Fråga

Batteriladdning

  • 26 November 2023
  • 2 svar
  • 122 visningar

Hej 
Min Xiaomi 12 pro tar inte emot laddning. 
Den börjar ladda på 1% och där står den hela tiden. 
Provat med annan laddare annan sladd. (fungerar inte)
Provat originalladdaren + sladd på annan Xiaomi - fungerar utmärkt.
Provat att starta om, fungerar inte.
Kollat och raderat appar, fungerar inte.

Hur går jag vidare
Lorenza


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Lorie 

Funkar laddningen enbart med Orginal nätadapter och Orginal sladden ? Men inte dom övriga .Eller är det inga alls som funkar.Tänker eftersom du skrev “ funkar utmärkt “ om den. Antar även den får mobilen att stanna på 1 % ?

Alla kablar med olika adaptrar visar att den börjar ladda i övre hörnet ? Men kommer inte längre än 1 % .

Mobilen är igång så länge du har laddningen kopplad ? Så fall kan du se om du har en programuppdatering att göra för din telefon . Så fall gör den .Likväl att hålla appar från playstore uppdaterade.

Du kan även testa att göra en hård-omstart :

“Vilket består av att trycka på strömknappen och sedan volymen upp. Du måste lämna den översta knappen vald medan startknappen är intryckt i 5 sekunder. Släpp strömbrytaren och tryck på den igen. för samma tid. Så tills mobilen startar normalt med sin logotyp.”

https://www.devicesfaq.com/en/restart/xiaomi-12-pro

Man kan även se ficklampa och testa att göra rent usb c laddkontakten på telefonen (om man ser smuts) . Samt usb c kablarna . Men man får ta det varsamt och försiktigt.

https://crast.net/102359/so-you-can-clean-the-usb-port-of-your-smartphone-and-leave-it-like-new/

Har du testat / haft möjlighet att testa emot andra prylar som har usb-c kontakt ? Och fått bekräftat att varje nätadapter funkar och likaså varje kabel .

 

/F

Laddare och sladd (grova org. sladden) fungerar perfekt på min sambos Xiaomi 13 pro . men inte på min 12 pro…

Min sambo fick igång den med en gammal 30W laddare efter nästan 2 dagar, den gick upp nästan direkt från 1% till 100% på under 2 timmar. 
Vilket den skulle tagit 5 timmar att göra med en gammal laddare. (batteriproblem).

Han läste på nätet att många mobil sidor säger om 12 pro att den har problem med batteriet och just bara visar 1%. 

Kommer att lämna in den idag, då garantin går ut imorgon….

Att göra en ominstallering är inte aktuellt, det är det som supporten är till för att göra en reperation och säga att det är felet är inte troligt. Vi har annars försökt med allt under 2 dagar.
 

Svara