Diskussion

Är framtiden vikbar?

  • 1 March 2019
  • 105 svar
  • 2025 visningar
Är framtiden vikbar?
Användarnivå 5
Emblem +10
  • Pensionerad Moderator
  • 662 kommentarer
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.



En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?



Skulle du vilja ha en vikbar telefon?


105 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
jag va så nära på att skriva liknande tråd som den här!

detta är för mig personligen det absolut häftigaste inom
mobil-världen på oerhört länge.

Huaweis lösning tror jag är åt rätt håll, mer så än Samsung. Men samsungs ser mer ”arbetad ut” tror för min del att den ser mer arbetad ut för att den är i mer av en klassisk modell. Något som stör mig här är dock selfie-kameran på samsung, som tar rätt stor plats inuti luren.
Huaweis känns smartare med större skärm. Och jag tror att detta kommer vara den ”referens-design” typ.

vad man ska tro om
modellerna som släpps i år är huaweis ”bättre” och tydligen jämnare samt bättre känsla där skärmen böjs.

Det känns som att detta är framtiden för telefoner.
Får en känsla av att Apple kommer hoppa på tåget om tidigast 2 år. Men i sin egen tappning.
får en märklig känsla av att utan Apples löjliga prissättning på iPhone X och senare har banat väg för dessa ”prototyper” eller tidiga telefoner och deras pris.
Om ni förstår vad jag menar.

Som sagt, ruggit intressant!
Användarnivå 5
Emblem +10
Under väldigt kort tid har min bild på hur en "vikbar" telefon kan tänkas se ut förändrats. Först när Samsung visade sin lösning blev jag riktigt imponerad, sen kom Huawei och överträffade den med sin design i mitt tycke. Om fyra år kanske vi ser tillbaka på dessa telefoner som tegelstenar, klumpiga och lite otympliga överlag.

Jag är i alla fall väldigt spänd på hur framtiden ser ut och det är betydligt mer spännande än att få in någon extra tum på skärmen, större batteri osv. Detta måste vara framtiden, det hoppas jag verkligen 😀
Användarnivå 7
Emblem +38
Det gick väldigt fort ang hur man kan göra.
Tror som dig att det är lite fritt fram just nu, och alla kommer försöka hitta nya lösningar.

Xiaomi håller junpå med en som går att vika på tre.


Funderar ni på att plocka in i sortimentet?
Kanske iofs är för hög prislapp.
Användarnivå 7
Emblem +38
Vill bara dela denna video från nyligen av en som testat telefonen under mindre kontrollerade förhållanden!

Användarnivå 7
Emblem +10
Tack @Chipsgeneralen för att du länkade videon, väldigt intressant! Jag gillar hur man nyttjar skärmen vid selfies eller när man tar kort på någon annan, man ser direkt hur bilden kommer att bli. Like!

Som hon säger i videon, kampen har precis börjat och jag är spänd på att se vilken design som blir vinnaren! 😁
Användarnivå 7
Emblem +38
hon verkar vara mer övertygad av att detta är ”nästa” design.

Nen ju med jag har kollat på samsungs variant så tror jag väldigt mycket på den. Det tråkiga där är väl den lite väl snåla skärmen på framsidan samt att det är en stor selfie-kamera på insidan!

Tror verkligen att Apple kommer vara tvungna att skynda sig här. Dem brukar annars ta det lite lugnt! Älskar dessa kinesiska/koreanska märkena som vågar så jäkla mycket!
Användarnivå 7
Emblem +38
Det börjar vankas släppt för galaxy fold.

här har the verge tagit en mer djupgående titt på den.

Oerhört spännande!

Användarnivå 5
Emblem +10
Det ska jag kolla in. Lovar att återkomma med vad jag tycker sen @Chipsgeneralen 😎
Användarnivå 7
Emblem +38
Unbox therapy har packat up telefonen som den kommer till slutkund. Ser ut som en 2.0 variant av dagens telefoner. Nu ska jag skuta posta! Men jag nördade ur lite! 🤩 det är nog mest för egen del då detta är i mitt tycke det största som hänt sedan iPhone 1. Stort skifte i hur vi ser på mobiler från och med vikbara!
Användarnivå 5
Emblem +10
God morgon @Chipsgeneralen.

Sådär, nu har jag kollat in både The Verge, MKHDB samt Unbox Therapy och det ser ändå riktigt lovande ut.

Min "Vill-ha-faktor" blev högre än vad jag hade förväntat mig och jag tror faktiskt att man kommer att få se några i det vilda. Noterbart är ju dock att telefonen kostar väldigt mycket pengar, så på så vis blir det ju även en nischad produkt om inte redan den vikbara delen var tillräckligt nischad.
Användarnivå 7
Emblem +38
God morgon @Jocke

jag har tuggat i mig allt som rör den där telefonen just nu.

Det känns som nischad bred produkt om man kan säga så. Den har tydliga nackdelar men nästan alla verkar tycka att det överskuggas av det positiva samt Coola delarna av den.
Mr mobile menade till och med att han tror mer på denna variant än huawei. Vilket jag nästan också börjar tro.

Blir nästan sugen på att sälja min iPhone för denna. Men sen gillar jag alltid helt ny teknik! Haha
Användarnivå 5
Emblem +10
Jag förstår precis vad du menar.

Haha, ja men varför inte? Du har väl en XS Max så den får du nog några slantar för 😀

Det ska bli intressant när man får tillgång till lite mer djupgående intervjuer. Jag är intresserad av hur den kommer vara att leva med som sin enda telefon, batteritiden, kameraupplevelsen och jag tänker även att det finns sjukt stor potential till en bra "mediamaskin" att kolla på youtbube, netflix osv på.
Användarnivå 7
Emblem +38
Exakt, känns som att den är värd lite slantar!
Har så oerhört svårt att släppa iOS bara!
Man borde kunna ”hyra” telefoner i typ ett halvår!
Nej men får se som sagt. Har lite att betala av på den via abonnemanget. Allt hänger på priserna med abonnemang. Men otroligt sugen i alla fall.
Kommer bo i butikerna som visar den!
Användarnivå 7
Emblem +38
Lite småtråkiga nyheter ang samsungs fold.
Men det är tidigt och speciellt för vikbara telefoner.
Det verornpå
olika faktorer (någon hade tagit bort det speciella plastlagret som är en vital del av skärmen)
men vissa verkar ha fått en trasig enhet av vanlig användning.

jag är väldigt sugen ändå. Trots allt, Här kan ni läsa the verge samling av allt.
Användarnivå 5
Emblem +10
Jag såg det där, både i mitt Twitter-flöde och dem dagliga tekniksidorna jag besöker. Riktigt tråkigt faktiskt. Förhoppningsvis är det måndagsexemplar och dem som tagit bort själva har ju faktiskt gjort fel.
Användarnivå 7
Emblem +38
Ja, men som de skrevs också. Några hade problem innan. Samt att deras enheter saknade någon form av varningstext!

verkligen; hoppas också på rent och skört måndagsexemplar. Lite oroande när det var så många av en rätt liten ”pool” av enheter!

så länge det inte sker någon negativ inställning till vikbart så är jag nöjd. Att den breda lanseringen går fantastiskt!

för rätt pris med abonnemang så har jag lyckats förhandlar mig fram till att jag ska få köpa!
Användarnivå 7
Emblem +38
Lite uppdatering ang nya FOLD (sömnlöst kollat alla klipp om den nya Fold v1.5)
Användarnivå 5
Emblem +10
@Chipsgeneralen

Jag märker att du inte riktigt kan släppa de vikbara telefonerna 😉

Är du lika övertygad på framgång som du var för några månader sen?
Användarnivå 7
Emblem +38
@Chipsgeneralen

Jag märker att du inte riktigt kan släppa de vikbara telefonerna 😉


Är du lika övertygad på framgång som du var för några månader sen?

Nästan mer nu, beställde dock precis en Note10+

Men det är mest för att jag inte "orkar" vänta på att Samsung ska släppa ett datum för sverige.

FOLD är fortfarande i mitt huvud något av framtiden. Kanske inte nästa år. Men jag tror att det är vägen som alla tillverkare borde gå. Hoppas att den säljer enormt bra trots priset och att det blir framgång.

Kan knappt vänta tills jag kan pröva en.
Användarnivå 5
Emblem +10

@Chipsgeneralen

Bra val av lur dock, tror du kommer bli otroligt nöjd med Note 10+.

Ja, vi får se. Det kanske behövs några år och några lyckade lanseringar för att det verkligen ska ta fart.

Användarnivå 7
Emblem +38
@Chipsgeneralen Bra val av lur dock, tror du kommer bli otroligt nöjd med Note 10+.

Ja, vi får se. Det kanske behövs några år och några lyckades lanseringar för att det verkligen ska ta fart.

Men press som testat Nya FOld verkar överväldigande positiva. Nu är de tidigt och om 48h kanske det byts ut.


Va tror du? är du sugen på en vikbar?
Användarnivå 5
Emblem +10

@Chipsgeneralen Bra val av lur dock, tror du kommer bli otroligt nöjd med Note 10+.

Ja, vi får se. Det kanske behövs några år och några lyckades lanseringar för att det verkligen ska ta fart.
Men press som testat Nya FOld verkar överväldigande positiva. Nu är de tidigt och om 48h kanske det byts ut.


Va tror du? är du sugen på en vikbar?


Det är ju kul det i alla fall.

Jag är försiktigt positiv. Jag har alltid gillat lite mindre, "smidiga" telefoner men har behövt anpassa mig med tanke på att modellerna blir större för varje år som går. Jag har aldrig varit den som skulle välja en plus-variant av någon telefon dock. T.ex. iPhone 11 Pro Max eller Note 10+ på grund av storleken. Tycket det är alldeles för stort och passar inte mitt användande. No offence till modellen du precis köpt dock. Det är ju bra telefoner 😉
Användarnivå 7
Emblem +38
Jag är egentligen lika där. Vill ha en liten telefon men som kan bli stor (Fold är verkligen min dröm-idé för telefon)

jag har dock vant mig hårt vid en större telefon så Note10+ känns guld.

tror och hoppas att framtiden är mindre telefoner men större. Så man kan njuta av tex Netflix på en stor skärm
men telefonen tar ingen plats i fickan!
Användarnivå 5
Emblem +10
@Chipsgeneralen

Verkligen. Inget tyder dock på att telefonerna kommer att bli mindre, snarare tvärt om. Det är helt enkelt modebranschen som får anpassa sig och göra större fickor på byxorna 😅
Användarnivå 7
Emblem +38
@Jocke men det måste typ nå en smärtgräns snart.
men det finns ju ”vikbara” telefoner som är som de gamla viklurarna typ tcl visade upp. Kanske något?

Svara