Fråga

5g på Band 1 ??

  • 30 October 2023
  • 2 svar
  • 71 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Hej, 

Har nyss lagt märke till att 5g NSA fungerar även på Band 1 (2142,6MHz) där 5g på Band 7 och Band 20 är utbyggt . Är det så att även Band 1 har blivit ett ankarband? 

 

@Fredrik W @JeppePeppe 


2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Tre har väl 5G på n1 och n78 (dvs 2100 och 3500MHz) och inte på n7 och n20? På täckningskartan är ”5G” n1 och ”5G+” n78.

 

De kör ju DSS (delar spektrumet) med LTE på n1.

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad jag märkt av så är det inget i bruk ännu mer än N1 och N78. Säkert på testmiljö för stunden.Jag har förstått det som så här .Men lagt så mycket kunskap på det senaste och glömt av lite osv . Så kan ha fel i något .

Hade varit roligt och se CA inom kort . Men förstod det som att det va tvunget att bli SA då först . För få 2CA med Zyxel routern . Vet inte om det va begränsningen där eller i nätet . Men vore nice och se en start av SA i storstäderna snart , när dom är väl täckta, för som jag förstår så går NSA och SA att köra samtidigt separat när man har övergången .Att det är så det går till så att säga :) Typ som i Göteborg som är in princip färdigt med N78 , så blir ju typ N1 ett band som bara väntar på att n78 ska gå ner , för att täcka upp . Annars är det inte i bruk. Eftersom den inte kan aggregera med N78 samtidigt.

Band 7 behöver man för att få N78 . Tror det även ska gå med B 20 också . Oklart hur det är med B 38 , inte kikat om det går B38 TDD + N78 . Och att alla behöver vara på samma Cell.Att det inte aggregerar ifrån olika master och bygger ihop kombinationer.

Kombinationen B1 + N78 stödjer inte Zyxel routern iaf . Oklart om nätet klarar det eller om det är samma där.

B20 kan hjälpa till ganska mycket när det kommer till kopplingen till N78, eftersom den ligger som ett stabilt band att ankra på när man kopplar upp emot N78. Om du bara skulle få in exempelvis B7 så skulle du tappa N78 varje gång du tappar B7, vilket skulle kunna bli ganska frustrerande eftersom högband är betydligt mer volatilt när det kommer till inomhustäckning.

Skulle tro Band 8 går som ankarband . Eftersom den går så som Band 20 på låg frekvens . 900/800 MHz.

N1/B1 DSS är alltid ericsson,

Om N78 går ner , så backar N1 upp + i samma kombination med B7 eller B20 om jag inte minns fel.

Har för mig att jag har läst att det har testats på 2600 MHz.Men inte på N20. Men bör självklart ha testats i Labbmiljö.

n7 2600 MHz 2500-2570 MHz 2620-2690 MHz

FD

n20 800 MHz 832-862 MHz 791-821 MHz FDD

Svara