Fråga

Cell id?

  • 24 January 2024
  • 3 svar
  • 92 visningar

Användarnivå 3
Emblem +4

I Zyxel-routrarnas webkonfiguration går det att få ut mycket detaljerad information. Som exempelvis cell id till de master den kopplar upp sig mot i realtid. Detta är en bra funktion för att hitta bästa platsen att placera routern på. Det jag skulle veta är vilka master som har vilket id. Jag har två master inom synhåll från fönstret jag har routern i och får mycket riktigt oftast in två cell id för LTE-A. Men ibland får den för sig att ta in någon helt annan mast. Går det att få fram masternas cell id på något vis? På elskåpen vid masterna brukar det bara stå “Hi3G”.


3 svar

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

Dessvärre finns det ingen karta som vi har ut gentemot våra kunder där information som cell ID. Den informationen kan också vara svår att få tag i även om du kontaktar kundservice, då vi internt primärt använder oss av helt andra “namn” för att identifiera master/celler än det som går att få fram genom routern.

Om du skriver till mig i PM med din adress (då PCI återanvänds på flera platser i landet) och vilka PCI det är du undrar om så ska jag kunna hjälpa dig. 😊

 

Jag kan annars rekommendera att använda lite annan info för att försöka hitta bästa placeringen av din router (du ska kunna se dessa i webkonfiguratorn också):

 

 

Användarnivå 3
Emblem +4

Jo, jag håller koll på RSPR. Igår hoppade den runt rejält och låg på -71 på en BC20. Lite förvånad över att BC20 låg som basband på LTE-A. Sen vet jag inte vad routern höll på med två gånger lyste den rött och tappade kontakten för att sen koppla upp mot helt andra master. PMar adressen.

Användarnivå 3
Emblem +4

Masten här utanför. Är Site id samma som Cell id? I så fall är det inget jag får in. Noterar därtill att det nyligen har grävts i gatan till ett elskåp från masten. Kan det vara så att den inte har startat trots att masten har varit på plats i flera månader? Kartan för utbyggnad visar en radie som stämmer exakt med mastens position. 

Svara