Jag är på resa i Tyskland och har av någon anledning mycket långsamt mobildata. Jag har provat att växla mellan olika likala operatörer som Vodaphone och 02-de. Alla har dock endast E vilket är mycket långsamt och så gott som oanvändbart. Jag har aldrig haft detta problem i ett EU land förr. Hur kan jag lösa detta?
problem med mobildata i Tyskland
Bäst svar av frodrik91
Hejsan 🙂,
Är det en iPhone eller Android telefon du upplever problemen med ? Och förstår det som du har” Val av nätverk” på manuellt läge och testat dom som dyker upp.
Edge “E” är en förbättrad teknik i “2G” nätet.Något som vi mer känner igen av namnet “GSM”. Så förstår att det inte fungerar bra .Inte riktigt gjort för att surfa på .
Tyskland bör ha väldigt bra täckning på 4G och även 5G kan tyckas.
Får du “Telekom Deutschland” som val ? Dom är en av dom största.
I dagsläget finns det fem stora mobiloperatörer som styr den tyska marknaden; Telekom Deutschland, Vodafone Germany, Telefónica Germany (O2), 1&1 och Freenet AG med varumärkena Klarmobil.de och Mobilcom debitel.
- Testa en klassisk omstart.
- Testa och slå på “Flygplansläge/Flightmode” och stäng av Wi-Fi. Sen vänta en stund. Och slå sedan av flygplansläge & på Wi-Fi. Och testa på nytt att välja bland mobilnäten.
- Testa och se om du kan ändra mellan 4G/5G som teknik . 3G verkar enligt dom själva inte finnas kvar så mycket . Eller överhuvudtaget.
- Se så du har senaste mjukvaran installerad . Om det är Android telefon, så är det bra och se så appar är uppdaterade också. ( Lite krångligare utomlands , behöver nästan vara kopplad på Wi-Fi . Så inte surf tar slut eller kostar pengar. Samt att man bör ha koll på sin pin-kod , och eventuell lösenkod.
/F
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.