Fråga

dålig hastighet.

  • 20 May 2023
  • 5 svar
  • 88 visningar

Hej. Jag bor jämte en camping. När det är stängd har jag kanonbra hastighet och surf. När den är öppen och fullbelagd är det uselt. Kollar regelbundet med bredbmdakollen och det är stundtals inte ens möjligt att streama en vanlig tv-kanal. Detta är tredje sommaren med samma problem, och har påtalat detta innan. Nu har ni dessutom höjt priserna för extra abonnemang, men problemen kvarstår. Vi behöver hitta en lösning. 


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Revysonen 

Vilket område är det du upplever dessa problem ? Samt vad får du för hastigheter / resultat utspritt på dygnet . T.ex Förmiddag,lunch,eftermiddag & kväll.

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

/F

Adressen är 

bokenäs fossen 402

45197 Uddevalla. 
 

hastigheterna är bra morgon och lunch, problemen kommer eftermiddag och kväll när hela campingen ska surfa. 
50-80 mbits morgon

4-5 mbits kväll

Användarnivå 6
Emblem +40

Har det gjorts en felanmälan/täckningsfelanmälan sen tidigare ?

Kan tänka mig att det börjar fyllas på campingarna nu & mot sommaren lär det vara knökat ,  då mer lär semestra på hemmaplan i år.

Läste att Campingen inte har något Wi-Fi till sina kunder , så det blir ju en belastning på nätet . Alla har ju inte samma Operatör heller , men kan säkert vara så att samtliga operatörer har sin teknik på samma platser i området.

Om man ser på Täckningskartan och utbyggnads-fliken . Så verkar det som det kommer bli ganska så mycket utbyggnad inom kort i området . Men det verkar vara 5G , Så det är lite beroende vilken router du har ifrån 3. Om den är någon av dom som kompatibla med 5G .

Mycket står inom 3 månader . Men kan ej se hur länge infon varit inlagd , så det kanske kundservice kan svara mer på hur det ligger till. Men bör ju ske successivt , för det är ganska så många att hinna med.

Skulle tänka mig att det skulle göra det bättre även för folk som surfar på 4G enheter när fler flyttar över till 5G.

Dock verkar de inte vara någon planerad förbättring av 4G , förutom 2 nya basstationer inom 6 månader ,  som är i “Skree/Torreby & Munkedal samt “Munkeby / Essvik & Vägeröd “ .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

För att höra mer om utbyggnaden , så har du kontaktuppgifter till Kundservice här nedan .

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

Det lustiga är att jag hade 5g för några veckor sedan, nu enbart 4g. 5g dyker upp när jag kört nån km härifrån numer: 

jag gjorde en felanmälan sommarn 2021 och blev uppringd av någon tekniker hos er, som förklarade att antalet uppkopplade mot masten inte sänker hastigheten 🤯.

Men det kanske ska görs en felanmälan igen, så det blir fart på grejerna? 

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej 🙂låter som dom redan är igång i området då.5G kan nog komma och gå i början när dom testar så det funkar . Du lär märka per automatik om 5G kommer närmare dig . När routern lyser i annan färg eller visar 5G t.ex. Och förhoppningvis även bättre hastigheter & svarstider på dygnets alla timmar . 
 

Är det Zyxel 5103E inomhusroutern du har eller någon av dom andra två ? 7103 eller Inseego . 

 

Här kan du följa utbyggnaden . Slå på ” Aktivera notiser ” , så får du Mail när det lagts upp nytt inlägg som sker slutet av varje vecka . Men du lär märka resultat innan du får notisen om att det skett utbyggnad såklart ! 

https://community.tre.se/product-updates

Okej , det var allt ett tag sedan då du ! Mycket har hänt sen dess . Både med teknik & planering av utbyggnad . Skulle säga en felanmälan inte bör vara äldre än 6 månader . Eftersom planer på utbyggnation kan förändras med tiden. 
 

Är nog bra att kontakta kundservice iaf . Så kan du nog få mer information om vad som sker i området & möjligtvis lite tidsuppskattning . Och höra om det behövs göras en felanmälan / täckningsfelanmälan . Jag skulle inte tro att det behövs dock , utan man väntar in utbyggnaden som sker i området . 

 

/F 

Svara