Besvarat

Funktionalitet telefon/klocka!

  • 6 December 2018
  • 20 svar
  • 799 visningar

Användarnivå 3
Emblem
Hej
Jag har sedan lanseringen haft en Apple Watch Series 3 med eSim och en iPhone 8+ (sedan längre :- ) )

Kan villigt erkänna att jag inte testat klockan speciellt mycket, utan att ha med mig telefonen, utan båda brukar vara med och då surrar det på armen och det plingar i telefonen.

På mitt jobb har jag ett abonnemang, en telefon, som jag också måste ha med mig. Inte bara under arbetstid, utan även innan och efter. Alltså får jag bära med mig två telefoner och klockan på armen.

Nu tänkte jag, att jag låter min privata iPhone ligga kvar hemma, avstängd, bara ha klockan på armen. Och som telefon, bara ha jobbtelefonen. I alla fall till jag kommer hem igen.

Nu till frågan. För att få sms (Meddelande) till mitt privata nummer, synligt i klockan, måste telefonen hemma vara påslagen? För nu är min privata lur, avstängd, klockan är med och igång, och i detta läge testade jag att skicka sms, från jobbluren (samsung) men det surrar inte på armen?

  1. Måste telefonen, som är kopplad till abonnemang/klocka vara påslagen?
  2. Är det bara genom iMessage, Apple, meddelanden kommer fram?
Jag ser under inställningar på klockan, att den är ansluten till 3 SE.

Mvh
pjnorman

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till smartklockor och tillbehör
icon

Bäst svar av Erik 6 December 2018, 10:23

Visa original

20 svar

Användarnivå 7
Emblem +10
Hej @pjnorman!

Din Apple Watch kan ta emot samtal även om din iPhone är avstängd. Vad gäller just meddelanden (SMS) behöver mobilen vara påslagen. iMessage ska komma fram oavsett. ☺️

Har du funderat något på att byta till iPhone XS/XR? Då slipper du ju gå runt med två mobiler och ha båda numren i samma, det har du säkert koll på redan!
Användarnivå 3
Emblem
Erik, stort tack, för svaret! Då var det som jag tänkte, och det låter ju helt rimligt!

Vad det gäller iPhone XS/XR så självklart har jag funderat på det. Skall bara mjuka upp min arbetsgivare lite. Så dom köper telefonen, kopplar eSim på mitt jobbabonnemang (också Tre) och så kör jag mitt privata nummer på simkort?

Eller, hur blir det med Apple Watchen då? 🙂
Användarnivå 7
Emblem +38
Kör du det privata numret på 3 också?
För då är det bara att koppla klockans esim till ditt nuvarande abonnemang! 🙂
borde inte vara några konstigheter, det är bara tre som stödjer esim på watch just nu!
Användarnivå 3
Emblem
Kör du det privata numret på 3 också?
För då är det bara att koppla klockans esim till ditt nuvarande abonnemang! :)
borde inte vara några konstigheter, det är bara tre som stödjer esim på watch just nu!


Hallå Generalen,

Jadå, har Tre både privat och professionellt. Smidigt som tusan! 👍🏼
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, kan tänka mig det,
speciellt om man har de nyare telefonerna med esim! Löjligt snyggt då!
Men för att aktivera esim i klockan kan du alltid följa denna Guide, hade gärna skrivit hur man gjorde men har inte erfarenheten ang just de nyare klockorna! Tänk på att klockan inte har lika stabil täckning som en telefon, så det kan variera hur bra samtal/meddelanden osv fungerar när du kör klockan utan telefon.
Användarnivå 7
Emblem +10
Då håller jag tummarna på att du får en ny iPhone snart! ☺️

Klockan kommer att fungera oavsett så länge du har båda simkorten i telefonen, sen om det är eSIM eller vanligt spelar mindre roll.

Sen kan det vara värt att fundera på vilket abonnemang man kopplar till eSIM. Jag tänker så här:
Abonnemanget som du använder mest (även under semestern) -> eSIM
Abonnemanget som du använder minst -> vanligt Sim

Scenario:
Om du åker på semester utanför EU kan du då skaffa ett lokalt kontantkort (vanligt sim) och samtidigt vara nåbar på ditt vanliga nummer.
Användarnivå 3
Emblem
Ja, det är riktigt som du skriver, Erik. Man får ta sig en funderare, helt klart. Men det är inte helt igenom aktuellt ännu. Så jag har tid att tänka på det.
Med e-sim på apple watch aktiverat så borde väl sms kunna fungera även om iPhone är avstängd alt sim kortet till iPhone sitter i en Android telefon som klarar dubbla simkort?
Användarnivå 7
Emblem +38
Med e-sim på apple watch aktiverat så borde väl sms kunna fungera även om iPhone är avstängd alt sim kortet till iPhone sitter i en Android telefon som klarar dubbla simkort?


absolut fungerar det. numret är ju kopplat som du säger.
stäng av iMessage bara.
men det ska absolut fungera!
Tack men fungerar inte. Jag har stängt av iMessage och när iPhone är avstängd så kommer inte några meddelanden fram till Apple Watch och jag kan heller inte skicka från Apple Watch? Man tycker ju att e-sim i Apple Watch ska klara av det!
Användarnivå 7
Emblem +38
För jag vet att jag fått sms mm även om telefonen varit avstängd/oaktiverat sim.
testat starta om klockan? Den har nätverk aktiverat osv?
Provat och hjälper tyvärr inte. SMS kommer fram på min Huawei P30 Pro som har dubbla SIM. Sim2 är Tre abonnemanget som också finns som e-sim på Apple Watch. iPhone som klockan synkar med är avstängd.
När jag satte i simkortet i iPhone och den var påslagen så fungerar det. Tror att Tre måste förbättra e-sim funktionaliteten 😀
Vanliga röstsamtal fungerar bra så endast SMS som strular 😢
Användarnivå 7
Emblem +38
Vanliga röstsamtal fungerar bra så endast SMS som strular 😢


detta är sådär nyheter för mig som tänkt byta från Apple till Samsung när Fold kommer. Då får man köpa Galaxy Watch också 👍
Användarnivå 7
Emblem +10
När jag satte i simkortet i iPhone och den var påslagen så fungerar det. Tror att Tre måste förbättra e-sim funktionaliteten 😀

Tjena @joap, hoppar in i tråden. ☺️
Det går att skicka/ta emot sms via klockan endast om den parkopplade iPhone är påslagen. iMessage fungerar dock även om mobilen är avstängd. Detta är "by design" av Apple och tyvärr inget en operatör kan göra något åt idag.

Urklipp från Apple's supportsidor:

Användarnivå 7
Emblem +38
Låter iofs väldigt rimligt. I och med olika ekosystem mm.

tack för klargörande @Erik 🙂
Tack då får vi hoppas att Apple ändrar detta men kanske inte poppis då de förstås vill sälja både mobil och klocka för att maximera sina intäkter. Ur ett användarperspektiv så vore det trevligt att kunna köpa den bästa klockan av Apple men mobilen från annat håll då Apple inte hänger med där längre 😉
Användarnivå 7
Emblem +10
Tack då får vi hoppas att Apple ändrar detta men kanske inte poppis då de förstås vill sälja både mobil och klocka för att maximera sina intäkter. Ur ett användarperspektiv så vore det trevligt att kunna köpa den bästa klockan av Apple men mobilen från annat håll då Apple inte hänger med där längre 😉

Jag håller med dig och tycker att man borde kunna skicka SMS även om mobilen är avstängd. Något säger mig dock att det inte har specifikt med Apple att göra utan hur SMS tekniken är uppbygd då Samsungs klocka har precis samma utmaning - mobilen behöver vara påslagen. Short Message Service har ändå varit med oss sedan 1992 och jag kan tänka mig att det finns vissa begränsningar.

Nu är jag inte expert inom ämnet men man kan hoppas att utmaningar som ovan kommer att försvinna när RCS börjar ta fart. I korta drag handlar det om nästa generations SMS som ger samma möjligheter som iMessage, Messenger, etc. Vi håller tummarna! ✊🏻✊🏻
Användarnivå 7
Emblem +38
RCS är drömmen, dels är det nog en teknisk fråga sedan så vill väl företagen att man ska hålla sig i deras ”walled garden”. Men har också läst att tex ”Fossil” klockorna skall vara magiska. Speciellt den nya! 🙂

Svara