Fråga

Spotify stream dras som vanlig surf

  • 4 November 2021
  • 32 svar
  • 2954 visningar

Användarnivå 1

Jag har märkt att min surf har dragits av mer än vad det brukar göra på sistone. 
Detta pga av min Spotify musik stream dras som vanlig surf.

Jag har utfört två olika test under olika dagar.
Bägge två tester visar att motsvarade (av min telefon registrerade) musik stream registreras istället (felaktigt enligt mig) som vanligt surf när jag väl tittar på ”Mitt3”.

Övriga dagar så har jag lyssnat på Spotify i minst 1 timme och på spellistor som har ny musik (dvs inget som är cachat i telefonen). Trots detta så har enbart ca 5-15MB kategoriserats som musik surf.

Jag har kontaktat teknisk support hos 3 och där dom hade otydliga förklaringar till anledningen. Och att lösningen var att nollställa telefonen (iPhone) nätverksinställningar. Vilket jag har gjort men det har inte gjort någon skillnad. Teknisk, som jag är, så blev jag inte alls imponerad av tekniska nivån hos supporten dessvärre, så jag tvekar att ringa in dit igen.

Jag har testat att justera kvalitén för streams i Spotify (från ”mycket hög” till ”hög”) men det har inte gjort någon skillnad.

När jag har sökt runt i detta community så ser jag att flera har upplevt/upplever samma problem men det har nog aldrig nämnts en lösning. Och att 3 har ej varit tillmötesgående, vilket är oroväckande.

Tycker att det är högst anmärkningsvärt om 3 fortsätter ”ta betalt” för musik stream fastän man som kund har följt vad som anses kan förväntas av mig som kund.

Och ja, jag har gett samtycke till 3 för musikstream (notera att detta ska inte behövas för Spotify streams).

Och ja, jag streamar varken podcasts, canvas (små filmklipp), inga reklam eller annat som hamnar utanför musikstream och således ska dras som vanlig surf.

Någon som har en idé hur jag kan gå vidare?


32 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejdu ,🤚🏼

 

Jag trodde den funktionen va slopad och inte i bruk längre, att det helt enkelt är för komplicerat . Men det får nog någon ansvarig svara på . Har du behövt köpa till surf utanför din “pott” du har i ditt abbonnemang ?  

Ser varken spår av det på tjänster eller abbonnemangsinformation. 

https://www.tre.se/handla/tjanster

https://www.tre.se/handla/abonnemang?b=nb&o=po&offerId=v3s47yDc1WOrxUCIcCcOsjmar6lv4CjQyNEaG_vLxjDvg38KQSzpbDCwR_Ln9WHYiv

 

Vad vet jag  , men kanske ändringen släpat efter på inloggningarna . Har själv inte gått in och kikat , och kommer inte göra det heller  . Har man obegränsat så lirar allt bäst ! 

@Gunnar81 

Användarnivå 1

Hejdu ,🤚🏼

 

Jag trodde den funktionen va slopad och inte i bruk längre, att det helt enkelt är för komplicerat . Men det får nog någon ansvarig svara på . Har du behövt köpa till surf utanför din “pott” du har i ditt abbonnemang ?  

Ser varken spår av det på tjänster eller abbonnemangsinformation. 

https://www.tre.se/handla/tjanster

https://www.tre.se/handla/abonnemang?b=nb&o=po&offerId=v3s47yDc1WOrxUCIcCcOsjmar6lv4CjQyNEaG_vLxjDvg38KQSzpbDCwR_Ln9WHYiv

 

Vad vet jag  , men kanske ändringen släpat efter på inloggningarna . Har själv inte gått in och kikat , och kommer inte göra det heller  . Har man obegränsat så lirar allt bäst ! 

@Gunnar81 

 

Denna tjänst finns kvar för oss befintliga kunder enligt @JeppePeppe :

 

”Absolut! Helt nytecknade abonnemang har numera inte 3Musiksurf i sitt abonnemang. Du som haft abonnemanget sedan innan ska fortfarande ha 3Musiksurf även efter förlängning/förnyelse av abonnemang 😊”

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej allihopa!

Jag har nyligen fått besked att tjänsten 3Musiksurf kommer att plockas bort för samtliga kunder, nya som gamla, från och med 28 Juni 2022.  
Alla som idag har tjänsten kommer att få mer information inom kort.

@Gunnar81 jag har skrivit till dig i PM gällande ditt enskilda ärende!

Jag har upplevt precis samma sak de senaste månaderna. Plötsligt skenar dataanvändningen utan att jag ändrat surfvanor, när jag tittar på loggen i mobilen så står Spotify t.ex i oktober för 3 Gb utav de 5 förbrukade. Så 3 bör titta på det.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Janavi Hej,

 

som informerades om i somras via SMS har Tre tagit bort tjänsten 3Musiksurf. Surf som används från, exempelvis, Spotify dras numer alltså som vanlig surf. Om du har möjlighet kan du alltid ladda ner spellistorna offline när du har en WiFi-anslutning - om du vill spara data. 😄

Hm... har ej fått sådant SMS, men kollat nu på fakturan och då är faktiskt musik-data borta... 

Emblem

Inget av våra nummer (4 st) fick något sms. Jag råkade dock veta att det skulle tas bort då jag följer forumet här. Minns dock inte om det fanns med i mitt avtal eftersom att vi har obegränsat men det visades på sidan över förbrukning i alla fall. 

Svara