Tips: Använd iPad som extra skärm!

  • 9 May 2020
  • 4 svar
  • 724 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40

Sedan tidigare har det gått att använda sin iPad som en extra skärm till både MacBooks och Windows-datorer med hjälp av lite olika appar som man har kunnat installera. Sedan iPadOS 13 och macOS Catalina släpptes i höstas finns denna funktion inbyggd och det fungerar riktigt bra! Perfekt för hemmakontoret.

 

Sidecar heter funktionen som gör detta möjligt och till skillnad från tidigare lösningar med tredjepartsapplikationer fungerar detta smärtfritt och dessutom trådlöst utan någon egentlig fördröjning. Som oftast med Apple fungerar det även bara. När både en iPad och en Mac är ansluten till samma nätverk och uppfyller kraven för Sidecar är det bara att trycka på AirPlay-ikonen i menyraden på Macen och välja den iPad som ska användas. Det går både att ansluta trådlöst eller med sladd. Fördelen med sladd mellan datorn och iPaden är att den hålls laddad hela tiden, kan även tänka mig att det kan bli bättre respons till och från. 

Extraskärmen är perfekt för information, en video osv. Jag upplever ingen fördröjning för ljud utan det fungerar bra. Vi hade ett Teams-möte på mitt jobb tidigare i veckan, då hade jag själva mötet på iPaden och gjorde annat på datorn. Det fungerade helt perfekt. 

Sidecar är ganska självförklarande och det finns således inte speciellt mycket att skriva om funktionen. Men jag tror att detta inte är speciellt känt. I dessa tider när fler och många jobbar hemma kan det ju även vara en fantastisk hjälp att enkelt kunna koppla till en extra skärm för att få plats med lite extra information, med saker man redan har hemma. 

Apple har jättebra information på hur man går tillväga för att komma igång och vilka enheter som stöds osv. Den finns här. Men har man några av de nyare Apple-produkterna ska det fungera! 

Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon! 😃


4 svar

Användarnivå 7
Emblem +38

Drömmen att kunna göra detta. Dock har jag på tok för gammal teknik hemma för att det ska fungera! :sweat_smile: Men visst fungerar det att använda tex pennan i Photoshop om man lägger över det på paddan? Eller är detta något jag helt drömt upp? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chipsgeneralen Jättebra fråga, jag har faktiskt ingen aning! Touchen verkade inte fungera dock, utan det är datorns mus och tangentbord som gäller för att styra. Har dock ingen penna som jag kunna testa. :(

Photoshop finns väl dock för iPad nu? Pratades om det tyckte jag och där bör pennan kunna användas! 

Användarnivå 7
Emblem +38

Jo det är sant fullt stöd för PS finns nu! 
känns som att sideboard är en riktigt bra funktion jag är avundsjuk på de grövsta pga många fönster uppe. 

Användarnivå 7
Emblem +10

Riktigt bra tips @Pettersson! Speciellt nu när många jobbar från hemmet och saknar en extra skärm, men har en iPad liggandes nånstans. 

Äger inte en iPad själv men efter att ha läst ovan blev jag väldigt nyfiken och hittade nedan video med väldigt bra tips för Sidecar.

Några favoriter: 

  • Hur man byter upplösning med hjälp av ett 3e parts program
  • Hur man skickar fönster direkt till iPad.
  • Appen “Magnet” - använder den själv och rekommenderar starkt till alla andra. 

 

 

Svara