Besvarat

5G på Älvsborgsbron i Göteborg. 850 Mbit/s

  • 20 July 2021
  • 10 svar
  • 201 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Är det någon mer här i forumet som har testat 3:s 5g-nät i Göteborg?

@Erik @Nils @Jocke @Emanuel 

icon

Bäst svar av JeppePeppe 23 July 2021, 10:52

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Var i Göteborg i helgen, men tyvärr har jag inte hunnit uppgradera till en 5G-lur ännu… Är rejält sugen! :persevere:

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe Välkommen till 5 GGGGGöteborg! Här växer nätet så det knakar om det. Synd att du inte har en 5G-lur än, det får bli nästa investering 😉

 

Btw, vet du någon bra sida eller app som jag kan använda mig av för att testa streama videos på 5g nätet? Det är ju det som är mest intressant att se hur snabbt det går 😋💥

 

Martin 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Martin - 3 kund i 15år 

Ja! Det är spikat :sunglasses:

Oj, bra fråga. Känner inte till någon speciell app för att kolla och jämföra, men jag och en vän testade samtidigt att ladda ner en film från Netflix (så att man kan kolla den offline) där han hade 5G och jag 4G - det kan vara ett sätt!

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe Ja det är ett sett att mäta skillnaden mellan 4g och 5g. Speedtest har uppdaterat sin app med följande:

Videotestning ger dig en analys i realtid av ditt nätverks nuvarande streaming-kvalitet. Ta ett videotest för att få praktiska insikter som hjälper dig att optimera din videoupplevelse online.

 

Kan du uttolka något från detta resultat?

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe @Fredrik W Kanske kan hjälpa till här om han läser denna tråd? Han har varit vänlig och hjälpt till tidigare! 😀

Användarnivå 7
Emblem +36

Videotestning ger dig en analys i realtid av ditt nätverks nuvarande streaming-kvalitet. Ta ett videotest för att få praktiska insikter som hjälper dig att optimera din videoupplevelse online.

Kan du uttolka något från detta resultat?

 

Ledsen för sent svar!
Ojojoj, 4K är inte dåligt. Såsom jag tolkar bilden så är hastigheten bra nog för att kolla på 2160p (pixlar, bildkvalité) vilket är väldigt högt upplösta videos, bilder, filmer. Hoppas det svarade på din fråga :grin:

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe tack för svaret. Det låter ju fantastiskt att man kan få den kvalitén på 5g. Men som sagt, jag får söka vidare på ett sätt att mäta tiden för nedladdning. Jag har mejlat @Erik och hoppas han kanske har en idé?? 

 

Att tillgägga så är jag en radionörd och lojal kund på 3 i 16 år. Följt med på resan med 3g, 4g, LTE-A och nu 5g. (Fråga Erik hur mycket tid jag lägger ner på 3:s nät) 

Användarnivå 7
Emblem +40

@JeppePeppe Ja det är ett sett att mäta skillnaden mellan 4g och 5g. Speedtest har uppdaterat sin app med följande:

Videotestning ger dig en analys i realtid av ditt nätverks nuvarande streaming-kvalitet. Ta ett videotest för att få praktiska insikter som hjälper dig att optimera din videoupplevelse online.

 

Kan du uttolka något från detta resultat?

 

 

Det som går att utläsa från det testet är att det bör gå att streama innehåll i 4K-upplösning. Vanligtvis räcker det med en hastighet på ca 30Mbit/s för att kunna göra detta - således kan det till och med vara möjligt att streama innehåll i 4K-upplösning på 3G-nätet. Tack vare den lägre svarstiden på 5G kommer dock streamen att börja snabbare på 5G-nätet än 3G-nätet och är hastigheten högre finns ju möjligheten att mer innehåll buffras vilket minskar risken för lagg.🎬 

 

För att räkna ut hur snabbt en fil hämtas behöver du veta storleken på filen. Sedan går det att räkna ut i och med att 1MB = 8Mbit. Det vill säga att 850Mbit/s är ca 106MB/s. Med 106MB/s skulle en fil på 10GB ta strax under 100 sekunder att ladda ner. 💨

 

Den främsta fördelen kunder kommer att märka är den lägre svarstiden som 5G ger. Det gör att allt kommer att upplevas snabbare, även om hastigheten inte nödvändigtvis behöver vara högre. Bara det att en bild börjar laddas snabbare på Instagram eller någon nyhetssajt kommer göra upplevelsen bättre. ⌚️

Användarnivå 4
Emblem +6

Jag har varit på semester, men såg att mitt namn nämndes här i tråden :-)

Instämmer helt i det @Pettersson skriver ovan. Generellt är det ju så; snabb svarstid och snabbare hastigheter gör upplevelsen bättre när man tittar på streamat material, så 5G kommer definitivt att göra skillnad.

Känner tyvärr inte till någon app just för att särskilt mäta videokvalitet/videoupplevelse, men en färsk undersökning av OpenSignal som baseras på användardata finns här:

https://www.opensignal.com/reports/2021/06/sweden/mobile-network-experience 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W tack för svaret och länken! 👍

@Fredrik W Jag har märkt att kringliggande siter som inte är 5g-siter får en rejäl skjuts med hastigheten?! Det är som att en 5g-siten "läcker över" till sina grann-siter? 

Svara