Skip to main content

Sämre mottagning vid grönska?

• 20 maj 2024
  • 2 svar
  • 107 visningar

Forum|alt.badge.img+18

Ok, det var alltså jag som har fått en 4G-mast 20 m från huset. Har funkat utmärkt ända tills för några dagar sedan. Routern står i ett fönster direkt mot masten. Nu har vi fått problem med att vid kl 21-22 varje kväll tappar routern kontakten och lyser rött. Efter ett tag kopplar den upp igen, mot samma mast. Hade varit mer begripligt om den istället hade hittat en annan basstation. Min gissning är att problemet beror på att ett stort pilträd utanför fönstret nu är fullt utslaget och grönt. Det kan teoretiskt dämpa signalen, men förklarar inte varför det händer endast vid samma tidpunkt varje kväll.

Igår kväll tröttnande jag på detta och flyttade routern till ett fönster som ligger 90 grader mot masten, dvs inte fri sikt. Efter att ha funderat ett tag hade den fått in samma basstationer med samma signalstyrka och det ska bli intressant att se hur det går ikväll.

Routern är en Zyxel NR5101, ej köpt via Tre.

Tankar?

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

2 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+27

Hej!

Vet du vad du får in för signalvärden? (RSRP, RSRQ, SINR).

Du bör bara kopplas ifrån masten, om signalen antingen når ett visst gränsvärde, eller att du får in en betydligt bättre signal ifrån en annan basstation.

Precis som du skriver så kan det påverka i teorin. Men skulle inte förklara varför den kopplar ifrån vid 21-22 tiden varje kväll. Den enda förklaringen till det skulle eventuellt kunna vara att nu när trädet blommar, så har det försämrat signalen rätt betydande och att vid runt 21-22 tiden så kopplar det upp sig betydligt fler användare emot basstationen som försämrar det ytterligare.

Om du skickar ett PM till mig med adressen så kan jag undersöka lite mer i detalj vad det är som händer.

Forum|alt.badge.img+18
  • Skribent
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 20 maj 2024

Mottagningen är ca -87 db (- 60 för BC20). Det var fri sikt innan trädet blev grönt, men eftersom det funkar dagtid är det nog snarare belastningen vid viss tider som ställer till det. Får se ikväll när jag bytte fönster.

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies