Skip to main content
Besvarat

Surfgräns när man är i utlandet?

• 21 juni 2019
  • 2 svar
  • 245 visningar

• Registrerad användare
  • 1 kommentar
Hej

Jag har ett 2Gb abonnemang. Brukar oftast klara mig på det i en månad. Denna månaden var jag utomlands 3-10 juni (Spanien och Storbritannien). När jag landade i Barcelona får jag ett sms från 3 att jag nu har börjat surfa i Spanien . I spanien kan du surfa upp till 2 Gb per kalendermånad utan extra kostnad. Dessa klarar sig precis till jag kommer till London då jag får nytt SMS där jag får 2 nya Gb. När jag kommer hem dröjer det endast några dagar (15 jun) innan jag får ett SMS om att 80% av min surf är förbrukad. Idag 21/6 är den slut.
Synes märkligt om det är så att de 2Gb i Spanien (och London) räknas in i mina 2Gb här hemma (då jag iså fall surfade mer än 2Gb totalt utomlands enligt telefonens datamätare)... och jag borde varit tom redan vid hemkomst 10/6. Om de inte räknas in så är det väldigt märkligt att jag kunna surfa upp allt med 1v mindre i Sverige och dessutom 1 vecka innan månaden är slut. Vad har ni för tankar??

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Bäst svar av Pettersson

Hej,

du har samma surfpott både i Sverige och EU/EES. Det vill säga, har du ett abonnemang med 2GB data så har du 2GB totalt som kan användas inom EU/EES (inkl. Sverige).

Du har alltså inte fått nya 2GB när du åkt utomlands eller åkt mellan olika länder. Du kan surfa upp till 2GB/månad i dessa länder inkl Sverige då det är vad som ingår i ditt abonnemang.

Mobilens datamätare stämmer inte alltid överens med operatörens mätningar. Du kan exempelvis använda Spotify inom EU/EES utan att det räknas mot datapotten så länge du har surf kvar.

Hänger du med på hur jag menar? 🙂
Visa original

2 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2687 kommentarer
  • Svar
  • 21 juni 2019
Hej,

du har samma surfpott både i Sverige och EU/EES. Det vill säga, har du ett abonnemang med 2GB data så har du 2GB totalt som kan användas inom EU/EES (inkl. Sverige).

Du har alltså inte fått nya 2GB när du åkt utomlands eller åkt mellan olika länder. Du kan surfa upp till 2GB/månad i dessa länder inkl Sverige då det är vad som ingår i ditt abonnemang.

Mobilens datamätare stämmer inte alltid överens med operatörens mätningar. Du kan exempelvis använda Spotify inom EU/EES utan att det räknas mot datapotten så länge du har surf kvar.

Hänger du med på hur jag menar? 🙂

• Skribent
  • Registrerad användare
  • 1 kommentar
  • 23 juni 2019
Tack, anade att så kunde vara fallet...

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies