Fråga

Roaming??

  • 21 January 2023
  • 3 svar
  • 154 visningar

Är i Thailand. Har en Samsung mobil och 3 som operatör. Har 3Vä

rlden. MEN lilla r är på hela tiden..trots att allt är avstängt, då vi har bara wifi på där vi bor.

Går inte att stänga av. ..hjälp!! 


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Winga194 

Vad är det du tänker på som inte går att stänga av ?

Vad har du för märke & modell på din mobil ?

/F

Hej, Samsung A20 (tror jag) Under tiden jag har wifi, som just nu, så syns R ovanför där jag ser hur stark 'kontakt' jag har.. då jag tagit bort roaming i mobilen, så borde inte R visas...för jag har inte roaming..???

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Winga194 

Låter lite konstigt , men så stötte jag på denna förklaringen enligt Samsung själva : 

”Roaming (utanför ett område med vanlig täckning)” - Länken längre ner . 

Och då funderar jag mer över beskrivningen då Dataroaming är att datasurfa via en annan operatör utomlands.Men deras förklaring låter mer fri och öppen ” utanför ett område med vanlig täckning ” . 

  1. Om dataroaming / roaming är avstängd under inställningar på din telefon nu,  men om du möjligtvis varit utomlands nyligen och det varit aktivt  . Om det kan hänga kvar av någon anledning , som en bugg . Då kan det vara bra att testa en enkel omstart av telefonen om det inte redan har testats . 
     
  2. Nästa steg skulle vara att se om du har en mjukvaru uppdatering av telefonen tillgänglig att göra. Så fall se om det sker någon förändring efter du har senaste versionen . 
     
  3. Att förklaringen är helt enkelt att deras mjukvara i telefonen , tolkar det Wi-Fi du är kopplad till hemma som ett ” utanför ett område med vanlig täckning ” , eftersom det inte är en vanlig mobiltäckning .Att dom möjligtvis räknar roaming som något mer än bara surfa på en annan operatörs mobilnät utomlands.Dvs tex ett fast bredband som du är kopplad trådlöst till hemma , som går via fiber eller liknande . Och kanske även är ett annat företag än 3 då .  Om du då inte har mobilt bredband , då man kan ha roaming aktiverat på det också . Så som mobilen . Och kan tex vara annat mobilnät än 3 , och då tolka det som roaming. 
    Men för mig låter det missvisande pga deras förklaring, men det kan säkert Samsung supporten själva besvara på eller om någon annan har vetskap om det eller upplevt det så som du gör här hemma i Sverige med en Samsung telefon . 

 

https://www.samsung.com/se/support/mobile-devices/vad-betyder-de-olika-indikatorikonerna-pa-din-galaxy-telefon/

 

/F 

Svara