Fråga

folk blir ringda av mitt nummer

  • 4 August 2022
  • 6 svar
  • 516 visningar

Någonting verkar mysko, folk ringer mig och säger att jag har ringt. Vilket jag inte har men dom ser mitt nummer. Jag har kollat min användning och jag har inte ringt dom enligt loggarna. Vad är det som händer?


6 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Goose 

Har varit med om samma scenario men händer väldig sällan . Vad har du för märke & modell på telefonen ?

Om det inte blir någon skillnad i om du startar om mobilen eller tvingar den att starta om , så skulle jag tänka mig att du behöver kika på om det går att :

  1. Göra en systemuppdatering - Se om du har en systemuppdatering att göra  , beroende på märke / mobil . Så bör det finnas under “ inställningar → system / allmänt och Systemuppdatering/programuppdatering .
  2. Om problemet kvarstår . Så kanske man får börja kika på att göra en säkerhetskopiering & systemåterställning.  ( finns olika steg gällande vad för återställning man behöver göra ) .
    Helst vill man såklart slippa göra en full återställning.Men kan tyvärr ibland vara bästa lösningen.

Mvh F

Hejsan , @Goose 

Har varit med om samma scenario men händer väldig sällan . Vad har du för märke & modell på telefonen ?

Om det inte blir någon skillnad i om du startar om mobilen eller tvingar den att starta om , så skulle jag tänka mig att du behöver kika på om det går att :

  1. Göra en systemuppdatering - Se om du har en systemuppdatering att göra  , beroende på märke / mobil . Så bör det finnas under “ inställningar → system / allmänt och Systemuppdatering/programuppdatering .
  2. Om problemet kvarstår . Så kanske man får börja kika på att göra en säkerhetskopiering & systemåterställning.  ( finns olika steg gällande vad för återställning man behöver göra ) .
    Helst vill man såklart slippa göra en full återställning.Men kan tyvärr ibland vara bästa lösningen.

Mvh F

Tack för ditt svar. Men eftersom min mobil inte verkar ha ringt (syns inte i samtalsistan på mitt konto på tre.se) så tror jag inte det har med mobilen i sig att göra

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Goose 

Har varit med om samma scenario men händer väldig sällan . Vad har du för märke & modell på telefonen ?

Om det inte blir någon skillnad i om du startar om mobilen eller tvingar den att starta om , så skulle jag tänka mig att du behöver kika på om det går att :

  1. Göra en systemuppdatering - Se om du har en systemuppdatering att göra  , beroende på märke / mobil . Så bör det finnas under “ inställningar → system / allmänt och Systemuppdatering/programuppdatering .
  2. Om problemet kvarstår . Så kanske man får börja kika på att göra en säkerhetskopiering & systemåterställning.  ( finns olika steg gällande vad för återställning man behöver göra ) .
    Helst vill man såklart slippa göra en full återställning.Men kan tyvärr ibland vara bästa lösningen.

Mvh F

Tack för ditt svar. Men eftersom min mobil inte verkar ha ringt (syns inte i samtalsistan på mitt konto på tre.se) så tror jag inte det har med mobilen i sig att göra


Det är värt att kika på iaf :) Jag tror inte det är något problem hos Tre när sådant här sker , haft liknande scenario och det har varit mobilen som skapat dessa dolda spök samtalen .

Tror nog även en support säger samma. Att man ska börja med omstart , uppdatering och liknande . Även appar kan vara bra att ha uppdaterade , då vissa kan ha inverkan på samtalsdelen , iaf android telefoner. Så man utesluter något tills det är löst ! :)

Mvh F

Hej goose

 

Exakt samma har börjat hända mig den senaste månaden. Men frodrik91 pratar i nattmössan när han börjar jiddra om systemuppdatering etc. Rena nyset från hans sida. Ska bli intressant om någon på tre svarar på detta inlägg!!

 

MVH
Ronny

Användarnivå 7
Emblem +36

Ett äldre inlägg, men tack för svaren @frodrik91! Alltid värt att testa helt klart. 😊

@2L84me2 Det är naturligtvis märkligt att någon menar att du ringt dem. Det kan säkerligen bero på olika anledningar, allt från “spoofing”, tvillingsimkort eller helt enkelt missförstånd (misstagit ditt nummer för ett annat). Det är rätt svårt att försöka undersöka här i 3Community, så i detta fall är det nog bäst att höra av sig till vår kundservice för att kika närmre på det.

Jag vill även uppmana dig att försöka hålla en god ton i denna tråd, då vi alla är måna om att försöka hjälpa till 😊

Hej JeppePeppe

 

Som du kanske kommer ihåg från vårt samtal förra året så har jag inte några högre tankar om tre’s kundservice, du är ett strålande undantag.

1.Förmodligen är det “spoofing” som jag inte har en aning om hur det fungerar rent tekniskt.

2.Tvillingsimkort? En avart från tre? Inte troligt eftersom det hänt varje dag i två veckor nu och olika nummer varje gång.

3.Missförstånd, helt osannolikt se punkt 2!

Så jag fortsätter att ha min uppfattning att någon spoofar tre’s nummer men att ingen på tre bryr sig eller kan göra något åt detta trots att det drabbar deras kunder.

Svara