Skip to main content
Besvarat

Täckning

  • 6 februari 2023
  • 1 svar
  • 122 visningar

Hej,

Jag bor på ett adress som heter Snökulla Haga 1, Brämhult. (Utanför Borås).

Enligt er karta över er täckning påstår ni att detta område har “Mycket bra” täckning.

Sanningen är att detta område +/- 1km har synnerligen dålig täckning (Fungerar inte).

Vad beror detta på? Går det att åtgärda?

 

Bäst svar av frodrik91

Hejsan 👋🏻 , @Apelhede 

 

En täckningskarta är ett uppskattande och det är många faktorer som spelar in i verkligheten . Så som bostäder , skog med mera . Om man är Inomhus / utomhus . Vad man har för hårdvara spelar roll in också , i form av telefon / router . 
 

Man kan göra lite olika saker . Lite beroende på vad det är för problem man uppskattar . Om det är hastighet / samtal slutar fungera eller ostabilt att det funkar ibland bara . 
 

Ser ut som det finns en del fläckar omkring som kan påverka . Likväl så är det mycket god / god täckning på 3G /4G . Men ser att det är en stor väg som delar samhället där , antar det är en del trafik förbi ? 
 

Har du gjort något hastighetstest ? vid olika tidpunkter , vardagar/helg . 

https://www.bredbandskollen.se/

  1. Om det gäller router hemma , så kan man testa med annan placering ( ofta bäst nära fönster ) . 
  2. Om man har nybyggt , så brukar det vara väldigt väl isolerat & tar bort mer täckning med tjockare fönster . Om man har fast bredband / fiber så kan man använda den kopplingen och samtal över wifi . 
     
  3. På täckningskartan så finns en funktion som heter ”Upplevelse ” . Där kak du skriva in den adress eller område du upplever funkar sådär . Så får rätt avdelning till sig det , och kan kanske få med det i sina planer i framtida planering eller nutida . 
     
  4. Man kan kontakta kundservice och göra en felanmälan , och se om det behövs göras en täckningsfelannälan . Och se om det ligger någon bakliggande orsak och någon kort eller långsiktig lösning . 
    https://www.tre.se/support#kontaktaoss
  5. Det är alltid bra att se så man har senaste uppdateringarna på sina enheter . 
     

 

 

/F 

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

1 svar

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1713 kommentarer
  • Svar
  • 6 februari 2023

Hejsan 👋🏻 , @Apelhede 

 

En täckningskarta är ett uppskattande och det är många faktorer som spelar in i verkligheten . Så som bostäder , skog med mera . Om man är Inomhus / utomhus . Vad man har för hårdvara spelar roll in också , i form av telefon / router . 
 

Man kan göra lite olika saker . Lite beroende på vad det är för problem man uppskattar . Om det är hastighet / samtal slutar fungera eller ostabilt att det funkar ibland bara . 
 

Ser ut som det finns en del fläckar omkring som kan påverka . Likväl så är det mycket god / god täckning på 3G /4G . Men ser att det är en stor väg som delar samhället där , antar det är en del trafik förbi ? 
 

Har du gjort något hastighetstest ? vid olika tidpunkter , vardagar/helg . 

https://www.bredbandskollen.se/

  1. Om det gäller router hemma , så kan man testa med annan placering ( ofta bäst nära fönster ) . 
  2. Om man har nybyggt , så brukar det vara väldigt väl isolerat & tar bort mer täckning med tjockare fönster . Om man har fast bredband / fiber så kan man använda den kopplingen och samtal över wifi . 
     
  3. På täckningskartan så finns en funktion som heter ”Upplevelse ” . Där kak du skriva in den adress eller område du upplever funkar sådär . Så får rätt avdelning till sig det , och kan kanske få med det i sina planer i framtida planering eller nutida . 
     
  4. Man kan kontakta kundservice och göra en felanmälan , och se om det behövs göras en täckningsfelannälan . Och se om det ligger någon bakliggande orsak och någon kort eller långsiktig lösning . 
    https://www.tre.se/support#kontaktaoss
  5. Det är alltid bra att se så man har senaste uppdateringarna på sina enheter . 
     

 

 

/F 


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies