Skip to main content
Besvarat

problem med mobildata i Tyskland

  • 12 maj 2023
  • 8 svar
  • 898 visningar

Jag är på resa i Tyskland och har av någon anledning mycket långsamt mobildata. Jag har provat att växla mellan olika likala operatörer som Vodaphone och 02-de. Alla har dock endast E vilket är mycket långsamt och så gott som oanvändbart. Jag har aldrig haft detta problem i ett EU land förr. Hur kan jag lösa detta? 

Bäst svar av frodrik91

Hejsan 🙂, @Sjubjornar 

Är det en iPhone eller Android telefon du upplever problemen med ? Och förstår det som du har” Val av nätverk” på manuellt läge och testat dom som dyker upp.

Edge “E” är en förbättrad teknik i “2G” nätet.Något som vi mer känner igen av namnet “GSM”. Så förstår att det inte fungerar bra .Inte riktigt gjort för att surfa på .

Tyskland bör ha väldigt bra täckning på 4G och även 5G kan tyckas.

Får du “Telekom Deutschland” som val ? Dom är en av dom största. 

I dagsläget finns det fem stora mobiloperatörer som styr den tyska marknaden; Telekom Deutschland, Vodafone Germany, Telefónica Germany (O2), 1&1 och Freenet AG med varumärkena Klarmobil.de och Mobilcom debitel.

  1. Testa en klassisk omstart.
  2. Testa och slå på “Flygplansläge/Flightmode” och stäng av Wi-Fi. Sen vänta en stund. Och slå sedan av flygplansläge & på Wi-Fi. Och testa på nytt att välja bland mobilnäten.
  3. Testa och se om du kan ändra mellan 4G/5G som teknik . 3G verkar enligt dom själva inte finnas kvar så mycket . Eller överhuvudtaget.
  4. Se så du har senaste mjukvaran installerad . Om det är Android telefon, så är det bra och se så appar är uppdaterade också. ( Lite krångligare utomlands , behöver nästan vara kopplad på Wi-Fi . Så inte surf tar slut eller kostar pengar. Samt att man bör ha koll på sin pin-kod , och eventuell lösenkod.

    /F
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 12 maj 2023

Hejsan 🙂, @Sjubjornar 

Är det en iPhone eller Android telefon du upplever problemen med ? Och förstår det som du har” Val av nätverk” på manuellt läge och testat dom som dyker upp.

Edge “E” är en förbättrad teknik i “2G” nätet.Något som vi mer känner igen av namnet “GSM”. Så förstår att det inte fungerar bra .Inte riktigt gjort för att surfa på .

Tyskland bör ha väldigt bra täckning på 4G och även 5G kan tyckas.

Får du “Telekom Deutschland” som val ? Dom är en av dom största. 

I dagsläget finns det fem stora mobiloperatörer som styr den tyska marknaden; Telekom Deutschland, Vodafone Germany, Telefónica Germany (O2), 1&1 och Freenet AG med varumärkena Klarmobil.de och Mobilcom debitel.

  1. Testa en klassisk omstart.
  2. Testa och slå på “Flygplansläge/Flightmode” och stäng av Wi-Fi. Sen vänta en stund. Och slå sedan av flygplansläge & på Wi-Fi. Och testa på nytt att välja bland mobilnäten.
  3. Testa och se om du kan ändra mellan 4G/5G som teknik . 3G verkar enligt dom själva inte finnas kvar så mycket . Eller överhuvudtaget.
  4. Se så du har senaste mjukvaran installerad . Om det är Android telefon, så är det bra och se så appar är uppdaterade också. ( Lite krångligare utomlands , behöver nästan vara kopplad på Wi-Fi . Så inte surf tar slut eller kostar pengar. Samt att man bör ha koll på sin pin-kod , och eventuell lösenkod.

    /F

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 16 maj 2023

Hejsan @Sjubjornar! 👋

Tråkigt att höra att uppkopplingen är dålig.

Har du hunnit testa det som @frodrik91 skrev? Återkom gärna med hur det har gått! 


  • Nykomling
  • 18 juli 2023

Jag och min fru upplever precis samma sak i Tyskland nu, varit runt med husbilen i tre veckor i Frankrike, Schweiz osv, men såfort vi kom innanför gränsen i Tyskland är internet segt som sirap. Går inte ens att spela spotify. Minns att det var likadant i Påskas när vi reste till Holland genom tyskland. Har provat både 5G auto, 5G på, och 4G.  Jag har 4 eller 5 i ”pluppar” på signalstyrkan så det måste vara något annat. Sätter era roamingpartners ner hastigheten för svenska tre.kunder? Kan vi ändra något i våra inställningar mer än det redan nämnda? mvh Richard Håkansson


Samma här, otroligt dåligt. Har provat allt som står ovan, utan resultat. Något irriterande när det knapt ens går att navigera med maps i mobilen!?!?


  • Nykomling
  • 19 juli 2023

Löste det sista 50milen, både jag och frun hade TelekomDE som operatör. Gick in och valde manuellt och valde sen Vodafone.. tjohoo.. full hastighet igen.


Och tydligen kvarstår detta problem med Tyskland fram till idag, 11/04/23, och det roligaste av allt är att telefonen visar att jag har 4G, när jag gör någon sökning på Google är sökningen klar, men när jag klickar på sida för att se innehållet, det står att jag inte har internet, samma sak händer med GPS och Spotify på min mobiltelefon och allt detta hände efter att jag korsat gränsen till Tyskland, om jag inte hade bilens inhemska GPS, Jag har ingen aning om hur jag skulle ta mig dit På min destination är det värst av allt, jag kommer att vara i Tyskland i 30 dagar, bristen på 4/5G kommer att vara en plåga


  • Nykomling
  • 15 november 2024

Samma här nu (15/11/2024) i Tyskland. Det visas bara Edge och surf är oanvändbart. Testade allt som tipsades om här, men funkar fortfarande inte. Suck. 


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 18 november 2024
Kubowski skrev:

Samma här nu (15/11/2024) i Tyskland. Det visas bara Edge och surf är oanvändbart. Testade allt som tipsades om här, men funkar fortfarande inte. Suck. 

Hej ​@Kubowski !

Tråkigt att höra att det inte fungerar för dig. Hur länge har du varit i Tyskland?

Har du testat allt i denna tråd, från omstart till att byta val av operatör du är uppkopplad mot - så rekommenderar jag att testa nollställa nätverksinställningarna:

 

För iPhone

  1. Öppna Inställningar
  2. Klicka på Allmänt
  3. Skrolla ned och klicka på Överför eller nollställ iPhone
  4. Klicka på Nollställ
  5. Klicka på Nollställ nätverk
  6. Starta om mobilen

 

För Android

  1. Öppna Inställningar
  2. Klicka på Anslutningar
  3. Klicka på Mobilnätverk
  4. Välj Åtkomstpunktnamn
  5. Välj SIM-kortet
  6. Klicka på de tre prickarna högst upp till höger
  7. Klicka på Återställ till standard, och sedan Återställ

Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies