Skip to main content
Besvarat

Felmeddelande ”4g-samtal avslagna”

  • 13 maj 2018
  • 8 svar
  • 4432 visningar

Hej!
Efter jag uppdaterade min IPhone 8 plus kom detta meddelande upp. Varför?!



[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support

Bäst svar av Johnny

Hej @asabjorn och @Phace B, ursäkta för det sena svaret.

Vi har kontrollerat med IT och det verkar som att det rör sig om ett felaktigt felmeddelande som kan dyka upp sporadiskt, men det ska inte ha någon påverkan på möjligheten att använda 4G-samtal.

Det enda som man behöver göra i dessa fall är att trycka på OK och använda telefonen som vanligt. 🙂
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

8 svar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer
  • 13 maj 2018
Samma sak hände mig

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 681 kommentarer
  • 13 maj 2018
Hej!
Det låter väldigt underligt måste jag säga, hur ser det ut för er under Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Aktivera 4G? Kan ni välja alternativet "Röst och data" ?

Ibland nollställs vissa inställningar efter en uppdatering.
Testa gärna och återkom så vi vet! ☺️
@asabjorn @Phace B

  • Nykomling
  • 2 kommentarer
  • 13 maj 2018
@Erik
alla mina inställningar stämmer
Å då fick jag felmeddelandet och mitt meddelande kom ca 24h efter uppdateringen

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 681 kommentarer
  • 13 maj 2018
Tack för att du kontrollerade detta och återkom @Phace B. Vad jag kan se så ser allt ut att stämma från vår sida. Har du möjlighet att testa ringa ett samtal i 4G och kontrollera att telefonen inte hoppar ner till 3G när samtalet kopplas upp?

Om telefonen hoppar ner till 3G, skicka gärna ett PM till mig med ditt telefonnummer, nummer som du ringer samt tidpunkt så ska jag tala med våra tekniker imorgon.

Det jag kan nämna är att vi just nu genomför uppgradering av VoLTE på olika platser i Sverige och för över våra kunder till den nya tekniken allt eftersom. Detta är inget som ska märkas utåt men det är möjligt att det kan vara orsaken till meddelandet. Bara ren gissning, ska dubbelkolla det med IT imorgon.

Johnny
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Pensionerad Moderator
  • 149 kommentarer
  • Svar
  • 22 maj 2018
Hej @asabjorn och @Phace B, ursäkta för det sena svaret.

Vi har kontrollerat med IT och det verkar som att det rör sig om ett felaktigt felmeddelande som kan dyka upp sporadiskt, men det ska inte ha någon påverkan på möjligheten att använda 4G-samtal.

Det enda som man behöver göra i dessa fall är att trycka på OK och använda telefonen som vanligt. 🙂

  • Nykomling
  • 1 kommentar
  • 29 maj 2018
Detta hände mig idag och jag kan inte aktiver röst //data och när jag ringer kopplar det ner på 3G

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 681 kommentarer
  • 29 maj 2018
Witchcrafter skrev:
Detta hände mig idag och jag kan inte aktiver röst //data och när jag ringer kopplar det ner på 3G


Felet som beskrivs i denna tråd har enbart med meddelandet att göra, själva funktionen ska dock inte påverkas om man redan har 4G-samtal (VoLTE) aktiverat.

Dock så har vi sedan igår haft ett problem med servrar som ger åtkomst åt VoLTE / WiFi-samtal. Våra tekniker jobbar för fullt och vi hoppas att allt ska vara löst så snart det bara går. Under tiden går det naturligtvis fortsätta att ringa över 3G eller 4G om tjänsten är aktiv sedan tidigare.


----


UPDATE
Problemet ska nu vara löst.

  • Registrerad användare
  • 1 kommentar
  • 12 november 2018
Jag fick det här felmeddelandet idag precis samtidigt som det bröt samtalet.

iPhone XS, fullt uppdaterad OS.

Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies