Skip to main content
Fråga

Mobilt Bredband

• January 26, 2026
  • 13 svar
  • 66 visningar

Varför kallar ni det obegränsat mobilt bredband när det finns en gräns vid 1000 då det släcks ner ?

13 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Varför kallar ni det obegränsat mobilt bredband när det finns en gräns vid 1000 då det släcks ner ?

@GöranO Välkommen till 3Community.

Båda abonnemangsformerna Max 150 och Max 1000 är med obegränsad dataanvändning. 150/1000 har med vilken hastighet du önskar i ditt abonnemang.

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Det Mobila Bredbandet som säljs tillsammans med deras egen router har en begränsning som gäller vid 1000 gb , mitt slår av varje månad 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Det Mobila Bredbandet som säljs tillsammans med deras egen router har en begränsning som gäller vid 1000 gb , mitt slår av varje månad 

@GöranO I avtalet står det att 3 kan begränsa / stänga av bredband om missbruk eller onormal användning sker. Men 1Tb borde inte väcka några klockor 🤔 Har ni varit i kontakt med kundtjänst och frågat hur dom ser på saken? 

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Jag har pratat med kundtjänsten flera gånger och de säger att det som kortet de har sålt till mig inte passar/fungerar i en router utan är avsedd endast för mobil ? När jag då frågar om varför/hur kunde de då sälja en router så finns ingen förklaring utan de ber mig bara köpa ett nytt/dyrare kort. Känns som om man blir innlurad  i ett system som inte ger vad de lovar. Nej jag missbrukar inte utan bara till tv-film-surf-spel så når jag gränsen på 1000 och då slår det av efter ca 20 dagar in i månaden 

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Abonnemang
3Extra Användare 129 kr/mån 3 st 387,00
3Surfa Obegränsad 1 st 429,00
3Surfa rabatt 24 mån 1 st -50,00
Täckningsrabatt 30% 12 månader 1 st -113,70
3Världen 1 st 0,00
3Världen 3 st 0,00
Summa abonnemang 652,30

Så här ser det ut + moms 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Jag har pratat med kundtjänsten flera gånger och de säger att det som kortet de har sålt till mig inte passar/fungerar i en router utan är avsedd endast för mobil ? När jag då frågar om varför/hur kunde de då sälja en router så finns ingen förklaring utan de ber mig bara köpa ett nytt/dyrare kort. Känns som om man blir innlurad  i ett system som inte ger vad de lovar. Nej jag missbrukar inte utan bara till tv-film-surf-spel så når jag gränsen på 1000 och då slår det av efter ca 20 dagar in i månaden 

@GöranO Låter väldigt oproffsigt av kundtjänst kan tyckas. Ni ska såklart bara ha ett simkort för datatrafik i ert bredband, inte ett röst/datakort för mobil. Har dom gjort fel tidigare så borde good will vara att bjuda och skicka hem rätt simkort. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • January 26, 2026

@GöranO Hej, 

ditt abonnemang 3Extra Användare är egentligen tänkt att användas i en mobiltelefon, varför det nog kan bli så att det stängs av efter en viss användning som anses vara högre än normalt för hemanvändning. Har du fått något SMS eller liknande till det numret? 

Bredbandsabonnemangen ligger högre i pris ja, därav skulle det innebära en prisskillnad att byta till ett sådant. 

Var köpte du abonnemanget och routern? Var det direkt från Tre eller en återförsäljare?

@JeppePeppe Finns det någon begränsning på 3Extra Användare som är liknande? 

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Ja de säger att sms har gått ut men som du vet så är det lite svårt att läsa/besvara dessa i en router. Kommer inte ihåg var inköpet gjordes men leveransen skedde genom 3:s omsorg och det innefattade 4 kort, router och takantenn så någon hos dem borde ha insett att ett av korten skulle sitta i routern kan jag tycka. De andra korten är ju anslutna till mobilnummer och genom dem går det ju inte att besvara sms utskicket som enligt dem har gått till routern. 

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Sedan tycker jag att gränsen på ett mobilt bredband som får delas med upp till 5 användare är för lågt med 1 TB när alla spel utvecklas och kräver mer samtidigt som iptv sänder mer filmer-serier. och program i 4K som är betydligt mer krävande än tidigare utsändningar medan 3 har kvar gamla regler för utnyttjande. Då kanske man inte ska sälja produkter som inte når upp till kundernas nyttjande

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • January 26, 2026

@GöranO Hej, 

Som redan sagts så har du inte ett abonnemang som är gjort för bredband, utan du har ett mobilabonnemang. Det är sjävklart olika gränser kring detta av förklarliga skäl, det hanteras olika i nätet. 

Varför du har ett mobilabonnemang för ditt bredband vet jag inte men det låter som att återförsäljaren har gjort något fel. Själva lagret skickar bara ut vad som är beställt och det är ganska automatiskt, de dubbelkollar därför inte beställningar eller kompatibilitet eftersom de utgår från att ni har gått igenom detta. 

När var det du skaffade bredbandet? Har det fungerat bra tidigare eller har du alltid upplevt samma sak? 

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Jag har haft det ganska länge och är rätt nöjd, på en del ställe har de blivit bättre men på andra lite sämre. Mitt utnyttjande har nog legat stabilt men mängden (GB) har nog ökat pga högre spelkvalite och mer 4K filmer/serier och där har inte 3 hängt med  

• Nykomling
  • January 26, 2026

Jag ser att du försöker använda ett mobiltelefons abonnemang som Bredbans abonnemang, vilket inte är korrekt. Mobiltelefon abonnemang har begränsning.

Däremot 3:s Bredband Max 1000 ska inte ha begränsingar (för mig det var 10TB/mån) innan dom begränsade hastigheten eller något sådan är info jag har fått. I fall det stämmer är det 333GB data varje dag. Vilket är sjukt mycket.

Vilket fall snacka med kundtjänst och förklara hur du använder ditt bredband och se om det finns någon lösning.

• Trådskapare
  • Rookie
  • January 26, 2026

Tack för alla svar o förslag. Jag hittar nog en lösning men felet ligger i att kalla o sälja in något som Obegränsat och sedan sätta en gräns som är oklar tills man slår i taket. Använd rätt ord eller sätt ut reglerna klart o tydligt.