Besvarat

Ta emot bilder i iMessage

  • 11 October 2018
  • 7 svar
  • 2090 visningar

Min fru och jag kan inte ta emot vanliga bilder
Felet uppstod igår.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Pettersson 11 October 2018, 10:53

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej! :)

Vad konstigt det låter. Får du något felmeddelande? Är du ansluten via WiFi eller mobilnätet? Är det skickat som ett vanligt MMS (textbubblan blir grön) eller som ett iMessage (textbubblan blir blå)?
Jag är ansluten till WiFi. iMessage. Bilden är döpt som PNG
Användarnivå 7
Emblem +40
Okej! Har ni testat med flera bilder - fungerar någon annan bild eller krånglar det med alla? Har ni testat att starta om era mobiltelefoner?

Det ni också skulle kunna testa är att under "Inställningar -> Meddelanden"; stänga av iMessage, starta om telefonen och vänta ca 10 minuter för att sedan slå på iMessage igen. Fungerar det?

Tänk på att ni kan behöva testa att skicka om bilden igen för att se om det fungerar.
Ska prova dina förslag. Tack så jättemycket.
Användarnivå 5
Emblem +10
@albo01

Fungerade förslagen ni fick från @Pettersson eller kvarstår dilemmat med bilderna?

När meddelandet har mottagits finns det då någon ikon för själva bilden eller uteblir den helt?
Om det finns en ikon klicka på den och välj att spara ner bilden till Kamerarullen i Apples app Bilder.

Det verkar som att vissa typer av png-filer inte kan visas direkt i iOS applikationer men också att lösningen ska vara att ladda ner dem till Bilder först och sedan öppna upp dem där.
Jag provade en del olika förslag. Och sen startade jag om. Så helt plötsligt kunde jag öppna bilden. Tack för all hjälp!!
Användarnivå 5
Emblem +10
Jag provade en del olika förslag. Och sen startade jag om. Så helt plötsligt kunde jag öppna bilden. Tack för all hjälp!!

Bra att det löste sig för dig. : )

Ett tips till framtida problem - börja alltid med att starta om och gör då en omstart genom att nollställa nätverksinställningar (det enda som försvinner är eventuellt sparade WiFi-lösenord) via Inställningar, så slår du två flugor i en smäll.

Förvånansvärt ofta löser detta förfarande många av de upplevda problemen, trots allt är en smartphone mer som en mikrodator än en telefon.

Svara