Skip to main content
Fråga

Zyxel NR5103EV3 5G NR Indoor Router vs Ubiquiti nätverk

• 11 mars 2025
  • 32 svar
  • 210 visningar

Visa första inlägg

32 svar

Forum|alt.badge.img
  • Skribent
  • Aspirant
  • 17 kommentarer
  • 27 mars 2025

@Pettersson 

Tack för ditt svar. Så låter jag det köra som det gör nu :) Det verkar fungera, och mätningar runt i huset ger bra resultat nästan överallt.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2679 kommentarer
  • 27 mars 2025

@Andersredna Nu tänker jag bara lite utanför boxen, men de APs du har från Ubiquiti har väl några år på nacken också?

Det är inte så att nätverket från Zyxel-routern räcker i hela hemmet utan dessa APs. Om du skulle ansluta till nätverket som heter “3Bredband-” som din Zyxel-router har, tappar din mobil då anslutningen till det när du kommer en bit bort - eller fungerar det överallt? Varför jag frågar är väl egentligen för att din Zyxel-router har stöd för WiFi 6 som i många fall ger bättre hastigheter och kapacitet än tidigare versioner. 

Forum|alt.badge.img
  • Skribent
  • Aspirant
  • 17 kommentarer
  • 28 mars 2025

@Pettersson 

Bra fråga. Mitt lilla problem är huset, som man har byggt till tre-fyra gånger, så två innerväggar ungefär mitt i huset är gamla ytterväggar, och dessa dödar effektivt signalen. På långa leden är huset totalt 38 meter, och ena delen har även en bärande vägg som är av hårt brända tegel, och om signalen ska gå snett genom denna, blir det en ganska tjock broms för internet. Ena delen av huset har även en ovanvåning, där det knappast går att få signal, bara via Ubiquiti-enhet som sitter under, på bottenvåningen. Så det är nog nödvändigt med stöd. Men kanske det är värt att kolla om det finns bättre nyare enheter för att bygga ett nytt nätverk.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2679 kommentarer
  • 28 mars 2025

@Andersredna Hmm, låter som ett jobb att få igenom nätverkssignalen i hela huset! Då låter ju lösningen som du har idag som att den är rätt så bra! Kanske dumt att röra något sånt som funkar, så länge det fungerar bra för dig! 😃

Idag finns det massa olika lösningar, exempelvis har din Zyxel-router stöd för EasyMesh redan från start. Det finns även andra tillverkare, exempelvis Google nest osv. 

Om du testar hastigheten på bredbandskollen.se - vad får du för resultat? Gissningsvis är det rätt ganska bra!

Forum|alt.badge.img
  • Skribent
  • Aspirant
  • 17 kommentarer
  • 28 mars 2025

@Pettersson 

Dagens mätning uppdelad:

Via Zyxel 100/6

Via Ubiquiti A = 81/8 B = 41/8 C = 77/8 - den långsamma av dessa är längst borta från routern, men förra veckan hade jag stort sett lika mätningar på alla tre.

Zyxel-routern står inne mitt i huset, pga. gammal logistik, alltså därifrån allt annat går vidare i nätverket. Men jag vet inte om det skulle ha större betydelse

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2679 kommentarer
  • 28 mars 2025

@Andersredna Det låter ändå som helt okej hastigheter du får ut i hela huset, förutom vid B - men kanske kan ha varit något tillfälligt! 

Oftast går det att få bättre hastigheter och resultat om en router för mobilnätet placeras nära ett fönster - dock inte alltid - det beror på hur det är med täckningen i området. Zyxel-appen har en funktion där du kan se signalstyrkan i princip live när du flyttar routern (så länge den är ansluten till el, så klart). Om du bestämmer dig för att testa och kanske hitta en annan lösning, använd den funktionen för att se var du får bäst signal och kanske ännu högre hastighet! 

I min lägenhet får jag på bästa stället ca 200Mbit/s högre hastighet än det sämsta - men då bor jag också mitt i en storstad! Exakt hur stor skillnaden blir för dig påverkas av flera olika faktorer. Oavsett så är det ju toppen att det är bättre än ADSL! 

Forum|alt.badge.img
  • Skribent
  • Aspirant
  • 17 kommentarer
  • 30 mars 2025

@Pettersson 

Jag ska nog testa hastigheten lite överallt i huset, för jag bor i en liten by på Österlen, och jag har för mig att nätet nog inte är lika bra utbyggt som i storstaden :) 

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies