Diskussion

Är framtiden vikbar?

  • 1 March 2019
  • 105 svar
  • 2025 visningar
Är framtiden vikbar?
Användarnivå 5
Emblem +10
  • Pensionerad Moderator
  • 662 kommentarer
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.



En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?



Skulle du vilja ha en vikbar telefon?


105 svar

Användarnivå 7
Emblem +38

Bumbpar tråden för jag är så sjukt taggad! 

 

Idag släpps Galaxy fold i utvalda butiker för det smått sinnessjuka priset 23000:- dvs en iPad iPad pro och en iPhone 11 inkl airpods. Men jag tror ändå det är framtiden dock lite dyr för kvalitén på den stora skörmen.....hur som kommer i alla fall jag dra till Samsungs butik i Stockholm för att klämma och känna på den! 

 

 

Men Motorola teasade precis sin vikbara modell som verkar visas upp i november! :) The verge skriver

Användarnivå 5
Emblem +10

@Chipsgeneralen 

Jag läste det. Riktigt spännande men priset är verkligen rejält högt. Det är ju dock i stort sett den enda av sitt slag, priserna sjunker väl i framtiden kan jag tänka mig.

 

När du har klämt på den, återkom och berätta mer :grinning:

 

Spännande att ytterligare en tillverkare hoppar på tåget. 
 

Användarnivå 7
Emblem +38

Det fanns (just då i alla fall) ingen möjlighet till att klämma på Fold, men den fanns i en monter och kan säga att jag inte blev mindre sugen på telefonen efter att ha sett den på riktigt. Bilder/ videos gör den inte rättvisa. 

Användarnivå 5
Emblem +21

Det fanns (just då i alla fall) ingen möjlighet till att klämma på Fold, men den fanns i en monter och kan säga att jag inte blev mindre sugen på telefonen efter att ha sett den på riktigt. Bilder/ videos gör den inte rättvisa. 

Håller med dig! Fick SMS om att min gick att hämta igår och har haft gott med till att göra mig bekväm med den.  Den ser betydligt större ut på bilder och videos än vad den faktiskt är. Jämfört med min Note 8 så är den smalare, kortare men betydligt tjockare. Tjockleken när den är stängd är faktiskt något jag gillar med den. Den ligger väldigt skönt i handen, på samma sätt som en fjärrkontroll kanske gör. “Vecket” i mitten är absolut där, men inget man lägger märke till när man väl har börjat använda den.

Användarnivå 7
Emblem +38

@Karl kan nog inte beskriva min avundsjuka! 😭😭😅 

Men det du skriver om tjockleken kan jag tänkamlig att jag skulle hålla med om! Känns den lilla skärmen sommatt den fungerar att typ svara på sms med eller vill man hela tiden öppna den? 

Känns stora skärmen känslig eller känns det som du kan använda den relativt ledigt? 

Vecket kanske fungerar som alla olika kamera-,lösningar på telefoner nu. Tex notch på iPhone slutade man tänka på efter typ en vecka och samma med note 10. :) 

Användarnivå 5
Emblem +21

@Karl kan nog inte beskriva min avundsjuka! 😭😭😅 

Men det du skriver om tjockleken kan jag tänkamlig att jag skulle hålla med om! Känns den lilla skärmen sommatt den fungerar att typ svara på sms med eller vill man hela tiden öppna den? 

Känns stora skärmen känslig eller känns det som du kan använda den relativt ledigt? 

Vecket kanske fungerar som alla olika kamera-,lösningar på telefoner nu. Tex notch på iPhone slutade man tänka på efter typ en vecka och samma med note 10. :) 

Den lilla skärmen skärmen fyller absolut sin funktion. Tangentbordet är ju såklart väldigt litet men man verkar ändå kunna skriva väldigt tydligt med det. För mindre “snabba” saker som att kolla sms, ringa samtal, byta låtar och läsa någon snabb artikel fungerar den perfekt!

 

Stora skärmen använder jag ganska ledigt med i åtanke att inte trycka hårt och att trycka in naglarna i den. Det känns inte som att det ska vara någon fara och att det kommer krävas en del krav för att någon permanent skada ska ske, men vill helst vara på den försiktiga sidan!

 

Högtalarna kan jag säga har ett rejält tryck i sig med snuskigt bra kvalité också! :relaxed:

Fick överraskningen att den har dual-sim också på samma sätt som dom nyare iPhonensen. Dvs, ett fysiskt sim och ett e-sim. E-sim fick jag att fungera, men hurvida bra det kommer att fungera återstår att se eftersom vi själva inte har testat e-sim för telefonen. :grinning:

 

Jag tror det riktiga testet blir nog att se hur den håller med tiden, men just nu ser jag väldigt optimistiskt på att den kommer hålla!

Användarnivå 7
Emblem +38

@Karl 

 

Låter ändå otroligt lovande! 

Hur mäktigt är det att kunna vika ihop sin telefon? 

Men känns det på såhär några dagar in värt pengarna ? (Hade jag kunnat sluska upp pengarna hade jag köpt en direkt) 

Ja men det Måste nästan vara första Samsung med esim? Sjukt härlig och lite onödig funktion 🙂 Ha jag förstår men schysst att det fungerar! 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

@Karl

 

Låter ändå otroligt lovande! 

Hur mäktigt är det att kunna vika ihop sin telefon? 

Men känns det på såhär några dagar in värt pengarna ? (Hade jag kunnat sluska upp pengarna hade jag köpt en direkt) 

Ja men det Måste nästan vara första Samsung med esim? Sjukt härlig och lite onödig funktion 🙂 Ha jag förstår men schysst att det fungerar! 

 

Det är en väldigt unik känsla, jag kan dock säga att jag inte känner mig tillräckligt bekväm ännu för att låta någon annan testa den fritt utan att ha fått samma “utbildning” som jag fick i butiken. Känslan man får är lite mer åt hållet “jag förstår varför den kostar så mycket som den kostar”. :slight_smile:

 

Den känns absolut värt pengarna so far, jag köpte den på delbetalning (visserligen 1000:- i månaden). Jag tror känslan hade varit annourlunda om jag hade köpt den kontant direkt, men man får också väldigt mycket telefon, tjänster och tillbehör “out of the box”. Upplevelsen är helt unik just nu för Samsung, den går också att få hos monstret flexpai, men den känndes mer som en riktig Alpha version av en vikbar telefon. :slight_smile:

 

Användarnivå 7
Emblem +38

Haha jag förstår fullt ut! Hade typ låst in den varje gång jag kom hem För att barnen inte skulle komma nära den! 

 

Ja det ingår en hel del som jag förstår det :) 

 

Sjukt kul med lite intryck!  Som sagt riktigt avundsjuk! Ska bli kul att se hur vikbara telefoner utvecklas från nu! Nästa generation kommer jag garanterat skaffa :)  

Användarnivå 7
Emblem +38

Gillar att småuppdatera denna tråd lite ivland! 

 

Ännu en dag har börjat och ännu fler LÄCKOR kring Motorolas vikbara telefon har letat sig ut på nätet. Detta är väl den tredje tagningen på vikbara lurar. Va tror ni? Själv tror jag minst på denna form då det känns märkligt att bara få en "högre" skärm utan någon egentligen vinning för varken läsa böcker/serier eller liknande. 

Användarnivå 7
Emblem +38

God morgon allihopa! Haha bumbpar tråden ännu en gång! Motorola razr utannonserades precis och ser sådär retro-framtidsmysig ut. Och såklart så väcktes ha begäret på en oklar nivå. Hur tror ni det ser ut för dessa lite mer nischade dyra telefoner att ta in och ha till försäljning? Tidigt att säga då den visades igår förstår jag....och har inte hittat något om vart den ska säljas heller! 

Användarnivå 7
Emblem +10

God morgon allihopa! Haha bumbpar tråden ännu en gång! Motorola razr utannonserades precis och ser sådär retro-framtidsmysig ut. Och såklart så väcktes ha begäret på en oklar nivå. Hur tror ni det ser ut för dessa lite mer nischade dyra telefoner att ta in och ha till försäljning? Tidigt att säga då den visades igår förstår jag....och har inte hittat något om vart den ska säljas heller! 

 

Alltså nu snackar vi vikbar framtid. Jag älskar formatet! Vem vill inte kunna vika ihop sin mobil idag liksom? Till skillnad från andra vikbara mobiler som satsar på större skärm, går motorola åt andra hållet och gör “vanlig skärm” mindre istället. Back then var Razr en modell som många tyckte om, och nu kommer den alltså tillbaka.

Har dessverre ingen information ännu om vi kommer att erbjuda Razr, naturligtvis återkommer jag om läget ändras. :)

Användarnivå 7
Emblem +38

@Erik 

 

Jag va så sjukt.oövertygad när jag först hörde rykten och nu är jag helt tvärtom och tror stenhårt på detta format. (Tydligen svårt att bestämma mig haha) men som du säger att kunna ha en iPhone i fickan men som är hälften så stor verkar framtidens lur. Sedna verkar Motorola ha hittat en perfekt lösning för skärmen och skarven som kan uppstå på tex Fold, och tydligen verkar man inte se någon skarv när telefonen är uppvikt vilket gör mig lycklig! 

 

Hoppas ni gör det, såg att det är en operatör redan som annonserat att dem ska ha luren! 

Användarnivå 7
Emblem +38

haha Jag bumper tråden igen! Ny unboxing på Motorola Razr. Motorla Razr packas upp

Användarnivå 7
Emblem +38

Bumpar ytterligare en gång då det har kommit två st olika vikbara telefoner på kort tid! 

Och jag har haft lyxen att klämma på båda, vid olika tillfällen. 

Motorola Razr och Samsung Galaxy Z flip. Ungefärligt samma pris men vitt skilda tänk eller utgångspunkter. 

Motorola har siktat på att göra en telefon med otroligt högt nostalgiskt värde. Iden från början var att få in all teknik man ville i samma skal som den gamla Razr från 2004. Och det gjorde man men det blev en stor kompromiss i prestanda, kamera osv. Men de lyckades att hålla den lika tunn och smidig som originalet. Tyvärr så har skärmen inte fått någon premium-känsla, utan skärmen är i relativt skör plast.

Samsung springer ur något annat. De ville bara spänna musklerna och lansera flaggskepps prestanda med något unikt ur designperspektiv. Det enda som egentligen fått ta stryk är Kameran. Samsung har också lyckas skapa vikbart “glas” och det märks tydligt i känslan på telefonen. 

Nog om DET! 
Jag kanske har lyckats klämma på Z flip i en halvtimme. Och under den tiden så blev jag övertygad om att formen på den telefonen är ultimat. Att Man har en telefon stor som en Iphone 11 pro max men kan vika den på mitten är bara löjligt coolt. Det känns som telefonen är byggd för att hålla i år. Inget känns som en kompromiss i byggkvalitet, och man känner inte “oro” över att kanske vika skärmen för långt bak eller att gångjärnet ska tappa sitt koncept och gå sönder. Utan det känns riktigt, riktigt välgjort. Som en telefon man faktiskt skulle vara riktigt nöjd med om man köpte. “Glaset” känns nästan precis som en telefon känns idag, köpsuget är enormt men Android för min del är lite, vi fungerar inte ihop kan man säga. PÅ ett sätt jag önskade att vi gjorde nu när vikbart är så pass på framfart. 

Razr har jag klämt på i typ fem minuter i en butik, där telefon satt fastkedjad i en vägg. Men den lilla stunden fick mig att bli lite förälskad i Razr, den har något som inte Samsung hittat tycker jag. Den känns verkligen som en vikbar telefon på ett positivt sätt. Lite mer känslan av “slit och släng” vilket är negativt i prispunkt. Den känns som en telefon man har haft ett tag och verkligen älskar. Medans samsung känns som en premium (tänk Note 10+/iPhone pro) så känns Razr som kanske vikbara ska kännas om ett par år, att den bara är där och riktigt bra i handen. Tyvärr så märker man rätt snabbt att skärmen är i plast då den är lite “mjuk” och känns inte alls som man har vant sig vid idag med telefoner. 


Samsung har verkligen hittat rätt i produkt om man jämför med Motorola. Men om man skulle ge Motorola ett år till samt samma kassa som Samsung tror jag nästan att de kommer köra förbi. 


Spännande framtid helt klart. Jag är så otroligt redo för att Apple ska släppa sin vikbara om 75 år och säga att dem va först. Men det är nog värt väntan då den kommer sopa banan med de andra lurarna! 

Användarnivå 7
Emblem +10

@Chipsgeneralen 

Spännande framtid helt klart. Jag är så otroligt redo för att Apple ska släppa sin vikbara om 75 år och säga att dem va först. Men det är nog värt väntan då den kommer sopa banan med de andra lurarna! 

Skrattade högt! :grin:

 

Har varit ganska skeptisk till alla dessa vikbara lurar, speciellt med tanke på prislappen. Det har dock gått väldigt fort sedan Galaxy Fold och jag också börjar nu tycka att det är intressant med den nya generationen av vikbara mobiler.

Likt Chipsgeneralen var jag väldigt imponerad av Galaxy Z Flip även om det finns små detaljer som störde mig, mer specifikt att det är ca 3 mm från kanten > ner till själva skärmen. Fortsätter tillverkare i samma takt så tror jag att en vikbar mobil blir nya standard om några år.

 

Vad gäller framfart, i dagarna dök det upp ett par prototyper från TCL med två väldigt olika formfaktorer.

Den första prototypen är mest intressant enligt mitt tycke. Här glider skärmen in i mobilen (i framtiden med en motor) istället för att vikas vilket kan bespara oss från ett väck i skärmen samt att telefonen förblir nästan lika tunn som dagens modeller. 

Källa: CNET

 

Den andra prototypen, en “Trifold” som när man viker upp den (2 gånger) går från 6.55” till hela 10” vilket är samma storlek som många av dagens surfplattor. Nackdelen är att mobilen blir lika tjock som tre vanliga mobiler när den är ihopvikt men det kan naturligtvis ändras när telefonen blir klar för produktion. 

Se hela klippet här nedan:

 

Användarnivå 7
Emblem +10

Under 2020 har vi fått se många intressanta varianter på mobiler med dubbla / böjbara skärmar och andra innovationer.  ”Flip-mobiler” har gjort en comeback och Samsungs Fold kommer strax i en ny förfinad version. LG är också med i spelet och experimenterar med dubbla skärmar, nu i dagarna har de presenterat LG Wing med minst sagt annorlunda approach. 

 

Personligen känns det lite udda men samtidigt kan jag se fördelar. Kolla in nedan video och berätta vad ni tycker!

 

 

Användarnivå 7
Emblem +38

Min första spontana reaktion är att den känns som telefonen iron man har i första filmen från 2007 eller när det nu va. Vilket är otroligt coolt. 
 

min andra reaktion är att det känns som ett företag som vill vara med och leka men inte löst vikbart som tex Samsung och Huawei. Men min sista reaktion är att det ser unikt och kul ut. Som att de problem dem tar fram lösningarnas är saker som stört mig massor när man varit ute och kört. Eller sett ett klipp eller liknande. 
 

Och framförallt ruggigt skoj att det inte längre är ”glas-mackor” som hela tiden släpps utan att det experimenteras friskt i branschen. Kul! 

Användarnivå 7
Emblem +38

Är man RIKTIGT sugen på vikbart och känner att man har pengar liggandes och bränner säljer just nu Webhallen ut Motorola Razr för nästan halva pris! :) 

Användarnivå 7
Emblem +10

På tal om vikbart, det var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en laptop med vikbar skärm från en av större tillverkarna. Nedan är Lenovos ThinkPad X1 Fold med 13 tums skärm, Intels i5 processor och 1TB lagring. Föredrar man ett vanligt tangentbord så kan finns det ett som passar.

Intressant!

 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

Är man RIKTIGT sugen på vikbart och känner att man har pengar liggandes och bränner säljer just nu Webhallen ut Motorola Razr för nästan halva pris! :) 

Ojsan! Hela 50% är inte dumt ändå. :relaxed:

Användarnivå 7
Emblem +38

På tal om vikbart, det var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en laptop med vikbar skärm från en av större tillverkarna. Nedan är Lenovos ThinkPad X1 Fold med 13 tums skärm, Intels i5 processor och 1TB lagring. Föredrar man ett vanligt tangentbord så kan finns det ett som passar.

Intressant!

 

 




Såg denna, Tycker det känns väldigt spännande. Kul att se mer exprimenterande över hela teknik-branschen. 

Användarnivå 7
Emblem +40

Jag börjar bli mer och mer sugen på en vikbar telefon. Speciellt nu när telefoner som Galaxy Z Fold 2 har en så pass mycket större skärm på utsidan som verkar göra den fullt användbar där till och med. Får se när Apple kan tänkas hoppa på detta..

Användarnivå 7
Emblem +38

@Pettersson 

kunde inte hålla mig och har faktiskt beställt en FOld2. Ruggigt taggad i och med att alla verkar vara rungande överens om att den är otroligt välbyggt! Ska blinkning att se när Apple kommer och definierar den vikbara telefonen. :) 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Du får berätta ALLT sen! Verkar som att Samsung har lyckats, det som fallerar är kanske bristen av appar som verkligen använder hela skärmytan optimalt - men oavsett borde det bli en helt annan upplevelse! 

Svara