Diskussion

Är framtiden vikbar?

  • 1 March 2019
  • 105 svar
  • 2025 visningar
Är framtiden vikbar?
Användarnivå 5
Emblem +10
  • Pensionerad Moderator
  • 662 kommentarer
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.



En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?



Skulle du vilja ha en vikbar telefon?


105 svar

Användarnivå 7
Emblem +38

Ja, @Pettersson det som  verkar vara konsensus! Eller snarare att android inte riktigt är bra på ”tablet”!

 

självklart. Är så sjukt taggad så det lär

bli en del intryck! 

Användarnivå 7
Emblem +38

Snabba första intryck. Rasande bra. Alltså, det känns som 4 generationer bättre än första fold (nu höll jag dock i den i cirka 4 minuter) 
Byggkvalitén är otroligt bra. Det känns som att Samsung gjort det absolut bästa dem kan när det kommer till operativsystemet. Utsida-skärmen är lite märklig men man vänjer sig snabbt. Insidan, den stora chefen är magisk. Trodde den skulle kännas lite plastig och att man skulle se vecket mer. Men den känns nästan som en vanlig skärm (lite mjukare typ) och man ser aldrig vecket när man använder telefonen. Än så länge är det 10/10. Fortfarande en entusiast lur. Men otorligt mysig att jobba med. Typ svara mejl, läsa långa texter, eller likande är en fröjd. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Blir avundsjuk! Det borde verkligen kännas som framtiden tänker jag? Hur upplever du telefonen storleksmässigt? Är det något som är ”enkelt” att ha med sig, eller blir det mer något en accepterar att ha med sig? Jag tycker ju Max-modellen av iPhone är stor, för att sätta det i perspektiv 😅

Användarnivå 7
Emblem +38

Det stämmer @Pettersson . Känns helt galet att fortfarande kunna vika ihop en Ipad mini. 

Tycker den känns smidig, trodde sen skulle kännas tjockare och inte alls så smidig som den är. 

 

Den känns  betydligt mindre än iphone max...på något sjukt sätt. 

Användarnivå 7
Emblem +10

Snabba första intryck. Rasande bra. Alltså, det känns som 4 generationer bättre än första fold (nu höll jag dock i den i cirka 4 minuter) 
Byggkvalitén är otroligt bra. Det känns som att Samsung gjort det absolut bästa dem kan när det kommer till operativsystemet. Utsida-skärmen är lite märklig men man vänjer sig snabbt. Insidan, den stora chefen är magisk. Trodde den skulle kännas lite plastig och att man skulle se vecket mer. Men den känns nästan som en vanlig skärm (lite mjukare typ) och man ser aldrig vecket när man använder telefonen. Än så länge är det 10/10. Fortfarande en entusiast lur. Men otorligt mysig att jobba med. Typ svara mejl, läsa långa texter, eller likande är en fröjd. 

Den ser ju rätt lyxig ut måste jag säga! Tycket du valde rätt färg också. :slight_smile: 
Hur är det med appar, hur många är det som faktiskt nyttjar möjligheten att vika skärmen likt en laptop? Eller har samsung anpassat ex. tangentbordet för de flesta appar?

Användarnivå 7
Emblem +38

@Erik det är lite sådär med apparna skulle jag säga.  Men samsung har gjort det dom kan. Det är nog än så länge hela telefonens svaghet. Att inte Android känns redo för vikbart/tablets... Men det är magiskt. Allt som antingen blir desktop eller tablet är fett najs

Användarnivå 7
Emblem +10

Macrumors berättar om nya rykten att Foxconn ska ha fått i uppgift att testa gångjärn till en vikbar prototyp av iPhone. Kanske får vi börja vika ihop våra iphones redan hösten 2022?  :grin:

Användarnivå 7
Emblem +38

Macrumors berättar om nya rykten att Foxconn ska ha fått i uppgift att testa gångjärn till en vikbar prototyp av iPhone. Kanske får vi börja vika ihop våra iphones redan hösten 2022?  :grin:



Jag hoppas det, efter att ha använt GALAXY Z FOLD 2 5G (puuh!) i snart en månad skulle jag påstå att framtiden är vikbar. Att Apple kommer sätta vikbart första försöket för slutkonsument är jag 100% övertygad om. Hype-mätaren för min del gick i taket! 

Användarnivå 7
Emblem +38

Sen har vi den här idag. Från OppO 

Oppo rullar skärmar

Användarnivå 7
Emblem +10

Sen har vi den här idag. Från OppO 

Oppo rullar skärmar

Riktigt häftigt! Vet dock inte om man skulle ha tillräckligt med tålamod och vänta på att motorerna har dragit ut skärmen. :sweat_smile:

 

 

Användarnivå 7
Emblem +38

https://youtu.be/93Iq_xP6nYw


OppO kört hårt på coola koncept. Detta är kanske det roligaste hittills! 

Användarnivå 7
Emblem +10

https://youtu.be/93Iq_xP6nYw


OppO kört hårt på coola koncept. Detta är kanske det roligaste hittills! 

Nu börjar vi snacka! Utan tvekan det mest spännande konceptet jag har sett hittills, man får nästan lite StarTrek-känsla eller är det bara jag? :heart_eyes:

Användarnivå 7
Emblem +38

https://youtu.be/93Iq_xP6nYw


OppO kört hårt på coola koncept. Detta är kanske det roligaste hittills! 

Nu börjar vi snacka! Utan tvekan det mest spännande konceptet jag har sett hittills, man får nästan lite StarTrek-känsla eller är det bara jag? :heart_eyes:

Ja lite star trek speciellt när den va halvfäld. OppO känns som dem också är rätt snabba på att få ut koncept på marknaden! 

Användarnivå 7
Emblem +38

Lg jobbar mer tease för rullbara skärmar. 

 

The verge rapporterar

Användarnivå 7
Emblem +10

Lg jobbar mer tease för rullbara skärmar. 

 

The verge rapporterar

Gillar att fler hoppar på det “rullbara” tåget, förhoppningsvis kommer de sälja sin teknik till andra tillverkare så vi får se många fler spännande produkter inom snar framtid. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Gillar att fler hoppar på det “rullbara” tåget, förhoppningsvis kommer de sälja sin teknik till andra tillverkare så vi får se många fler spännande produkter inom snar framtid. 

 

 

Ja, alltid kul med denna utveckling där inte något är satt i sten! Rullbart känns bra som lösning, frågan är hur kul det är att vänta på att den rullar ut varje gång, och hur det blir tex om man tappar telefonen?

Apple håller ju på och testar två varianter nu, en Fold liknande och en Flip liknande lösning. 

Jag känner att Flip-lösning nog kommer bli min favorit efter att ha använt Fold ett längre tag nu. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Nu är ju Huawei inte lika kraftiga på marknaden som dem en gång var. Men nu har Hua ändå annonserat en ny vikbar telefon. 

Huawei Mate X2. Priset ligger på runt 25 lakan och upp. Dyrt. Men nog är den snygg  alltid:


The Verge pratar HUA

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Nu verkar de ju dessutom vara lite tåligare - men det kanske är något man kanske kan kräva med ett sådant pris 😅

 

 

Användarnivå 7
Emblem +38

@Pettersson ska absolut kolla efter träningen!

 

 Men tycker det är så jäkla synd att huawei inte får va android på riktigt. För de kan verkligen göra telefoner. Denna det riktigt bra ut 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Ja, ett annat problem blir väl också att de andra tillverkarna inte ser Huawei lika mycket som ett hot och kanske inte kommer vara lika pushiga med nya lösningar..

Användarnivå 7
Emblem +38

@Chipsgeneralen Ja, ett annat problem blir väl också att de andra tillverkarna inte ser Huawei lika mycket som ett hot och kanske inte kommer vara lika pushiga med nya lösningar..

Verkligen, det är ju inte stress på Samsungs huvudkontor kring vikbart. Inte sett till det stora hela. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Ny månad och nya rykten. här är Samsungs nya vikbara enligt rykten!
 

ser spännande ut, jag gillar själv konceptet på flip mer än fold.

Användarnivå 7
Emblem +38

Samsung forsätter vara roliga och spännande, förra veckan visades de upp lite olika koncept som telefonjätten experimenterar med. Dubbelviket känns dock långt bort….

Användarnivå 7
Emblem +38

Ny dag och hör har vi hur Galaxy Z flip 3 kommer se ut samt fold3. 
Flip3 är för egen del ganska mycket exakt så jag vill att en telefon som är vikbar ska se ut. 

Användarnivå 5
Emblem +10

Ny dag och hör har vi hur Galaxy Z flip 3 kommer se ut samt fold3. 
Flip3 är för egen del ganska mycket exakt så jag vill att en telefon som är vikbar ska se ut. 

Oj oj oj. Där börjar det likna något :heart_eyes:

Svara