Skip to main content

Hej!
Jag kommer att leva lite som en digital nomad inom Europa. Vad skulle vara den bästa lösningen för att kunna fortsätta mitt IT-arbete? Har du ett speciellt data-SIM-kort för Europa? Jag läste något om ett PAYG-sim-kort som Tre UK erbjuder. Har Tre Sverige det också?

Tack för hjälpen
Hans

@HansK Hej,

du kan använda ditt svenska 3-abonnemang för roaming i Europa utan extra kostnader. Vad gäller perioden så är det som följer:

As part of their fair use policy, your operator can monitor and check your roaming use over a 4 month period. If, during this period, you have spent more time abroad than at home AND your roaming use exceeds your domestic use, your operator may contact you and ask you to clarify your situation. You will have 14 days to do so. 

Det betyder att om du under en period på fyra månader använder mobilen utanför Sverige i ett EU/EES-land och ditt användande överstiger det i Sverige kan du behöva förklara för Tre hur ditt användande ser ut. Om beslutet fattas att du inte längre kan ta del av roamingen inom EU/EES gäller följande priser:

Utgående samtal: 0,29 kr/min, Ta emot samtal: 0,05 kr/min, Sms: 0,05 kr/SMS, Surf2,00 öre/MB. Det betyder att 1GB data kostar ca 21kr. 

Det finns inget sätt att förlänga denna period. Om du vet med dig att du ska stanna längre i ett land, kan ett lokalt kontantkort kanske vara en bra lösning? 

Tack för svaret! Jag tror att det räcker med fyra månader utomlands. Eller så kan jag köpa ett SIM-kort lokalt. Är det någon skillnad mellan ett vanligt och ett data-SIM-kort?

Lämna en kommentar