
dock ej vilken Hz Ja.

har använt 3 olika, Iphone 13, mi 11i och mobil 5G router… samma resultat med alla

 

Användarnivå 2

ok, nu försvann 5G helt här i området! 

Svara