Besvarat

Vilken hastighet är det mellan Tre basstationer och backbone?

  • 18 December 2019
  • 1 svar
  • 276 visningar

Användarnivå 2

Har för mig att jag fått upp mot 350 Mbps när jag i princip stod bredvid en basstation, men när elen försvann i hela kommunen för någon vecka sedan så låg maxhastigheten på 0,04 Mbps.

Då började jag fundera: vilken hastighet är “mastarna” uppkopplade med vanligtvis?

Följdfråga: När används radiolänk? De flesta radiostationerna har väl fiber?

icon

Bäst svar av Fredrik W 19 December 2019, 10:01

Visa original

1 svar

Användarnivå 4
Emblem +6

Hej Mikael,

Basstationerna i nätet är sammankopplade med antingen radiolänk eller fiber. När vi idag bygger ut nätet ansluter vi alltid i första hand med fiber - och där det inte är möjligt, exempelvis för en mast ute i skogen, används istället radiolänk. Eftersom basstationerna är sammankopplade i kluster varierar kapaciteten i transmissionen (normalt idag från 350 Mbit/s till 10 Gbit/s). En basstation långt ut i ett kluster (tänk en gren på ett träd) kan ha en uppkoppling på 1 Gbit/s. En basstation som är placerad så att den samlar trafik från flera andra basstationer (stammen på trädet) kan ha en uppkoppling på 10 Gbit/s in mot backbone.

Vid strömavbrottet du nämner sjönk datahastigheten mycket. Jag tror att det kan bero på flera olika saker. När elnätet går ner kommer våra basstationer gå över till batteridrift - i samband med detta släcks ofta vissa av våra frekvensband. Detta för att vi ska kunna ha nätet i gång så länge som möjligt - och då prioriteras 3G för röstsamtal. Detta i kombination med att vi vet att datatrafiken i mobilnätet ofta ökar i samband med strömavbrott (eftersom alla givetvis söker information via sin mobil) gör att hastigheterna per användare pressas ner ytterligare.

Hoppas jag lyckades besvara din fundering. 

/Fredrik, Site Engineering Manager på Tre

Svara