Recension

Recension - Xiaomi Mi10 5G

  • 3 June 2020
  • 0 svar
  • 353 visningar
Recension - Xiaomi Mi10 5G
Användarnivå 7
Emblem +40

Jag har fått testa nya Mi10 5G, en telefon från Xiaomi som nu på senare tid har satsat mycket på att etablera sig i Sverige och säkerligen närliggande länder. Från att tidigare ha varit en tillverkare med begränsad tillgänglighet på svenska marknaden - till att snart öppna en ny flagship store i Mall of Scandinavia. Xiaomi tillverkar otroligt många olika produkter - som ett exempel har de ett flertal produkter som fokuserar på det smarta hemmet. Men nu till telefonen!

 

Uppackning

En av de allra bästa känslorna som finns, är när man öppnar en helt ny mobil. I paketet så följer det med en snabbladdare, hörlursadapter och ett genomskinligt skal. Utöver det finns det lite dokumentation och ett verktyg för att kunna sätta i ett simkort. Det medföljande skalet är faktiskt riktigt välkommet, så man vågar sig ut med sin nya telefon direkt!

Känslan när jag tar upp telefonen första gången är att den känns välbyggd. Med en skärm som går ner runt kanterna upplevs telefonen dessutom som tunn och välbyggd. Tack vare de tunnare sidorna på telefon blir det också lätt att få ett bra grepp, vilket ibland kan vara svårt när det är en telefon med glas på både fram och baksida.

 

Vad finns inuti?

Detta är ju ett av Xiaomis flaggskepp, då blir det ju också viktigt med bra prestanda. I telefonen sitter Qualcomms senaste chip, Snapdragon 865 5G som har 25% bättre prestanda än tidigare och samtidigt 25% lägre energiförbrukning i jämförelse med tidigare generationer chip. Skärmen har en uppdateringsfrekvens på 90Hz vilket gör att allt upplevs mycket smidigare och mer flytande. Xiaomi har även gjort ett gäng mjukvaruförbättringar som förbättrar skärmupplevelsen. Skärmen är 6,67’’, men telefonen känns mindre tack vare den välvda displayen.

Batteriet är 4780mAh och enligt Xiaomi kan man ladda batteriet fullt på under en timme med snabbladdaren som medföljer. Det ska även fungera med trådlös laddning. För mig har telefonen räckt mer än en dag med ganska mycket användande.

Något riktigt häftigt är fingeravtrycksläsaren som sitter under skärmen. Det gör att man kan fylla mer av telefonens yta med skärm, samtidigt som man slipper tänka på att placera en läsare på baksidan eller sidan av telefonen. Den fungerade över all förväntan!

Kort och gott är det en telefon som har den senaste tekniken, vilket gör att prestandan blir riktigt bra. Det bör man ju också kunna räkna med när det är en telefon som ska vara en tillverkares flaggskepp.

 

5G - är det snabbt?

Som telefonens namn antyder har telefonen även stöd för 5G. Den nya teknologin som ska leverera både stabilare anslutning, högre hastigheter och lägre svarstider (ping). 5G ska alltså ge en mycket bättre mobilupplevelse. Ladda ner en hel film eller en hel säsong från Netflix på under en minut, spela onlinespel på stranden osv - saker som tidigare har krävt en fast uppkoppling med hög hastighet och låga svarstider. Det är lätt att hitta teoretiska användningsområden, men hur fungerar 5G i praktiken?

Riktigt bra! När jag testade i ett område där 3 har ett testnät utbyggt fick jag hastigheter på över 500Mbit/s i nedladdning och svarstider på under 10ms. För att sätta det i perspektiv, så var resultatet runt 200Mbit/s och 25ms över 4G-nätet på samma plats (vilket är riktigt bra 4G-hastigheter).

För att snabbt testa hur det fungerar, så testade jag att dels ladda ner Fortnite (drygt 2GB) och att spela. Det tog bara några minuter tills jag var inne och det var dags att spela och efter ytterligare några minuter var matchen slut för mig - får se mig själv som den svaga länken och inte nätet.

Något som är värt att tillägga är att hastigheten jag fick ovan är under riktigt bra förhållanden. Troligtvis kommer hastigheterna till en början att ligga på liknande de lite högre 4G-hastigheterna, men med lite lägre svarstid. I höst ska även Post och Telestyrelsen auktionera ut fler frekvensband och beroende på hur dessa frekvenser tilldelas, kan liknande hastigheter som ovan bli verklighet med start senare i år. 

 

108 Megapixel - i en mobil!

Det var ett tag sedan det var aktuellt med megapixelrace, på senare tid har allt fokus egentligen legat på att förbättra optiken och inte att göra bilderna större. Spännande nog verkar megapixeltävlingen har börjat igen!

I Mi10 5G finns det fyra kameror - en djupsensor, en huvudsensor (108MP-kamera), en 2MP makrokamera och en 13MP vidvinkelskamera. Fyra kameror som alltså kompletterar varandra riktigt bra.

Kamerorna verkar vara väldigt jämnt kalibrerade, det spelar ingen roll vilken kamera jag använder - färgåtergivningen blir densamma oavsett. Jag har märkt att standardinställningarna förstärker vissa färger litegrann något som gör att bilden får mer effekt. Ändrar man till det manuella läget går det dock alldeles utmärkt att styra det själv.

108-Megapixelkameran är dessutom riktigt bra. Det kanske kan anses vara lite onödigt med så mycket pixlar i en bild från en mobil - men jag har hittat, åtminstone, ett användningsområde. Zoom. Att komma nära med en mobil kan ibland vara svårt, men med en sensor som tar en bild på fler pixlar gör det lättare att i efterhand zooma in i bilden och samtidigt bibehålla skärpan och slippa att det ser pixligt ut. 

Selfiekameran sitter i skärmen som en plupp, den stör inte nämnvärt. Något som asiatiska tillverkare verkar älska är olika skönhetslägen som aktiveras automatiskt, som tur är går dessa att lätta stänga av - något jag kanske inte borde göra egentligen.. 

 

Vem är Xiaomi Mi10 5G för?

Telefonen passar perfekt för den som vill ha det allra senaste och bästa, men samtidigt testa något annat än de märken som är riktigt kända i Sverige. Att dessutom få motsvarande prestanda till ett pris som i många fall är bättre är ju inte heller helt fel. Med den senaste processorn, stöd för 5G och en riktigt bra kamera är det en telefon som innehåller allt man kan önska sig.

Som helhet är jag väldigt positivt överraskad av vad man har åstadkommit. Xiaomi visar att man har koll på vad man gör och att man bryr sig om detaljer. Vissa småsaker i användargränssnittet kräver att jag lär mig något nytt - en småsak egentligen. Känslan? Den är precis som en premiumlur borde kännas. 

 

 

Eftersom 3Community är ett öppet forum, kan det ibland förekomma att enskilda användare postar recensioner om Tres produkter och/eller tjänster. Tre kontrollerar inte att sådana recensioner kommer från konsumenter som faktiskt har använt eller köpt produkterna/tjänsterna. Tre kan därför inte garanterna recensionernas äkthet.


Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara