Recension

Recension: Samsung Galaxy Fold2 5G

  • 29 January 2021
  • 0 svar
  • 1961 visningar
Recension: Samsung Galaxy Fold2 5G
Användarnivå 7
Emblem +38
Lådan är oerhört lyxig.

 

Det är sällan jag har haft känslan av något banbrytande. Första gången jag packade upp och startade en iPhone är en sådan. Det kändes som något nytt, och något som banade vägen för hur allt från och med då skulle bli.

Sedan iPhone 3g så har det egentligen inte hänt massor, telefoner ser ut som glasblock med en kamera som sticker ut på baksidan. Snygga, snabba och välgjorda. Men oeröhört tråkiga.

Samsung tycker också det. Så dom tog och slog ihop en surfplatta med en telefon döpte det till Galaxy fold 2 och skapade något som jag tror kommer vara nästa stora steg för telefoner.

 



Samsungs framtid verkar enligt dem själva vara vikbart, och nu har jag under cirka 2 månaders tid testat deras absoluta toppskikt Samsung Galaxy Z fold 2 5G. Det flaggskeppigaste av flaggskepp. Priset är skyhögt och så även mina förväntningar på hur revolutionerande denna typ av telefon skulle bli för min egen del.

Samsung släppte förra året sin första variant av vikbart, som helt enkelt hette fold. Den möttes av relativt hård kritik samtidigt som ingen kunde missa hur otroligt häftigt det är att kunna vika ihop en skärm ungefär lika stor som en ipad mini till en vanlig telefon och stoppa ner den i fickan. Men det blev ingen storsäljare och problem som dålig hållbarhet osv gjorde inte telefonen till något mer än en gimmick, nu är samsung tillbaka med uppföljaren som fått mer ord i titeln och haft en produktutveckling som jag aldrig sett tidigare. Detta känns inte som en andra generation av telefonen utan det känns verkligen som att Samsung hoppade över både variant 2 och 3.

 

Min första reaktion när jag plockar telefonen ur dess väldigt påkostade låda är svår att beskriva, det är något nytt en möts av. Ungefär samma känsla som när  en för första gången höll i en iPhone och kände att detta är något nytt och banbrytande.

 

 

Gångjärnet är soligt och har en fantastisk känsla.

Den känslan av helt nytt är med mig första månaden. Samsung har verkligen gjort ett stort jobb, allt känns premium och kvalité. Hade trott att Själva telefonen skulle kännas mer fragil och inte så robust och välbyggd den är.

Det intressanta för mig framförallt var hur man kan vika en skärm och samtidigt få den att vara så oerhört härlig att interagera med. För denna skärm är verkligen magiskt att se tex WandaVision på, spela något spel eller bara svara på mail. Jag märkte att ju längre jag hade telefonen desto mer van blev jag av att man kunde vika ut luren, för första veckan använde jag nästan bara den smala skärmen på framsidan vilket leder mig till just den skärmen. Framsidan av telefonen. Ungefär lika bred som en iPhone 12 mini, men känns så oerhört mycket mindre. Knappsatsen är otroligt smal och svårjobbad, har aldrig i hela min tid som professionell sms:are har så mycket punker i en text som när jag använder den lilla skärmen. Här är det inte Samsung fel, det är Android som inte känns redo för stora och små skärmar.
Utöver en lite väl smal skärm är den bra.

Den stora skärmen har sina beskärda problem med mjukvaran. Många appar fungerar inte speciellt bra i stort format utan ”Zoomar” bara standard-appar. Eller som Instagram (kanske världens absolut sämsta upplevelse är på denna telefon) som kör på i samma format som en ”vanlig” telefon. Dvs man använder bra 1/3 av skärmen när man använder Instagram.


Men nog gnäll. Telefonen är helt otroligt i de flesta fall och om man gillar android är det en sjukt telefon att använda, jag är supersäker på att vikbara skärmar oavsett om det är i detta format eller i Samsungs andra ”flip” format.

Batteritiden är helt otroligt, jag laddade oftast telefonen varannan dag. Utan problem mosade jag ändå på med YouTube, spelande och mycket annat.

 

 

Men vem ska egentligen köpa denna telefon?
Det är sjukt svårt att hitta en målgrupp för denna typ av framkantsteknik.

Jag är nog en perfekt målgrupp där jag verkligen älskar att testa nya grejer. Men jag skulle nog inte rekommendera denna till någon som står och tycker det känns dyrt. Har man 23000 kr som bara ligger och gör inte något, och man verkligen vill spendera detta på något så kanske man ska köpa denna. Jag tror att tekniken i sig börjar vara redo men android (och säkert IOS just nu) inte är redo för att verkligen utnyttja hur denna underbara hårdvara ska fungera. Jag säger 2022 är året vikbart kommer bli household innan dess är det verkligen cutting edge entusiast-produkt.

 

 

Eftersom 3Community är ett öppet forum, kan det ibland förekomma att enskilda användare postar recensioner om Tres produkter och/eller tjänster. Tre kontrollerar inte att sådana recensioner kommer från konsumenter som faktiskt har använt eller köpt produkterna/tjänsterna. Tre kan därför inte garanterna recensionernas äkthet.


Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara