Skip to main content

Lägre latens på 4G än 5G

• 12 juli 2023
  • 2 svar
  • 254 visningar

Befinner mig i Furulund, Partille. Har i många år använt 4G via Tre. Band 1 (2100 MHz) och Band 7 (2600 MHz) ger en bättre latens än Band 20 (800 MHz) för mig.

Beställde en Zyxel 7103 utomhus 5G router nyligen utifrån täckningskartan då jag är täckt av 5G NSA. För att få igång 5G på 2100 MHz behöver man aktivera Band 20, det band som sedan länge har en högre latens.

4G Band 1 och 7 ger oftast en latens på ca 20 ms.

5G Band 1 och Band 20 ger oftast en latens på ca 40 ms.

Resultat är alltså en nergradering av latens på 5G jämfört med 4G. Goda signalförhållanden för samtliga band. Känner mig lite 5G-lurad, finns nåt att göra?​​​​

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 12 juli 2023

Hejsan , @Chaab 

5G är fortfarande i tidigt skede utbyggt. Både 5G /5G+ är beroende av 4G i NSA. Det är först när det blir SA som det blir “riktigt” 5G. Och det är nog ett bra tag kvar till det sker, säkert när utbyggnationen är mer utbredd över landet.

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

(Väljer du “Utbyggnad” , så kan du se en ungefärlig bild av planerad nätutbyggnad.

Det du ser runtomkring på bilden är utbyggnationen av 5G+ , dvs 5G på C-bandet 3500 Mhz . Det är här du kommer märka dom större skillnaderna gällande hastigheter och även svarstider. Kan säkert tänka mig att Partille är inom räckhåll inom snar framtid , då utbyggnationen fortsätter att spridas utanför Göteborg.

Du lär märka skillnad direkt det skett en utveckling i området gällande 5G+ :)

Här kan du följa utbyggnationen . Om man “aktiverar notiser” , så får man mail när det skett en uppdatering i tråden.

https://community.tre.se/product-updates

/F

• Rookie
  • 12 juli 2023

Jo visst, men varför långsammare än innan?

...kunde varit utan att borra igenom tak, klättra i isolering och balansera på taket och dessutom betala i 24 månader om säljaren hade sagt det är “5G, med dubbelt så hög latens som du redan har”. :-D

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies