Besvarat

Automatisk start av webbläsare vid start av dator.

  • 16 March 2023
  • 4 svar
  • 293 visningar

Hej! Varje gång jag startar min dator så startar automatiskt min webbläsare, Mozilla Firefox, med eran sida. Det finns ingen systeminställning som tillåter detta. Hur blir jag av med det? Jag använder er för surfen på datorn. Mvh.

icon

Bäst svar av frodrik91 18 March 2023, 08:14

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +38

Hej, min erfarenhet är att man har råkat ställa in automatisk start av mozilla när datorn starta upp och att då startsidan har blivit inställt på tre.se. I mozilla (om du använder Windows) går det att ändra både startsida och i Windows själv ska det gå att ändra så inte mozilla startar automatiskt. :) 

eftersom jag inte sitter på Windows och aldrig riktigt förstått mig på Bill Gates vision för ett operativsystem har jag tyvärr inte mer svar än så! /) 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @KurtJohles 

Beroende på vilket operativsystem du har så kanske det kan skilja lite vart inställningarna är . Men om det är tex Windows 10 / 11 .

Om du tar startmenyn och börjar skriva / söka . “ AutostartAppar “  , se om “Firefox” ligger med där . Så fall kan du “bocka av “ .

Du hittar samma väg om du går på “ Inställningar → Appar → Autostart

Är lite fundersam, jag själv använder Firefox och jag har ingen start av det när jag startar datorn. Och jag hittar inte någon inställning för det heller i varken webbläsarens inställningar eller vid autostart på Windows inställningar. Inte varit med om sånt för andra webbläsare heller . Så kanske försvinner om du inte gjort en uppdatering av Firefox på lång tid .

 

 


 

Om inte ovan tips hjälper så kika på detta  →

Detta såg jag att man kunde göra . Du kopierar helt enkelt in “ about:config” i webbläsaren och enter. Sen väljer du acceptera och fortsätta .  Kopierar in “ toolkit.winRegisterApplicationRestart  “ i fältet som visas under webbläsarfältet / raden för bokmärken.  Så ska du klicka på denna figur tills det skriver “False” på sidan.Fx71aboutconfig-ToggleButton

Så ska firefox framöver inte starta upp automatiskt av sig vid start av dator & windows.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-starts-automatically-when-i-restart-window

 

Prevent Firefox from starting automatically

 

Warning: Changing advanced preferences can affect Firefox's stability and security. This is recommended for advanced users only.

 

  1. Type about:config in the address bar and press Enter.
    A warning page may appear. Click Accept the Risk and Continue to go to the about:config page.
  2. Search for toolkit.winRegisterApplicationRestart.
  3. Click the Toggle Fx71aboutconfig-ToggleButton button next to it, to set its value to false.

There's no need to restart Firefox; the changes take effect immediately.

 

 -» PÅ Svenska -«

Skriv about:config i adressfältet och tryck på Retur.
     En varningssida kan visas. Klicka på Acceptera risken och fortsätt för att gå till sidan about:config.
     Sök efter toolkit.winRegisterApplicationRestart.
     Klicka på knappen Toggle Fx71aboutconfig-ToggleButton bredvid den för att ställa in dess värde till false.

Det finns ingen anledning att starta om Firefox; ändringarna träder i kraft omedelbart.

 

 

Kan även tipsa om att se över så att Firefox är uppdaterat med det senaste  “ Inställningar → Allmänt → “Lite längre ner på sidan finner du “ Sök uppdateringar “ .

Just för att hålla en god säkerhet online när man använder det och att det fungerar bra med alla funktioner.

 

/F

Hejsan 🙂, @KurtJohles 

Beroende på vilket operativsystem du har så kanske det kan skilja lite vart inställningarna är . Men om det är tex Windows 10 / 11 .

Om du tar startmenyn och börjar skriva / söka . “ AutostartAppar “  , se om “Firefox” ligger med där . Så fall kan du “bocka av “ .

Du hittar samma väg om du går på “ Inställningar → Appar → Autostart

Är lite fundersam, jag själv använder Firefox och jag har ingen start av det när jag startar datorn. Och jag hittar inte någon inställning för det heller i varken webbläsarens inställningar eller vid autostart på Windows inställningar. Inte varit med om sånt för andra webbläsare heller . Så kanske försvinner om du inte gjort en uppdatering av Firefox på lång tid .

 

 

 

Om inte ovan tips hjälper så kika på detta  →

Detta såg jag att man kunde göra . Du kopierar helt enkelt in “ about:config” i webbläsaren och enter. Sen väljer du acceptera och fortsätta .  Kopierar in “ toolkit.winRegisterApplicationRestart  “ i fältet som visas under webbläsarfältet / raden för bokmärken.  Så ska du klicka på denna figur tills det skriver “False” på sidan.Fx71aboutconfig-ToggleButton

Så ska firefox framöver inte starta upp automatiskt av sig vid start av dator & windows.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-starts-automatically-when-i-restart-window

 

Prevent Firefox from starting automatically

 

Warning: Changing advanced preferences can affect Firefox's stability and security. This is recommended for advanced users only.

 

  1. Type about:config in the address bar and press Enter.
    A warning page may appear. Click Accept the Risk and Continue to go to the about:config page.
  2. Search for toolkit.winRegisterApplicationRestart.
  3. Click the Toggle Fx71aboutconfig-ToggleButton button next to it, to set its value to false.

There's no need to restart Firefox; the changes take effect immediately.

 

 -» PÅ Svenska -«

Skriv about:config i adressfältet och tryck på Retur.
     En varningssida kan visas. Klicka på Acceptera risken och fortsätt för att gå till sidan about:config.
     Sök efter toolkit.winRegisterApplicationRestart.
     Klicka på knappen Toggle Fx71aboutconfig-ToggleButton bredvid den för att ställa in dess värde till false.

Det finns ingen anledning att starta om Firefox; ändringarna träder i kraft omedelbart.

 

 

Kan även tipsa om att se över så att Firefox är uppdaterat med det senaste  “ Inställningar → Allmänt → “Lite längre ner på sidan finner du “ Sök uppdateringar “ .

Just för att hålla en god säkerhet online när man använder det och att det fungerar bra med alla funktioner.

 

/F

Hej Frodrik91, tacksam för all din hjälp!

Efter vidare undersökning och kontakt med support är resultatet följande:

  • Opåverkat av förslagna lösningmetoder återfinns problemet vid uppstart av dator
  • sidan startar när USB-kontakten till internetstickan tas ut och sätts in
  • Tre support säger att de inte vet hur de ska lösa problemet och stickor inte längre säljs. Alternativet var ett nytt inköp av en router som skulle ge en ökad månadskonstad på cirka 60:-

Att Tre automatiskt startar en enkelt oblockerbar sida på fullscreen med erbjudanden om mobiler dyl. är inte okej och jag tycker inte om deras sätt att ha inplementerat detta. Vi tittar vidare på alternativ och kanske kommer byta operatör, tyvärr. Xander på kundsupporten var TREvlig… Höhö.

/Felix (barnbarn).

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @KurtJohles 

Hur ser det ut i dessa inställningar ? Står det “ https://www.tre.se/ “ eller “ Firefox Standard / Tom Sida” . Eller kanske något annat.

 

Inställningar → “Nya fönster och flikar”

Startsida och nya fönster / Nya flikar

Står det “Firefox Standard / Tom Sida” i dom fälten ?

https://support.mozilla.org/en-US/kb/how-to-set-the-home-page

Om Firefox finns med under “AutoStart” Appar under “ Inställningar → Appar → Autostart . Så kan man bock av den från att starta automatiskt . Det stoppar mer Firefox från att starta automatiskt än blockera hemsida dock . Ser olika ut beroende på vad för Windows / Operativsystem man har installerat.

Har själv tidigare också haft USB-Stickor för 3G/4G Internet. Ibland hade dom egna program för att dom skulle fungera , ibland va det bara koppla in att köra och ibland så öppnades webbläsaren för att visa täckning , uppgifter eller operatörens hemsida. Och vad jag vet så va det samma för alla operatörer.Ofta användes samma märke & modeller från samtliga operatörer.

Jag skulle tro att det inte är någon operatör som erbjuder något annat än router till kunder i dagens läge. Och därför kanske också får samma förslag från andra operatörer också .

Den lösningen jag hade var ett 3G/4G Router/modem med usb port , för mobilt internet via usb sticka . Men en sådan router säljs nog inte längre.Utan nu finns det sådana man stoppar in sitt SIM-Kort direkt i istället. Dock kostar en sån router 800-1600 kr . Man kan självklart hitta både billigare & dyrare efter vad för behov man har .

Då är routern uppkopplad hela tiden & man får ju inte sådana “start up” internet flikar. Likväl även om man har en ny router där man sätter in sim-kort enbart.

Så det alternativet för en ökad kostnad för ca 60 kr , kanske är ett bättre alternativ. Då man får beprövade & funktionella routrar från 3 för 3s nät. Och att även moderna routrar kan stödja mer & bättre frekvenser för ett bättre & stabilare. Än tidigare USB-Modem.

Vilket märke & modell är det på USB-Stickan / Modemet ? Huawei var väldigt populärt och användes ofta.🙂

 

Det är även också bra att se till så Firefox är uppdaterat med senaste mjukvaran.Et tips bara 🙂 Just för att förhindra intrång,stöld av uppgifter med mera.  Det gör man genom att trycka på “ dom tre strecken i högra övre hörnet “ sen inställningar → Hjälp → Om Firefox .

/F

Svara