Besvarat

Vad betyder en "dimman" 5g symbol i mobilen?

  • 1 September 2021
  • 4 svar
  • 197 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Är det någon i detta forum som har en bra förklaring vad en ner dimmad 5g-symbol i mobilen betyder?

 

Jag har observerat att denna symbol "följer med" efter du har varit uppkopplad mot en 5g-site i Göteborg. Då jag har en app som talar om vilken site jag är uppkopplad mot så kan jag se att symbolen följer med ett flertal siter som inte är 5g-siter. 

Har det något med throughput mellan en 5g-site och LTE-A site?

 

@JeppePeppe @Fredrik W @Erik @Nils @Pettersson 

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support

icon

Bäst svar av Fredrik W 1 September 2021, 17:26

Visa original

4 svar

Användarnivå 4
Emblem +6

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W tack för din återkoppling! Jag vill gärna lära mig 😀

Som du bifogar i bild har jag också förstått att det är.

Men ska jag tolka det som att en "vanlig" site med LTE-A är 5g kompatibel men jag inte är uppkopplad mot 5g? Jag får ibland omkringliggande LTE-A siter med bra hastigheter genom throughput från en 5g-site. 

När jag tittar på dessa siter så ser jag inga Eriksson Air-antenner installerat. 

 

Och jag har en Note 20 mobil. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Jag skulle tro att det handlar om att det finns 5G-täckning i området, om än svag, så kan det vara så att telefonen väljer att använda 4G-nätet istället. Det innebär ju inte nödvändigtvis att den aktuella siten också har 5G igång.

Användarnivå 1

Har sett samma symbol som ovan o hittade mig till samma förklaring som den Fredrik beskriver, av Samsung själva. Men jag får det inte att stämma helt. När jag haft den dimmade symbolen har det mer verkat som vilken typ av 5g man är uppkopplad mot. Stads 5g eller landet med lägre frekvens, längre räckvidd och lägre hastighet. I sökningen på tillgängliga nätverk i telefonen dyker bara 4g upp men själva bandet verkar stämma med 5g. Möjligen att telefonen tolkar det som en 5g Light version? Routern hemma indikerar 5g på samma band..! Och vidare kan man undra varför samsung skulle välja att visa att 5g finns men inte koppla upp mot det. Det som indikeras i telefonen borde ju också vara det som är status just nu. 

Svara