Fråga

Ostabilt i 5g nätet?

  • 29 August 2022
  • 4 svar
  • 143 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Under sommaren har jag upplevt att i Göteborg så är det väldigt ostabilt i 5g-nätet. Områden med god täckning av 5g "kopplar" ofta ner sig... Med lite tricks bland inställningarna i mobilen får man åter aktiv 5g-signal på rätt frekvens. 

Finns det någon bra förklaring att nätet gör så här? @JeppePeppe @Fredrik W @Karl Von Bredband 


4 svar

Användarnivå 4
Emblem +6

Knepigt. Förstår jag dig rätt är det något återkommande. Är det på någon specifik plats (eller specifika platser) du upplevt detta, eller är det mer generellt/överlag (på spridda platser)?

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W Ja det är återkommande dagligen. Det är generellt när man rör sig i Göteborg, så det är ingen specifik site!

Jag kör med Samsung Note 20 Ultra (kanske för gammal för 5g) och 5g-symbolen i mobilen ändras till "du har 5g signal men inte uppkopplad"..

Märks också i min app att du kopplas bort från 3430.56 MHz.

Vissa siter kan till och med koppla ner dig till 3g-nätet.

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Jag har tillbringat de senaste fem dagarna i Göteborg med jobbet - men har inte upplevt något problem alls med 5G. Har haft 5G så gott som hela tiden, även inomhus. Har du fått någon uppdatering eller liknande till din telefon kanske som ändrar hur den prioriterar näten? 🤔

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson Då har du tur 😉

Jag upplever detta varje dag och till och med i skrivande stund. 

Kanske är det min mobil som spökar? Men enligt mina appar så är jag uppkopplad mot en 5g-site och upplever ändå att det kopplas ner och kopplas upp igen.

Tilläggas är att det gäller uta och sikten är fri mellan mobil och site! 

Svara