Fråga

Mobilt bredbandsabonnemang

  • 23 February 2024
  • 5 svar
  • 54 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer

Mitt internet är väldigt svagt. När jag streamar på TV, så händer det dagligen att bilden fryses, allifrån några sekunder till flera minuter. Hur ska jag göra. Kan man förstärka det trådlösa nätverket på något sätt?


5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@PA52 Hej,

 

tråkigt att det inte fungerar bra 😕 Har du testat att flytta din router för att se om du kan få bättre hastighet om du placerar den på något annat ställe i bostaden? Om du är ansluten till WiFi-nätverket med en mobiltelefon eller dator kan du enkelt kolla och jämföra hastigheten på fast.com i webbläsaren - ett högre resultat är bättre. 

 

Vet du öven om det fungerar bättre på vissa tider? 

Kollar ju mest tv på kvällen, men även wifi för våra mobiler är väldigt instabila 

Användarnivå 7
Emblem +40

@PA52 Det är helt rimligt!

Har du möjlighet att testa att flytta runt routern lite för att se om det blir bättre? Jämför gärna hastigheten med fast.com för att se - vad är det bästa resultatet du får när du testar? En bra hastighet bör vara 20Mbit/s eller högre för att kunna kolla på TV och surfa på mobilen samtidigt. 

Har du fönster åt olika håll, testa gärna i dessa, även om du har flera våningar i bostaden kan det vara olika hastighet på olika våningar eftersom det är ett mobilt bredband som påverkas av var Tres antenner sitter i förhållande till dig. Testa gärna även routern på ställen som du kanske inte riktigt vill ha den permanent på - i felsökningssyfte. 

OK , ska testa. Det går alltså inte att förstärka signalen på något vis?

Användarnivå 7
Emblem +40

@PA52 Spontant tror jag att det är själva hastigheten på anslutningen till routern från mobilnätet som inte alltid räcker till för att streama och inte att det är själva WiFi-nätverket som inte orkar. WiFi-signalen går att förstärka med hjälp av repeaters - men om anslutningen till routern från nätet är det som inte räcker, så kommer det inte hjälpa. 

Om du har routern på samma ställe som du har den på just nu och står bredvid den med din mobil och testar på fast.com - vad får du för resultat då? 

Svara