Skip to main content
Tutorial

Kan inte ansluta fler enheter till Inseego-router

  • 6 oktober 2022
  • 0 svar
  • 4166 visningar
Kan inte ansluta fler enheter till Inseego-router
Trelin

Vissa som köpt en ny Inseego-router har problem med att ansluta enheter till WiFi. Det är inget fel på routern, utan detta beror på att det är nya inställningar och funktioner som kommit. Följ stegen här nedanför för att lösa problemet super-kvickt!

 

 

Varför går det inte?

En anledning till att det inte kan gå att koppla enheter till WiFi beror på att nyare routrar har “WPA3” när de flesta telefoner och enheter endast kan ansluta via WPA2
 

Vad är WPA?

Visa

  WPA3: En mer avancerad säkerhetsåtgärd som kommer med nya generationens routrar.
  WPA2: Det föregående säkerhetssystemet, som finns hos de flesta routrar.

 

 


 

 

  1. Återställ routern. Detta löser vanligtvis felet, men ifall det fortfarande inte fungerar så gå vidare till steg 2. Återställ routern genom att trycka och hålla in “reset-knappen” på baksidan av din router - med inseego routern får du ett verktyg för detta:
    Avvakta 10 minuter efter att du återställt routern och testa sedan ifall det fungerar.

     
  2. Gå in på gränssnittet. För detta behöver du koppla dig till routern, antingen med en enhet där du inte har detta problem trådlöst - eller om du kopplar en dator till routern via en LAN-kabel. Skriv sedan in “192.168.1.1” i en webbläsare.

     
  3. Klicka på “Sign in” eller logga in högst upp till höger. När den ber dig om inloggningsuppgifter, skriv in:
    Användarnamn: admin
    Lösenord: (Står på etiketten på undersidan av routern med namn “Admin Password”)

     
  4. Du är nu inne på gränssnittet! På första sidan klicka på WiFi:

 

  1. När du är inne på WiFi - klicka på Primary Network:

 

 

  1. Vid fältet “Security”, välj alternativet WPA/WPA2 Mixed Mode eller WPA2 AES PSK:

 

 

  1. Tryck på Spara eller “Save changes” längst ner, så är det klart!
    Det ska nu gå att ansluta fler enheter till ditt WiFi!

 

 

 

Har du dålig signal styrka?

Routern skickar ut signaler på två olika frekvensband: 2.4Ghz och 5Ghz. När du ansluter en enhet till WiFi, så dyker det upp två stycken alternativ: WiFi-namn och WiFi-namn_5G”.

Ifall du upplever att du har dålig signalstyrka, testa att ansluta dig mot det vanliga “WiFi-namn” för att gå på 2.4Ghz, detta kan ibland ändra och förbättra signalstyrkan mellan din router och enhet. 🤓

Det här ämnet är stängt för kommentarer

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies