Besvarat

Mina vänner får SMS från fel nummer

  • 22 October 2019
  • 6 svar
  • 1987 visningar

Hej! Jag bytte operatör den 2 oktober. Jag fick ett tillfälligt nummer från 3 (som jag ej använde). Jag hade mitt gamla nummer på min dåvarande mobil. Nu har jag 3 som operatör men mitt gamla nummer (som jag flyttade från tele2 till 3) har slutat att fungera. Mina vänner får sms från mitt ”tillfälliga” nummer istället för mitt vanliga? Vad beror detta på? Kan även säga att jag ej kan smsa de som ej har iMessage, dvs vanliga sms. Det buggar och smsen kommer ej fram. 
 

Jag funderar på att gå tillbaka till tele2, för jag har bara haft problem med 3 tyvärr..

[b][Redigerat] - [/b][i]Ämnet har flyttats till nummer och samtalsinställningar[/i] - [i]Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre[/i]

icon

Bäst svar av Pettersson 24 October 2019, 10:04

Visa original

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

stämmer det att du har en iPhone? Har du fått ordning på detta eller krånglar det fortfarande? Självklart ska det fungera att SMSa från det nummer som du har flyttat till 3. Har numret flyttats? 

 

Skulle du kunna kolla under Inställningar → Mobilnät under →  “mitt nummer” och se till att det är ditt vanliga, och inte tillfälliga, nummer som står där. När det är gjort, hoppar du bakåt till Inställningsmenyn. Där väljer du Meddelanden och stänger av iMessage. Sedan hoppar du tillbaka ett steg igen och väljer FaceTime och stänger av det med. Gå tillbaka till inställningsmenyn och hoppa till Allmänt → Nollställ → Nollställ Nätverk. I detta steg rensas din mobil från eventuellt tidigare inställningar gällande operatör och tillfälligt nummer. Tänk på att du behöver ansluta till WiFi-nätverk igen. Mobilen bör startas om, gör den inte det - gör det själv.

Testa nu om det fungerar att skicka SMS från ditt nummer. Fungerar det? Då kan du hoppa in i Inställningar igen och aktivera både iMessage och FaceTime igen. Under Inställningar → Meddelanden - se till att “Skicka som SMS” är aktiverat. Fungerar det att skicka meddelanden via iMessage nu igen? 

Hej,

Jag  har samma problem som ovan och har försökt göra enligt instruktion men blir inte bättre!

vi var 3 i familjen som bytte över till 3 och för mig fungerar det utan problem men för båda mina barn så är det ”fel nummer” som ges för imessage och FaceTime. 
 

Tacksam om någon kan hjälpa mig!

hälsar

Catarina 

Användarnivå 7
Emblem +38

Hej,

Jag  har samma problem som ovan och har försökt göra enligt instruktion men blir inte bättre!

vi var 3 i familjen som bytte över till 3 och för mig fungerar det utan problem men för båda mina barn så är det ”fel nummer” som ges för imessage och FaceTime. 
 

Tacksam om någon kan hjälpa mig!

 

 

 

hej, ibland kan det vara så att det fungerar att starta om telefonen. Men testa starta om och om det inte fungerar följ alla steg igen :)

 

Hej igen,

Tack för support! 
Nu har jag fått till att TVÅ mobiler fungerar som det ska. 
Dock fungerar det inte för den tredje. Oberoende hur många gånger jag går igenom och gör alla steg samt startar om - så är det korrekta numret kopplat till icloud men för imessage och FaceTime blir det numret från 3. 
Jag vill få till att det endast är det överflyttade numret som används för alla tjänster. 
Finns det något sätt att få till detta?

tack på förhand. 
hälsar

Catarina

NU fick jag det att fungera. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Skönt att höra att det löste sig @Catarina.H :rainbow:

Svara