Fråga

Utlandssamtal från okända landsnummer?

  • 7 January 2022
  • 3 svar
  • 609 visningar

  • Nykomling
  • 0 kommentarer

Hej!

Jag har fått något som jag ser som utlandsnummer då de visas som, de avslutar efter en signal.

+255 778 8382 188

och

+598 995 873 35

Då jag har sökt på vad +255 och +598 är för länder hittar jag inga svar på webben.

Om det nu är ej exciterande landsnummer hur kan då TRE ta emot samtalen son inkommande utlands samtal?

Jag antat att det är några lycksökare i någon ej skidåkande nation som hoppas att få ett ohederligt bidrag till hushållskassan.

Vad gör TRE och era kollegor för att stoppa detta?

Det är enkelt att spärra numren i telefonen, med det vore skönt att slippa.

Hälsnningar

tmw


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , Välkommen ! 

Tråkigt och jobbigt när sådana luriga samtal kommer , även via sms & mail kan förekomma . Jag kan ge några tips och ge dig det jag hinner just nu :) 

Bra att tänka på är att om man inte väntar samtal , sms eller mail eller har inlagt som kontakt , så är det bra och vara mer varsam snarare än mindre varsam. Speciellt ifrån länder man oftast inte har någon anknytning med tex  “Tanzania & Uruguay” .

 

Men lätt hänt i farten och man är nyfiken såklart 🙂 . Men iaf : 

Så har jag fått fram att det är dessa 2 Landsnummer : 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Landsnummer

  1. Tanzania +255
  1. Uruguay +598

“Tyvärr är det efter bokstav, dock inte konstigt . Men kan ej ändra till ordning på lands numren. Men kanske funkar på annan sida “. Men bifogar bilderna lite längre ner då jag tänkte ge lite råd här. Så det inte göms längst ner ! 

Dom tipsen jag kan ge allmänt är att använda en tjänst som blockerar oönskade Samtal/Spam/sms. Helt enkelt en “App” på din telefon . 

https://www.truecaller.com/about

 

För Apple : Truecaller: Block spam calls on the App Store (apple.com)

För Android: Truecaller: Se vem som ringer – Appar på Google Play

Android : Stoppa telefonförsäljare och spam med smarta Truecaller - PC för Alla

( Har själv inte hunnit leta efter vart i “Appen” man blockerar “Landsnummer” , men dom bör ju ha den funktionen kvar även om artikeln är ifrån 2018. 

(idg.se) ( Vet inte om det ser ut exakt så , har själv Iphone så då skiljer de sig ser jag . )  Får nog själv ta en titt , då jag mest använder den mot försäljare här i Sverige. 

 

Sen kan man välja och vara privat där och inte dela med sitt nummer o så ,

Men som ofta så har ju tex folk sina telefonnummer öppna redan på tjänster som hitta, eniro osv så det är ju same same kan tyckas . 

 Så får du Truecaller att sluta spionera på dig - PC för Alla (idg.se)

 

Upptäcka och blockera samtal från telefonförsäljare - Apple-support (SE)

 

Slipp obeställda samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Ring och följ instruktionerna för att spärra ditt nummer. 
NIX-Telefon gäller all telefoni och att spärra kostar 
inget mer än samtalskostnaden.

NIX-Telefon – Spärregistret för telefoni (nixtelefon.org)

 

 

 

 

 

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

haha tror jag fick något “filter” hos “3” på 3Community att flagga till när jag sparade texten lite för ofta haha .Säkert för många spar / uppdateringar på viss tidsram. Lite slirig mellan mobilen, datorn & flikarna idag …. Sorry för de 😉 Får hoppas min hjälp överväger skadan :laughing::nerd:

@JeppePeppe 

 

Hoppas du får lite hjälp där för stunden . Hinner tyvärr inte mkt mer just för stunden , och är förbjuden redigering ett tag kan jag tänka mig haha ;) Men skam den som ger sig utan en kamp för att få skriva klart haha ;) Klurade ihop en förlängning/svar här ist :sweat_smile:  

Har inte riktig klar bild vad “3” som operatör & kundservice kan göra men tror dom har några verktyg som tex kan blockera lands nummer eller liknande . 

Sen finns det ju faktiskt “Appar”  som skyddar som virusskydd , wifi skydd ,mail osv som man kanske kan gå in på mer så småningom . Kanske kan bli en dedikerad tråd för detta långsiktig . 

@tmw2 

 

Allt gött så länge ! 

Användarnivå 7
Emblem +36

haha tror jag fick något “filter” hos “3” på 3Community att flagga till när jag sparade texten lite för ofta haha .Säkert för många spar / uppdateringar på viss tidsram. Lite slirig mellan mobilen, datorn & flikarna idag …. Sorry för de 😉 Får hoppas min hjälp överväger skadan :laughing::nerd:

 

 

Haha, det är ingen fara! Dina fantastiskt utförliga svar gör det värt det! :sunglasses:

 

 

Jag antat att det är några lycksökare i någon ej skidåkande nation som hoppas att få ett ohederligt bidrag till hushållskassan.

Vad gör TRE och era kollegor för att stoppa detta?

Det är enkelt att spärra numren i telefonen, med det vore skönt att slippa.


Hej @tmw2, välkommen till 3Community :rainbow:

Det är jättetråkigt om så är fallet, jag rekommenderar att bara klicka samtalet och blockera numret om du misstänker det. Tyvärr är det svårt från vårt håll att proaktivt blockera dessa nummer då det finns så många, men vad vi kan göra är att spärra betaltjänster, betal-SMS och betal-samtal - detta gör du genom att kontakta kundservice. :nerd:

Svara